• 1
  • 2
2022-02-13, 22:12
Bannlyst
Jag vill prata om det "förbjudna" ämnet:
Psykologisk krigföring.

Min erfarenhet är att detta handlar om att minska motståndarens självkänsla på olika sätt. Självkänslan är ett annat ord för trygghet. Minskas tryggheten så skapas rädsla och då påverkas samhället negativt.

Fråga
Vad vet ni om psykologisk krigföring?
Citera
2022-02-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung666
Psykologisk krigföring.

Min erfarenhet är att detta handlar om att minska motståndarens självkänsla på olika sätt. Självkänslan är ett annat ord för trygghet. Minskas tryggheten så skapas rädsla och då påverkas samhället negativt.

Fråga

Delar helt din uppfattning, men tänker mig att det inte gäller bara trygghet / rädsla utan också moral och tro på den egna "saken". Mängder av propaganda och förfalskade brev ifrån tillfångatagna etc har ju gått ut på att "alla andra har slutat och politikerna har ljugit och stuckit, du är lurad och det här påhittade syftet är inte värt att kämpa vidare för".
Stort men intressant ämne.
Citera
2022-02-13, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Delar helt din uppfattning, men tänker mig att det inte gäller bara trygghet / rädsla utan också moral och tro på den egna "saken". Mängder av propaganda och förfalskade brev ifrån tillfångatagna etc har ju gått ut på att "alla andra har slutat och politikerna har ljugit och stuckit, du är lurad och det här påhittade syftet är inte värt att kämpa vidare för".
Stort men intressant ämne.

Jaa det är rätt intressanta ämnen man inte tänkt på. Men man vaknar upp lite när man inser hur omedveten man ofta är. Som omedveten blir man lurad lättare då automatiken går att lura lätt.

Moral, etik, lojalitet, religion, trygghet, samhället, Gud, mat, pengar, tillgångar, kunskap jaaa asså allt detta påverkar självkänslan

Man tänker inte på det i dessa termer men när man blir medveten om allt ovan så börjar man fundera vad som egentligen är verkligt.

Allt kanske bara är ett skådespel för våra sinnen som eliten utnyttjar för art teatern skall rulla på...
Citera
2022-02-13, 23:09
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Psykologisk krigföring.
Vad är förbjudet med det?

Sverige har åtminstone ett förband inriktat på psykologisk krigsföring, vid sidan av vårt försvar mot det.

För gemene man är väl meningarna;

”Vi ger aldrig upp! Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt” bekanta.

Dessa meddelanden som den informationen ska bemöta är ett vanligt inslag i psykologisk krigföring.
Citera
2022-02-13, 23:15
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Psykologisk krigföring.

Fråga

Krigföring handlar i grunden om att påtvinga motståndaren din vilja. Psykologisk krigföring är lite förenklat en del i detta där samma övergripande mål ska uppnås som i den öppna, väpnade striden men andra medel används.

Tex kan det vara att få motståndare att tro/förstå att du är så militärt kapabel att det inte är lönt att göra motstånd. Du bryter då försvarsviljan.

Ett exempel från verkligheten är att franskt psyops gjorde filmer där den svenska Tchadstyrkan visade upp sina förmågor under missionsutbildningen (tänk mytfilmer, svenska pansarfordon på linje skjuter akan med gigantisk mynningsflamma, grg-omgång skjuter spränggranat och man visar upp verkan efteråt osv). Dessa spreds sen i insatsområdet. När styrkan sen kom på plats var det väldigt lugnt - ingen vågade strida mot dem.
Citera
2022-02-13, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Krigföring handlar i grunden om att påtvinga motståndaren din vilja. Psykologisk krigföring är lite förenklat en del i detta där samma övergripande mål ska uppnås som i den öppna, väpnade striden men andra medel används.

Tex kan det vara att få motståndare att tro/förstå att du är så militärt kapabel att det inte är lönt att göra motstånd. Du bryter då försvarsviljan.

Ett exempel från verkligheten är att franskt psyops gjorde filmer där den svenska Tchadstyrkan visade upp sina förmågor under missionsutbildningen (tänk mytfilmer, svenska pansarfordon på linje skjuter akan med gigantisk mynningsflamma, grg-omgång skjuter spränggranat och man visar upp verkan efteråt osv). Dessa spreds sen i insatsområdet. När styrkan sen kom på plats var det väldigt lugnt - ingen vågade strida mot dem.

Ok, så man kan säga att psykologisk krigsföring är igång på 100% från Ryssland just nu då?

Ryssarna vill ju spänna musklerna så att vi dödliga ska kissa på oss och vika oss?

Om vi viker oss så vinner Ryssland psykologisk makt typ?
Citera
2022-02-14, 08:29
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ok, så man kan säga att psykologisk krigsföring är igång på 100% från Ryssland just nu då?

