Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Det som motverkar är att ytterligare 700 MW kabel från Norge till UK snart öppnar upp. Jag tror innevarande månad.
Däremot gav den brittiska regeringen avslag till en brittisk affärsman som ville dra en kabel från Frankrike till Storbritannien. Jag misstänker de medvetet hade aktiverat "miljöprotester" där kabeln skulle nå land. Jag vill minnas att det var i Southampton. Den brittiska regeringen talade också om att man inte fick bli "beroende" av Frankrike!
Affärsmannen ville väl bara hjälpa sitt land, tjäna lite pengar och betala skatt för det. Men det tilläts inte!!
EU gör att de centrala europeiska länderna utnyttjar de mer perifert belägna. Frankrike sätts i centrum. Frankrike kräver att EU sammanträder en vecka av fyra varje månad i Frankrike, t.ex.
Tyskland tar energi från Sverige, och Storbritannien som fortfarande är integrerat i Europa på många sätt naturligtvis, kan ta energi från Norge.
Och vi i Norden halkar mer och mer efter. Sverige och Norge får utgöra "Europas batteri". Vi får väl snart lära oss att vi är "elektriska stormakter". Vi har förlorat enormt på EU, se t.ex bara flyktingkrisen.
EU handlar om maktkoncentration. Annars fungerar inte en toppstyrd diktatur. I detta fall skall vi i periferin svältas på energi.