Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Kungen kommer absolut inte ingripa, inte heller yppa ett ord. Han har långvarig rutin och dessutom rådgivare omkring sig. Däremot skapas givetvis en folkopinion, och det är förstås också meningen med brevet och publiceringen.
Nicaragua är en demokrati, statschefen är vald till skillnad från i Sverige, landet har en bråkig historia men är nu fredligt. Man har relativt välstånd jämfört med andra länder i regionen, exempelvis högst medellivslängd på 70 år bland jämförbara länder.
Självklart kan det vara obekvämt där precis som i alla världens 200 länder, det finns uteliggare i svenska parker också, men det utgör icke asylskäl, asyl ska vi spara till dem det regnar bomber i huvudet på om det är fullt i alla andra länder på vägen hit.
Tog inte ställning i asylfrågan, som är utagerad, utan skrev hur jag tror det kommer bli efter händelsen - förnyad asylprövning, med annat resultat denna gång.
Jag relaterade utdrag ur hennes brev och hur händelsen förlöpt rent sakligt. Sen spekulerade jag, kanske felaktigt eller inte, med en grad ironi.
Felet ligger i att Sverige har 1/10-del av de resurser som krävs att i tid avvisa papperslösa och det är till största delen politikernas, bl a Magdalena Anderssons, fel.
Som du antyder, finns det väldigt många länder i världen varifrån folk kan komma till Sverige och begära asyl och inte bli snabbavvisade ifrån utan som kräver långa handläggningstider eller som aviserar anställningskontrakt med oseriösa arbetsgivare och som sen blir kvar i Sverige.
Det är också politikernas, bl a Magdalena Anderssons, fel