2022-01-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
I stora drag tnker jag i dessa banor

Nr du tittar p renodlade EV-bolag: Fokusera p deras tillvxt och marginaler. De som visar kontinuerlig tillvxt samtidigt som deras marginaler vxer, dr har du de frmodliga vinnarna. Tesla har bevisat att de nu har en effektiv produktion dr vinsten kar mer n deras operationella kostnader i samband med att deras produktionskapacitet kar = hgre vinst fr varje sld bil. vriga aktrer har fortfarande mycket att bevisa, s svrt att sia om deras framtid innan de kommer in i massproduktion. Polestar skulle jag sga r en "up and comer" d de faktiskt har bilar som nr kunder som dessutom r ngorlunda njda. Har dock inte grvt i deras vinstmarginal, s har inte koll p deras finanser.

Traditionella OEM: Hr behver du kombinera fler faktorer. Ovannmnda resonemang i jmfrelse med minskade intkter rligen frn deras traditionella frsljningar r den frsta. Det r ingen hemlighet att det sljs frre ICE-bilar fr varje r, vilket leder till att de kommer att frlora en hel del varje r frn minskade frsljningar. Hr mste de visa att de kan kontra med god tillvxt inom EV.

Nummer tv r produktionskapacitet. Alla OEM str infr STORA kostnader att omvandla befintliga fabriker till EV (dagens produktion r horribelt ineffektiva och kommer behva effektiviseras. Ett ex. r att det tar 3x lngre tid att skapa en ID4 jmfrt med en Model Y = frlust affr om de inte investerar i effektiv produktion). Identifiera potentiella vinnare som ligger hyffsade i den hr fronten s att de faktiskt kan ta en del av den vxande EV-kakan som vxer rligen.

Nummer tre: Granska alla OEM:s skulder. D de str infr stora investeringskostnader s kommer det frmodligen resultera i nnu hgre skulder de kommande ren. Ngra kanske kommer lyckas, men det kommer garanterat komma ngra knda namn som antingen konkar eller tvingas till att merga med varandra fr att hlla sig vid liv. En snabb titt p Ford visar att de har en total skuld p 113 BUSD och deras brsvrde r runt 90 BUSD idag. S om Ford inte lyckas med deras F-150 s r det nog klappat och klart fr deras del. Lyckligtvis fr dem s r truckar en rejl marknad i USA och n s lnge r deras F-150 uppskattad. Men som sagt, massproduktionen mste komma igng och med god effektivitet.

Kom dock ihg att sannolikheten r att Tesla fortstter dominera, sen kommer det alltid finnas en stor del av kakan att dela p (och rkna med minst en kines som ocks kommer vara dominant). Nr ett bolag nr en kritisk massa s blir det som ett svart hl, majoriteten av pengarna kommer svljas av dessa. Det senaste decenniet har det kommit och gtt vldigt mnga s.k. experter som tyckte att Amazon, Apple och Google "redan har blivit fr stora". r in och r ut s visar de fortfarande vara verlgset dominanta spelare i deras marknader och sannolikheten r definitivt t Teslas favr att en liknande resa vntar dem de kommande 10-20 ren.

My two cents. Ls, tolka hur du vill och fatta dina egna beslut.
Intressant inlgg med bra ponger, traditionella biltillverkare har dragit p sig en del skulder, det r sant, dessa har inte haft lyxen som Tesla att f en dramatisk kning av aktiekursen och sedan profiterat p detta med nyemissioner.

Angende fabrikerna r jag lite osker, r det verkligen s stora kostnader att lgga om produktionen till EV drift? Stora delar av produktionslinan r nd rtt s lik, en annan drivlina bara (med frre komponenter). Sen vet jag inte riktigt om biltillverkarna verkligen borde strva efter att n Teslas effektivitet, den kommer nd till ett pris i form av bristande kvalite p slutprodukten i mnga fall. Det verkar ju inte bttre n att Tesla i princip helt har slopat all form av slutkontroll av sina producerade bilar, leverera bilar utan bromsbelgg osv.

