Citat:
Ursprungligen postat av
Brutus01
Normalt sett står kWp för maximalt installerad enligt STC, Standard Test Conditions.
Det är dock irrelevant för just solel då producenten konsumerar det mesta själv.
Det är bara det man säljer som syns.
Så något annat lär avses med kapacitet. Du kan kolla själv om du anser att detta är viktigt. Data kommer från IRENA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brutus01
Återigen pratar du om vätgas lagring, en teknik som för storskaligt bruk är under utveckling. Hur mycket installerad solel bedömmer du behövs för att förse SE4 med el ihop med vätgaslagring? När i tiden bedömmer du att det är utbyggt och vätgaslagringen är i drift?
Bergrum för lagring av naturgas finns. Att lagra väte istället lär inte vara ett bekymmer.
Utrustning för elektrolys finns. Och bränsleceller finns och omformare finns.
Problemen med detta lär vara helt försumbara jämfört med OL3, Flamanville och Hinkley point C.
Sedan ser jag inte att någon skulle vilja gå igång speciellt storskaligt. Jag ser ingen ekonomi i det nu. Vi behöver större prisvariationer. Det lär dock komma med tiden.
Någon kan dock gå igång småskaligt. Elektrolys, bränsleceller, lagring i gastuber kan man tom göra hemma om man vill. (Man måste dock ordna det formella med gastuberna).
Mer rationellt för den småskalige är väl att bygga ett litet hus intill en bra anslutningspunkt.
Hur i all världen tänkte du att jag skulle veta framtida el-priser?
Kul att du har ett så extremt förtroende. Men framtiden känner inte jag till.
När det blir lönsam händer det.
Inte nödvändigtvis i SE4. Kanske byggs i Danmark i stället och så säljer dom lagrad el till SE4.
Danskarna verkar vara mer driftiga än svenskar som mest lipar över att inte Löfven ordnar allt åt dom.
Finns fö ett bergrum för lagring av gas i Halmstad på 40000 kubik. lär rymma 100 GWh.