• 2
  • 3
2022-01-08, 00:08
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Nu svarar jag på ett gammalt inlägg, men det är "Mange" som i verkligheten heter Torsten. "Tor" vet jag inte vad han heter? Kanske hette han Torsten också?

Har inte lyssnat på någon podd så vilka namn man använde sig av där kan jag inte blanda mig in i. Kommer dock ihåg att det var två gärningsmän. En är uthängd här i tråden. Den andra personens namn kommer jag inte ihåg på rak arm, men har i bakhuvudet att han är död. Båda hette inte Torsten, så mycket kan jag säga.
Citera
2022-01-09, 00:37
Medlem
-GGs avatar
Man undrar ju lite över varför bröderna inte ens ville ha riktiga sängar eller proper värme i huset, när de var så gamla, hade relativt mycket pengar och inte hade några släktingar som skulle ärva dem. Varför göra det så onödigt svårt och jobbigt för sig själva? De fick väl pension om inte annat, så de pengarna kunde ju gått till förnödenheter och sparpengarna då intakta.

GM är i dag själva kring åttioårsåldern, de kan ju fundera på hur det skulle kännas om yngre män dök upp hemma hos dem, beväpnade och arga i jakt på pengar.
Citera
2022-01-09, 15:10
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Man undrar ju lite över varför bröderna inte ens ville ha riktiga sängar eller proper värme i huset, när de var så gamla, hade relativt mycket pengar och inte hade några släktingar som skulle ärva dem. Varför göra det så onödigt svårt och jobbigt för sig själva? De fick väl pension om inte annat, så de pengarna kunde ju gått till förnödenheter och sparpengarna då intakta.

GM är i dag själva kring åttioårsåldern, de kan ju fundera på hur det skulle kännas om yngre män dök upp hemma hos dem, beväpnade och arga i jakt på pengar.
Vad var det för fel med deras madrasser och värme?

De hade inga bröstarvingar, men släktingar vill jag minnas fanns. Inte för att det spelade nån större roll, det var inte ovanligt i den generationen att spara och snåla. Ibland blev det nästan sjukligt (som för min gammelfarfar, men det är en annan historia)
Citera
2022-01-10, 02:02
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Vad var det för fel med deras madrasser och värme?

Lyssna på Mordpoddens avsnitt om fallet, så förstår du.

Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
De hade inga bröstarvingar, men släktingar vill jag minnas fanns. Inte för att det spelade nån större roll, det var inte ovanligt i den generationen att spara och snåla. Ibland blev det nästan sjukligt (som för min gammelfarfar, men det är en annan historia)

De hade väl någon släkting som de vägrade att öppna för när den hade ringt på. Så de verkade inte gilla någon.

Spara i all ära, men att vara så gammal, inte kunna lämna pengarna efter sig till barn eller släktingar, och ändå inte vilja unna sig det mest basala. Vad fan väntar man på? Om inte annat hade det värkt i själen på mig, om jag var en sådan sparare, att någon annan efter min död hade satt sprätt på pengarna utanför min kontroll och vilja. Bättre då att metodiskt använda en del. Annars blir ju själva sparandet ganska meningslöst och ett bortslösat liv ekonomiskt sett.
Citera
2025-02-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Göte och Edvin Sundström (både var i 65/70-årsåldern) blev mördade i sitt hus på lucianatten 1991. De bodde i Rosvik i Piteå kommun och den 17 december tänkte brevbäraren att det var märkligt att de inte plockat in posten på flera dagar. Det gick rykten om att bröderna hade en del pengar hemma, vilket osökt får mig att tänka på mordet i Kalamark som begicks knappt 15 år senare. Polisen tillkallades och när man gick in i huset så fanns det blod överallt. Göte Sundström låg på köksgolvet och hans bror i ett rum, under massa prylar för att dölja kroppen, han hade dessutom bara kalsonger på sig så han måste blivit överraskad av gärningsmannen. Huset var genomsökt så nog var det rån som var motiv alltid. Bovarna hade gjort misstaget att missa pengarna som låg i en kartong under sängen och i madrassen (!). Polisen kom en 21-årig lirare (tidigare dömd för rånbrott) som rymt från psykiatriska avdelningen i Öjebyn på spåren. Han avfärdades och istället riktades uppmärksamheten mot en fyrabarnsfar i 50-årsåldern. Man kan knappt tro att det är sant, men precis som Kaj Linna så hade 50-åringen gått ut med sina planer om att råna bröderna Sundström för en eller flera bekanta. Det är ju nästan så man häpnar. Han erkände senare i förhör och angav sin polare också, en två år yngre man. Han fick också för sig att erkänna.

Jag vet inte om det var mord som kom att bli slutliga rubriceringen, kanske att det mynnade ut i grovt rån och grovt vållande för båda männen? Vet någon skribent här inne hur historien slutade? Väldigt intressant parallelldragning till Kalamark.

Men gick verkligen Kaj Linna ut med detta själv? Var det inte vittnet Vidlund (han som var det starkaste beviset mot Linna) som planerade ett tillslag hos bröderna i Kalamark och Linna som visae honom vägen (detta per FUP)?

Personligen tror jag att Linna var SKYLDIG!!
Citera
2025-02-07, 18:52
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men gick verkligen Kaj Linna ut med detta själv? Var det inte vittnet Vidlund (han som var det starkaste beviset mot Linna) som planerade ett tillslag hos bröderna i Kalamark och Linna som visae honom vägen (detta per FUP)?

Personligen tror jag att Linna var SKYLDIG!!
Du är i fel tråd
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in