Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Intressant artikel i dagens Expressen.
https://www.expressen.se/dinapengar/...ergipolitiken/
Man kan ju alltid hoppas att antingen oppositionen eller regeringen tar den här frågan på största allvar, energikrisen kommer att bli vår katastrof om inte något börjar hända.
Regeringen tar definitivt inte frågan på allvar. Khashyar Farmanbar
i GP idag:
Citat:
Högerpartierna pekar på kärnkraften som lösningen för att säkra elen framåt.
Det slår energiminister Khashyar Farmanbar (S) helt ifrån sig.
– Det är ett desperat sista halmstrå när man inte har något annat, säger han.
Istället vill han ”se mer vindkraft kring Göteborg.”
Han gillar att ta upp sin ”tekniska utbildning” som om han har någon faktiskt kunskap inom kraftproduktion, elsystem, eller fysik för den delen. Hans utbildning är som “högskoleingenjör i datateknik med en examen i industriell marknadsföring”. Det sistnämnda borde säga allt man behöver veta om hans tekniska kunskaper. På sin höjd kunde han koda för 20 år sedan. Men antagligen inte ens det, eftersom han sen bestämde sig för att ”marknadsföra”.
Eftersom de till och med har svårt att förstå att man behöver ha effektbalans vid varje givet tillfälle, så är det väl rätt självklart att de inte har koll på vikten av reaktiv effekt och svängmassa. Och att de skulle fatta att en motor och en glödlampa kräver olika fasförskjutningar ser jag som omöjligt.
”Vadå imaginär effekt? Jag vill inte ha någon jävla låtsas-ström i mitt elnät.” - Khashyar Farmanbar, antagligen.