Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Du klipper sönder inlägg och misstolkar. Det är flera i tråden som kommenterat din diskussionsteknik. Jag har inte tid att korrigera medvetna missförstånd. Så just nu lämnar jag diskussionen med detta.
Jag är tvärtom utmärkt tydlig på vad jag svarar på.
Alla kan uppskatta det utom folk som inte kan ta ansvar för det dom skriver. Dom reagerar negativt.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
EU måste bl.a se till att Tyskland köper den gas vi kan komma åt från Ryssland.
Varför skulle EU lägga sig i vad enskilda uppköpare i Tyskland gör. Vad har dom med det att göra?
Och vad menar du med EU?
Du har fått frågan förr. Men inga svar synes. EU-parlamentet?
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Sverige måste ta hand om sina energitillgångar bättre så vi får tillbaka elpriserna till den nivå vi hade tidigare. EU:s fördyrande åtgärder måste stoppas.
Fritt fram för dig och alla andra att köpa dessa energitillgångar och producera el och sälja. Du kan ju sälja för 1960-talspriser (nominella) om du vill. Det kommer att uppskattas av köparna.
Varför har du inte gjort det redan?
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Dessutom måste skillnaden mellan privatpersoner och företag utjämnas. Nu betalar företagen 50 öre om privatpersonerna betalar 2 kronor.
Nej det är vissa elintensiva företag som får skatterabatt. Reglerna är lika i EU.
Utan dessa regler hade företagen dragit. Naturligtvis.
Problemet är skatte/bidragspartierna. De orsakar skatter. Utan skatter hade inte reglerna funnits.
Problemet är vänsterväljarna (som röstar på skatte och bidragspartier som V+SD+S). Deras offentliga slöseri leder till höga skatter.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Till stor del är detta en konstruerad kris. EU drog igång Europa för snabbt efter pandemin. Gaslagren var tomma. Nu vill EU leka kallt krig med ryssen och köper ej all gas som går att komma åt. Det kunde ingen ha förutsagt tidigare. En del människor har hamnat i dyra abonnemang och har kanske dyra uppvärmningsformer. Dessa personer stämplas som idioter av trollen. Samtidigt talas om solidaritet. EU och globaliseringen skapar ett människofientligt samhälle.
Ser inte vem som skulle ha konstruerat att kärnkraftsbyggarländerna Frankrike, Finland och UK har försenat sina kärnkraftsbyggen och agerat prishöjande effektsänkor för EU.
Inte heller vem som konstruerat att man i Asien köper massor med naturgas och driver upp priserna.
Skulle väl vara idioterna i Kina som har prisreglering på el. Vilket gjort att man är slösaktig med el i Kina. Finns ju inga incitament att vara rationell när priserna är nedreglerade.
(Samma ide som idioterna i Sverige kör för hyresrätter).