Men jag skulle nog nd sga att frmsta sklet till att Tesla har s hg vinstmarginal r fr att dom satt ett hgt pris p bilarna, jmfrt med konkurrenter r det en rtt s betydande skillnad, det r vl bra fr Tesla s lnge kparna "kper" det och alternativen r f, men dom brjar ju som man mrker komma ikapp i produktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Trevligt, vid vilken niv kan du tnka dig g in igen?
Jag tnket g in med en ny blankning igen vid 1200 (dr jag fick in en bra position frra gngen), men jag missade nr den peaka dr den 3 jan en kort stund. Skulle vl kunna tnka mig att den letar upp sig dr efter Q4 rapporten och ngot event dr ngon sprallig ny id p ritbordet ska lanseras som produktionsklar inom 12 mnader.
Citera
2022-01-20, 09:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
WB/BH vill ha bolag som lmnar utdelningar, inte bara ett uppblst luftslott dr twitter styr kursen.

Sant! Jag kr samma strategi och har inte heller Tesla.
Citera
2022-01-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det vore intressant att se produktionskostnaderna per bil fr olika mrken och hur mga personer som i genomsnitt behvs. Produktionstiden fr en bil r lite trubbigt mtt man kan ju t ex vnta tre dygn med att montera backspeglar. Ett annat mtt r hur mycket energi fabriken konsumerar/per producerad bil.
ICE har onekligen en nackdel att ta hnsyn till alla investeringar som gjort och dom vill nog krama ut s mycket det gr. Med tiden kommer Tesla och anda nya ocks att st med stora investeringar dom sitter fast i.

Andra bilmrken har jag inte bra koll p eftersom jag inte hinner/orkar g igenom deras siffror i detalj. Men hr har du Teslas trend sedan 2018. Svrt att rkna ut per person/bil exakt men det rcker med att analysera trenderna med totala siffror.

Operating costs - Du ser tydligt att uppgngen inte r dramatisk i samband med att massproduktion trampar igng

Revenue Under samma tidsspann s har du istllet en betydligt hgre uppgng av omsttningen, vilket tyder p att de tjnar mer ju hgre produktionen skalar upp

Resultat Slutligen vinsten, Gross profit fortstter att ka och trenden r s hr lngt exponentiell.

Ser du andra bilfretag som har liknande trender med fljande nyckeltal s r det ett vldigt gott tecken.
Citera
2022-01-20, 09:34
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Intressant inlgg med bra ponger, traditionella biltillverkare har dragit p sig en del skulder, det r sant, dessa har inte haft lyxen som Tesla att f en dramatisk kning av aktiekursen och sedan profiterat p detta med nyemissioner.

Angende fabrikerna r jag lite osker, r det verkligen s stora kostnader att lgga om produktionen till EV drift? Stora delar av produktionslinan r nd rtt s lik, en annan drivlina bara (med frre komponenter). Sen vet jag inte riktigt om biltillverkarna verkligen borde strva efter att n Teslas effektivitet, den kommer nd till ett pris i form av bristande kvalite p slutprodukten i mnga fall. Det verkar ju inte bttre n att Tesla i princip helt har slopat all form av slutkontroll av sina producerade bilar, leverera bilar utan bromsbelgg osv.

Men jag skulle nog nd sga att frmsta sklet till att Tesla har s hg vinstmarginal r fr att dom satt ett hgt pris p bilarna, jmfrt med konkurrenter r det en rtt s betydande skillnad, det r vl bra fr Tesla s lnge kparna "kper" det och alternativen r f, men dom brjar ju som man mrker komma ikapp i produktionen.

Jag tnket g in med en ny blankning igen vid 1200 (dr jag fick in en bra position frra gngen), men jag missade nr den peaka dr den 3 jan en kort stund. Skulle vl kunna tnka mig att den letar upp sig dr efter Q4 rapporten och ngot event dr ngon sprallig ny id p ritbordet ska lanseras som produktionsklar inom 12 mnader.