Ryssarna vill ju spänna musklerna så att vi dödliga ska kissa på oss och vika oss?

Om vi viker oss så vinner Ryssland psykologisk makt typ?
Det sker utan tvekan psyops från rysk sida.

Exakt vad som är Putins mål är inte helt klart, men är hans mål att ockupera delar av Ukraina är ju såklart mycket vunnet om ukrainska förband ger upp i ett tidigt skede och väst håller sig utanför.

Den psykologiska makten är inte målet utan ett medel för att uppnå målet.
Citera
2022-02-14, 16:00
Medlem
Citat:

Handlar även om psykologisk påverkan, t.ex. för att minska folks tilltro till den egna sidan, skapa förvirring eller opinioner. Att sprida rädsla och osäkerhet är ett sätt att orsaka instabilitet hos motståndaren vid en psykisk kraftmätning mellan två stater. I sin mest extrema form går nervkriget ut på att inte enbart skapa fruktan utan total panik. Det finns metoder och strategier för sånt.
Citera
2022-02-14, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Handlar även om psykologisk påverkan, t.ex. för att minska folks tilltro till den egna sidan, skapa förvirring eller opinioner. Att sprida rädsla och osäkerhet är ett sätt att orsaka instabilitet hos motståndaren vid en psykisk kraftmätning mellan två stater. I sin mest extrema form går nervkriget ut på att inte enbart skapa fruktan utan total panik. Det finns metoder och strategier för sånt.

Fan, vad sjukt, detta är en ny värld för mig och troligtvis en omedveten värld för många andra.

"With great power come great responsibility"
Citera
2022-02-14, 20:04
Medlem
Citat:
Fan, vad sjukt, detta är en ny värld för mig och troligtvis en omedveten värld för många andra.

"With great power come great responsibility"
Läser man "Krigskonsten" av Sun Tzu så säger han i första stycket "All warfare is based on deception". Redan inledningsvis gör han klart att det handlar om att påverka motståndarens uppfattning om tingens tillstånd. Han går raskt vidare till något han kallar "att hålla ned kudden", vilket betyder att skapa en situation som för motståndaren upplevs som att varje möjlig handling kommer att mötas av ett stort motstånd och att det därför är bästa valet att ge upp utan strid. Att vinna en strid utan att behöva avfyra ett enda skott är definitivt väl utförd psykologisk krigföring.

På nationell nivå kan psykologisk krigföring ta sig stora uttryck. Falska nyheter, agenter som sprider propaganda, misskreditering av politiker för att försvaga tilltron till dem... På ett mer personligt plan krävs inte mycket för att bryta ner och förändra folks uppfattning. Hindra en person från att få sin vila under några dygn så blir de dumma i huvudet och kommer inte ifrågasätta den info du matar dem med lika mycket. Mata dem med först nyanserad och sedan mer kraftfull propaganda så vänjer de sig vid en ny normalitet. Intala dem att deras pengar är fara, att toapappret håller på att ta slut på ICA eller att "Staten" håller på med något fuffens så rusar de glatt iväg för att skydda sina intressen...

Psykologisk krigföring har vi alla runt omkring oss. Hela tiden. :-)
Citera
2022-02-15, 08:26
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Psykologisk krigföring.

Fråga

Vi här på Flashback blir utsatta för psykologisk krigföring jämt och ständigt.
Ett bra exempel på detta är trådstarter av Haubits77B där oavsett vad rubriken lyder så är agendan att Ryssland är toppen och Sverige och dess militär är veka hbtq personer.
Citera
2024-12-26, 00:53
Medlem
Krampusnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Konstigt hur de bekräftat primitiva undermänniskorna i Ryssland ändå kan styra alla transport, betal, kommunikation och energisystem i den demokratiska världen.
Sitter de och slår med locken i utedasset så hårt att våra subtila IT system havererar? Håller de sig ens nyktra så länge att de kan manipulera västerländska val och försena svenska a-kasseutbetalningar?
Ryssland använder psykologisk krigföring som sprida feminism så inkompetenta kvinnor får makten vilket orsakar systemkollaps. Ryssland har lyckats få Försvarsmakten förlora mycket stridsvärde enbart genom rekrytering av kvinnor och bögar och ÖB dansar av glädje i pridetåget.
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Vi här på Flashback blir utsatta för psykologisk krigföring jämt och ständigt.
Ett bra exempel på detta är trådstarter av Haubits77B där oavsett vad rubriken lyder så är agendan att Ryssland är toppen och Sverige och dess militär är veka hbtq personer.
Det du själv skriver är ett exempel på psykologisk krigföring där du vill hjälpa fienden att försvaga Sverige. Istället för kompetenta män så stödjer du att kvinnor kvoteras in efter sitt könsorgan. Sedan låtsas du varna om problemet för vi ska tro du är objektiv.
Senast redigerad av Krampusnacht 2024-12-26 kl. 01:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in