Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-17, 20:25
  #1
Medlem
Jag funderade först på om man kunde rätta till tänderna pö om pö genom att massera dem åt rätt håll varje kväll, eller iallafall lite då och då.
Sen kom jag på att jag har ett slags tandskydd man kan doppa i hett vatten och sen forma efter sina egna tänder, tror ni att man hade kunnat göra sin egna tandställning på det viset?

Tanken är alltså att man trycker lite på tänderna så att det känns att de flyttat sig lite och sen snabbt trycker in det uppvärmda muskyddet som får stelna till och hålla formen. Allteftersom tänderna har vant sig kan man bara fortsätta flytta tänderna och forma om munskyddet tills de hamnar någorlunda rätt.

Jag är ganska sugen på att testa! Tror ni det hade funkat?
Citera
2022-02-17, 20:38
  #2
Medlem
Absolut. Vad du än gör: anlita inte ett proffs, och använd inte riktiga grejer.
Citera
2022-02-17, 21:25
  #3
Medlem
Mailmanss avatar
Nej detta går inte. 100%

Du måste skämta?
Citera
2022-02-17, 21:41
  #4
Medlem
Ja klart man kan leka runt i truten. Frågan är om det är speciellt smart?


Tandläkarna har ganska många års statistik bakom sig när de sätter en tandställning. Man vet ganska bra om hur tanden kommer att flyttas beroende på var på tanden man sätter tandställningen.
Vilken erfarenhet har du av att flytta tänder?

Jag skulle nog ta kostnaden att gå till en riktig tandläkare istället för att försöka uppfinna hjulet en gång till genom att experimentera på sig själv.
Men det är jag. Du får göra som du vill.
Citera
2022-02-17, 21:46
  #5
Medlem
Jag tror du absolut skulle lyckas flytta tänder men sannolikt inte enligt önskvärt utfall.
Odontologer som arbetar med detta har en otrolig kännedom och de arbetar med fraktioner av millmetrar för att skapa en fin tandlinje. De räknar även på ett hälsosamt bett så du inte får problem med käkmusklerna på senare dagar.

Jag gillar normalt sett initiativ som dessa men tyvärr måste jag ge tummen ner här då sannolikheten att du kommer lyckas med vad du vill åstadkomma är som bäst minimal
Citera
2022-02-17, 21:55
  #6
Medlem
det som gör att vi får skeva tänder är att vi äter mjuk mat, är man ung och då menar jag typ barn kan man rätta till det genom att äta segt kött typ.. mycket tyckande.

är du vuxen så är tandställning det enda alternativet.
Citera
2022-02-17, 22:13
  #7
Medlem
Kul att allaa frågeställningar finns på Flashback. Jag har under en period funderat kring detta om man kan rätta till tänderna själv. Har nämligen en tand som ligger bakom dom andra tänderna.
Citera
2022-02-17, 22:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja klart man kan leka runt i truten. Frågan är om det är speciellt smart?


Tandläkarna har ganska många års statistik bakom sig när de sätter en tandställning. Man vet ganska bra om hur tanden kommer att flyttas beroende på var på tanden man sätter tandställningen.
Vilken erfarenhet har du av att flytta tänder?

Jag skulle nog ta kostnaden att gå till en riktig tandläkare istället för att försöka uppfinna hjulet en gång till genom att experimentera på sig själv.
Men det är jag. Du får göra som du vill.
Hur mycket kostar det. Det handlar om en tand.
Citera
2022-02-17, 23:34
  #9
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag tror du absolut skulle lyckas flytta tänder men sannolikt inte enligt önskvärt utfall.
Odontologer som arbetar med detta har en otrolig kännedom och de arbetar med fraktioner av millmetrar för att skapa en fin tandlinje. De räknar även på ett hälsosamt bett så du inte får problem med käkmusklerna på senare dagar.

Jag gillar normalt sett initiativ som dessa men tyvärr måste jag ge tummen ner här då sannolikheten att du kommer lyckas med vad du vill åstadkomma är som bäst minimal
Ser framför mig hur ts efter detta idiotiska experiment har sneställt bett o ansiktet ändrat form:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...M4xYQ&usqp=CAU
Citera
2022-02-17, 23:55
  #10
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ser framför mig hur ts efter detta idiotiska experiment har sneställt bett o ansiktet ändrat form:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...M4xYQ&usqp=CAU

HAHAHAHAHA!

KÖR, TS!
KÖR!
Citera
2022-02-17, 23:58
  #11
Medlem
Vi som har haft tandställning vet att det inte bara är "enkelt o snabbt".
Om du gör detta och får problem med tänder och käften kan det leda till ytterligare problem.

Så skulle nog avråda
Citera
2022-02-18, 00:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag tror du absolut skulle lyckas flytta tänder men sannolikt inte enligt önskvärt utfall.
Odontologer som arbetar med detta har en otrolig kännedom och de arbetar med fraktioner av millmetrar för att skapa en fin tandlinje. De räknar även på ett hälsosamt bett så du inte får problem med käkmusklerna på senare dagar.

Jag gillar normalt sett initiativ som dessa men tyvärr måste jag ge tummen ner här då sannolikheten att du kommer lyckas med vad du vill åstadkomma är som bäst minimal

Jaja men jag har hyfsat raka tänder förutom att ena sidan har "kasat in" litegrann och därmed puttat fram en tand som sticker ut framför alla andra. Den tanden vill jag putta in, sen kan de andra få vara lite smått snea där bak, det gör inget för det syns ändå inte.
Så länge de ligger snyggt i fram är jag nöjd!

Citat:
Ursprungligen postat av Abc5567
Kul att allaa frågeställningar finns på Flashback. Jag har under en period funderat kring detta om man kan rätta till tänderna själv. Har nämligen en tand som ligger bakom dom andra tänderna.

Det är jättedyrt med invisalign, från 60.000:- och uppåt.
Om min fattigmanstandställning lyckas kan vi försätta en hel yrkeskår i konkurs!

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ser framför mig hur ts efter detta idiotiska experiment har sneställt bett o ansiktet ändrat form:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...M4xYQ&usqp=CAU

Nu tycker jag att du är lite väl negativ och inte alls stöttande, sådär bred näsa får man inte av att korrigera tandrader!

Citat:
Ursprungligen postat av retardator
HAHAHAHAHA!

KÖR, TS!
KÖR!

Tack för uppmuntran! Skönt att få lite pepp för en gångs skull istället för: "Vi är bekymrade över dig" från familj och vänner hela jävla tiden. Tycker det är tråkig inställning när jag försöker vara pionjär för de fattigas rätt att få raka tänder.

Jag har redan testat ikväll med mitt gamla muskydd som gick lätt att forma om, för säkerhets skull hade jag inte den i munnen så länge.
Först tryckte jag lite mot tänderna inifrån och ut för att försöka skapa lite mer utrymme och sen åkte gummiplattan på.
Det var ganska svårt att forma till den ordentligt så jag funderar på att klippa ner den lite så att den inte täcker hela vägen uppåt tandköttet utan lite mer vid slutet av tänderna.

Blev lite öm i munnen men inget som inte gav med sig efter en liten stund.

Jag får återkomma kontinuerligt med rapport så får vi se hur det utvecklar sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in