Nr jag lser allt det dr s knns det verkligen som om du kommer frntt parallellt universum. Hur skall ngon ens orka att bemta alla fel. S lnge de som kan ngot inte skriver hr p fb s kommer det frbli ett skmtforum. Men problemet r att de som kan ngot har frstnd nog att inte slsa sin tid hr, frutom eran egna bste herr Mongolid.
Citera
2022-01-20, 09:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Inte d, det handlar snarare om att de modellserier man byggt och bygger inte varit anpassade fr batterier och sledes har hybrider ftt batterier p en plattform anpassad fr frbrnningsmotorer.
I takt med att nya plattformar tas fram s minskar eller frsvinner den typen av problem.
Tesla fanboys r mstare p att svamla.
Citera
2022-01-20, 09:48
Medlem
Citat:

terstr att se. Jag tror att det lngsiktigt kommer att ha en ofantligt viktig betydelse, d det i slutndan kommer att vara en strre del av deras vinstmarginal. Fr varje r som gr s blir EV-intkterna strre fr alla OEM och om de inte har goda marginaler och smidig produktion s kommer det att tas upp av deras toppline.

Men vi r fortfarande inne i ett relativt tidigt skede och framtiden kommer att avgra.

Jag brukar tnka s hr: Apple hade 100% av smartphone marknaden 2007. 2021 har de ~20%. Med liknande resonemang som mnga pratar om hr s har det gtt hur dligt som helst fr Apple. De har frlorat 80% av marknaden!!!! Men det har fortfarande gott rtt s bra fr de nd ellerhur? Eftersom smartphone-kakan har vuxit rligen dramatiskt, precis som EV-kakan kommer att gra de kommande 20 ren.

S ven om resterande OEM "kommer ikapp" s kommer kakan vara tillrckligt stor i framtiden fr alla som kan producera EV med god marginal. Tesla kommer dock fortstta vara den dominanta spelaren (trots minskad % av totalen) med stor sannolikhet. S frgan r: Vill du chansa p ngon mindre spelare som har mycket kvar att bevisa, eller vill du hlla dig till de etablerade spelarna som har lyckats bygga en stabil grund (notera att Tesla inte r den enda stabila, men definitivt den strsta)?
Citera
2022-01-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte d, det handlar snarare om att de modellserier man byggt och bygger inte varit anpassade fr batterier och sledes har hybrider ftt batterier p en plattform anpassad fr frbrnningsmotorer.
I takt med att nya plattformar tas fram s minskar eller frsvinner den typen av problem.
Tesla fanboys r mstare p att svamla.

Blanda inte ihop mig med fanboys som slaviskt fljer twitter dr de nickar och ler till det som skrivs utan att tnka till. Du kan granska alla mina pstenden, de r baserade p fakta frn rsrapporter och Yahoo-Finance, dvs faktiska utfall.

Du har varit negativ i det hr forumet sedan 2017 och om du fortfarande inte inser att Tesla r ett vlfungerande bolag s har du sjlv fr dlig koll p bolaget, alternativt att du r bitter och vgrar inse att de faktiskt har ftt det att fungera.
Citera
2022-01-20, 10:12
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Elon sger att dom fixar General AI.
Gr han det, vilket r fullt mjligt, d kommer ju Teslaboten bli mnniskans bsta vn. Undra hur mycket det r vrt? Jag hade i alla fall betalt en saftig slant fr att f en supermentor i hemmet. Den som inte vill det, tja, hen mste i s fall va gravt hjrnbrnd och befinna sig i ett vegetativt tillstnd.

Elon Musk: Tesla could play a role in Artificial General Intelligence, decentralize Tesla Bot to avoid Terminator scenario

All aboard the hype train! Cho-cho-cho!
Citera
2022-01-20, 10:49
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
terstr att se. Jag tror att det lngsiktigt kommer att ha en ofantligt viktig betydelse, d det i slutndan kommer att vara en strre del av deras vinstmarginal. Fr varje r som gr s blir EV-intkterna strre fr alla OEM och om de inte har goda marginaler och smidig produktion s kommer det att tas upp av deras toppline.

Men vi r fortfarande inne i ett relativt tidigt skede och framtiden kommer att avgra.

