• 1
  • 2
2022-01-28, 01:22
Medlem
Det står i dom flesta religionerna om att fasta.

Nu har en japansk forskare vunnit nobel pris för att ha bevisat positiva effekten genom att undvika mat en längre period.
Har fastat då och då. Känns som det renar själen på något sätt.

https://www.dailypioneer.com/2020/st...bel-prize.html

Har ni provat att fasta?
Citera
2022-01-28, 01:26
Medlem
Milton.Millss avatar
Ja jag fastar ofta halva dygn, d.v.s jag vaknar och sen kan jag gå 3-4 timmar utan att käka. Funkar bra men sen är jag hyfsat ung också.
Citera
2022-01-28, 01:37
Medlem
Jag gick utan mat i 5 dagar under ett race en gång, aldrig mått bättre fysiskt.

Funderar på om jag ska testa flera veckor som Hoffa Kaos.

Hur länge kan man fasta innan det blir ohälsosamt? (om man dricker vatten och har några tiotalstusen cals i sparkontot?
Citera
2022-01-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Ja jag fastar ofta halva dygn, d.v.s jag vaknar och sen kan jag gå 3-4 timmar utan att käka. Funkar bra men sen är jag hyfsat ung också.
Det är bra. Men ska man få dessa positiva hälsoeffekter skall man fasta i över 24 timmar eller va det var. Tror det kickar in innan 24 timmar, inte helt insatt i det. Försten Det är därför frukost heter breakfast på engelska. Man avbryter fastan

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag gick utan mat i 5 dagar under ett race en gång, aldrig mått bättre fysiskt.

Funderar på om jag ska testa flera veckor som Hoffa Kaos.

Hur länge kan man fasta innan det blir ohälsosamt? (om man dricker vatten och har några tiotalstusen cals i sparkontot?
Wow, det där är länge. Jag har aldrig fastat så länge. Kanske en dag och sedan ätit mot kvällen men ska prova på. Jag avråder dig att fasta i flera veckor.. Det finns dokumenterade fall där personer har fastat i veckor men det kan vara riskabelt. Räcker med 24 timmar då börjar kroppen att aktivera positiva effekter på hälsan.

Man känner verkligen av att man ofta äter fast man inte behöver födan.
Senast redigerad av Babyspenat 2022-01-28 kl. 01:51.
Citera
2022-01-28, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Det är bra. Men ska man få dessa positiva hälsoeffekter skall man fasta i över 24 timmar eller va det var. Tror det kickar in innan 24 timmar, inte helt insatt i det. Försten Det är därför frukost heter breakfast på engelska. Man avbryter fastan

Wow, det där är länge. Jag har aldrig fastat så länge. Kanske en dag och sedan ätit mot kvällen men ska prova på. Jag avråder dig att fasta i flera veckor.. Det finns dokumenterade fall där personer har fastat i veckor men det kan vara riskabelt. Räcker med 24 timmar då börjar kroppen att aktivera positiva effekter på hälsan.

Äsch, det är rookie numbers, jag fuskade dessutom.

Kolla in den här killen, han har också kört 50 dagar vilket är rätt sjukt, han hade dock ett massivt lager fett vid start.

https://youtu.be/I5xL1qGqZww
Citera
2022-01-28, 02:37
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:

Du kanske inte ska komma med pekpinnar om du själv är osäker?
Citera
2022-01-28, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Du kanske inte ska komma med pekpinnar om du själv är osäker?
Jag vet att fasta är nyttigt för kroppen då det aktiverar så kallad "autophagy". Kul och dela med sig

"In order to induce Autophagy you have to deplete glycogen stores present in the liver as instant source of energy negating the initiation of starvation and it lasts for for 14-16 hours .Therefore ,Autophagy start only after glycogen stores in the liver are depleted" .

Där kom pekpinnen fram, haha
Citera
2022-01-28, 03:49
Medlem
Citat:
Det står i dom flesta religionerna om att fasta.

Nu har en japansk forskare vunnit nobel pris för att ha bevisat positiva effekten genom att undvika mat en längre period.
Har fastat då och då. Känns som det renar själen på något sätt.

https://www.dailypioneer.com/2020/st...bel-prize.html

Har ni provat att fasta?

Det va några år sedan forskar raporten kom ut. Har läst hela (översatt så klart)

Och jag kan personligen intyga om att det funkar. Vattenfastade någon månad innan jag läste japanens rapport.

Du kommer vara hungrig, ja. Du kommer bli trött, ja. Du kommer till en tidpungt när din kropp säger ÄT.... då är det tid att äta. Skit i vad folk säger hur länge du skall vara utan mat. Sägar din kropp åt dig att äta, så ät. Du kommer förstå vad jag menar om du klarar dom fem första dagarna.

Det tar ca 72h innan bakterierna som kräver kolhydrater börjar på riktigt dö, när dom är döda kommer din kost bli helt annurlunda. Du kommer inte vilja ha nudlar, du kommer inte vilja ha en donken burgare. Du kommer vilja ha kött, protein ...

Kör hårt, lycka till. (Det är värt det, dom där första dagarna)
Citera
2022-01-28, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aarnevaktis
Det va några år sedan forskar raporten kom ut. Har läst hela (översatt så klart)

Och jag kan personligen intyga om att det funkar. Vattenfastade någon månad innan jag läste japanens rapport.

Du kommer vara hungrig, ja. Du kommer bli trött, ja. Du kommer till en tidpungt när din kropp säger ÄT.... då är det tid att äta. Skit i vad folk säger hur länge du skall vara utan mat. Sägar din kropp åt dig att äta, så ät. Du kommer förstå vad jag menar om du klarar dom fem första dagarna.

Det tar ca 72h innan bakterierna som kräver kolhydrater börjar på riktigt dö, när dom är döda kommer din kost bli helt annurlunda. Du kommer inte vilja ha nudlar, du kommer inte vilja ha en donken burgare. Du kommer vilja ha kött, protein ...

Kör hårt, lycka till. (Det är värt det, dom där första dagarna)

Tack! Ska börja i helgen då man är ledig osv. Tror det är väldigt bra att fasta då och då för en bättre hälsa.
Citera
2022-01-28, 08:42
Medlem
Cindells avatar
Jag fastar en dag i veckan. (Natt - Dag - Natt, ca 36 timmar).

Mår alltid jättebra efter fastan. När det gäller hunger så kommer den och går. Man blir inte hungrigare för varje timme av fastan. När jag blir hungrig varar det ca 15-20 minuter, sedan går det över igen i några timmar innan nästa våg.
Senast redigerad av Cindell 2022-01-28 kl. 08:45.
Citera
2022-01-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag fastar en dag i veckan. (Natt - Dag - Natt, ca 36 timmar).

Mår alltid jättebra efter fastan. När det gäller hunger så kommer den och går. Man blir inte hungrigare för varje timme av fastan. När jag blir hungrig varar det ca 15-20 minuter, sedan går det över igen i några timmar innan nästa våg.

Ja precis.... Då gäller det att hålla sig aktiv, mentalt eller physiskt.
Citera
2022-01-29, 00:20
Medlem
Citat:
Tack! Ska börja i helgen då man är ledig osv. Tror det är väldigt bra att fasta då och då för en bättre hälsa.

Tänker vatten fasta nu jag också.

Har "stiernmarkerat" denna tråd. (ny på flashback)

Håll mig uppdaterad om hur det går för dig.

Vet bara att dom 2-3 första dagarna är värst. Om du röker och/eller snusar, sluta med det samtidigt (det var så jag gjorde). Det blir inte värre än 2-3 dagar utan mat DRICK VATTEN..!!!!!!!!!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in