Jag brukar tnka s hr: Apple hade 100% av smartphone marknaden 2007. 2021 har de ~20%. Med liknande resonemang som mnga pratar om hr s har det gtt hur dligt som helst fr Apple. De har frlorat 80% av marknaden!!!! Men det har fortfarande gott rtt s bra fr de nd ellerhur? Eftersom smartphone-kakan har vuxit rligen dramatiskt, precis som EV-kakan kommer att gra de kommande 20 ren.

S ven om resterande OEM "kommer ikapp" s kommer kakan vara tillrckligt stor i framtiden fr alla som kan producera EV med god marginal. Tesla kommer dock fortstta vara den dominanta spelaren (trots minskad % av totalen) med stor sannolikhet. S frgan r: Vill du chansa p ngon mindre spelare som har mycket kvar att bevisa, eller vill du hlla dig till de etablerade spelarna som har lyckats bygga en stabil grund (notera att Tesla inte r den enda stabila, men definitivt den strsta)?

Vrt att tillgga r ju att Apple inte hade ngon komponenttillverkning, egen batteriproduktion och sannerligen inte hade sin egen gruvdrift. De hade bara duktiga programmerare. Det gick att tillverka smartphones med lika bra teknik fr att konkurrera med Apple men utan mjukvara s var man ganska krd.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-01-20 kl. 11:01.
Citera
2022-01-20, 12:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nr jag lser allt det dr s knns det verkligen som om du kommer frntt parallellt universum. Hur skall ngon ens orka att bemta alla fel. S lnge de som kan ngot inte skriver hr p fb s kommer det frbli ett skmtforum. Men problemet r att de som kan ngot har frstnd nog att inte slsa sin tid hr, frutom eran egna bste herr Mongolid.

Du slsar ju din tid hr , r du undantaget som har frstnd? Musk twittrade att dom kanske kan hjlpa till med generell AI, vilket genast medfrde tusentals Muskoviter naturligtvis youtubade superlativ om att Tesla kommer att ta ver vrlden. Ett fascinerande masspsykologiskt kultfenomen som driver kursen.
Senast redigerad av raskens 2022-01-20 kl. 12:47.
Citera
2022-01-20, 12:57
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du slsar ju din tid hr , r du undantaget som har frstnd? Musk twittrade att dom kanske kan hjlpa till med generell AI, vilket genast medfrde tusentals Muskoviter naturligtvis youtubade superlativ om att Tesla kommer att ta ver vrlden. Ett fascinerande masspsykologiskt kultfenomen som driver kursen.

Otroligt svrt att veta om man r idioten eller om man diskuterar med idioter. Antar att snt visar sig p lite sikt nr fretagets vrdering terspeglar vad man frutsptt. n s lnge har det inte gtt s bra fr dig, men det kan ju vnda nr som helst.
Citera
2022-01-20, 13:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Blanda inte ihop mig med fanboys som slaviskt fljer twitter dr de nickar och ler till det som skrivs utan att tnka till. Du kan granska alla mina pstenden, de r baserade p fakta frn rsrapporter och Yahoo-Finance, dvs faktiska utfall.

Du har varit negativ i det hr forumet sedan 2017 och om du fortfarande inte inser att Tesla r ett vlfungerande bolag s har du sjlv fr dlig koll p bolaget, alternativt att du r bitter och vgrar inse att de faktiskt har ftt det att fungera.
Tesla existerar av en orsak, politiskt beslutade subventioner.
Tesla har brjat tjna pengar men den intjningen rcker inte p lnga vgar till att motivera dagens vrdering. Det spelar ingen roll om Tesla femdubblar vinsten, vrderingen r nd fr hg.
Sen motiveras vrderingen med dravel om FSD( vilket r ett frarstd och inte en autonom autopilot), nya batterier, nya stt att bygga bilar, frutom dravel om solceller, batterilagring och annat trams.

Hade Tesla legat p ett P/E p 30-40 s hade det varit hgt men ngot bolaget hade kunnat vxa in i, nu r det en bubbla.

Risken finns att det r saker som inte kommit upp till ytan men som kan torpedera Teslas kurs fullstndigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in