Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-20, 17:18
  #1
Medlem
Poechalis avatar
I Stockholmsområdet finns en stor villa där man hållit på med dränering, grävt runt huset och stora balar med frigolit står i trädgården.

Något har gått snett och hela huset lutar 25-30°. Den bakre delen har sjunkit åtminstone 1,5 meter ner. Själva huskroppen ser annars ganska intakt ut. Såklart är det kaos på alla sätt därinne, men väggarna har inte spruckit.

Ni som har koll på hus, vad är det som gått galet så att halva huset sjunker så pass? Och finns det något att göra förutom att riva och bygga nytt?
Citera
2022-02-20, 17:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
I Stockholmsområdet finns en stor villa där man hållit på med dränering, grävt runt huset och stora balar med frigolit står i trädgården.

Något har gått snett och hela huset lutar 25-30°. Den bakre delen har sjunkit åtminstone 1,5 meter ner. Själva huskroppen ser annars ganska intakt ut. Såklart är det kaos på alla sätt därinne, men väggarna har inte spruckit.

Ni som har koll på hus, vad är det som gått galet så att halva huset sjunker så pass? Och finns det något att göra förutom att riva och bygga nytt?

Det låter svettigt.
Har du observerat detta själv, eller rapporteras det om det i något medium?
Jag hade gärna velat se hur det ser ut.
Citera
2022-02-20, 17:33
  #3
Medlem
Poechalis avatar
Jag har sett det med egna ögon. Det står liknande hus på rad längs en väg jag åker då och då. Plötsligt såg jag att ett hus såg ut att luta rejält och tänkte att det var en synvilla. Men nu har vi varit två gånger inne på lokalgatan och tittat närmare och stått och gapat. Har tyvärr inte tagit bilder. Men kan göra det om jag får tillfälle att passera igen.
Citera
2022-02-20, 17:38
  #4
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
I Stockholmsområdet finns en stor villa där man hållit på med dränering, grävt runt huset och stora balar med frigolit står i trädgården.

Något har gått snett och hela huset lutar 25-30°. Den bakre delen har sjunkit åtminstone 1,5 meter ner. Själva huskroppen ser annars ganska intakt ut. Såklart är det kaos på alla sätt därinne, men väggarna har inte spruckit.

Ni som har koll på hus, vad är det som gått galet så att halva huset sjunker så pass? Och finns det något att göra förutom att riva och bygga nytt?

Låter som att dom inte har gjort en bra grund för huset, kanske lera som gjort att huset börjar luta.
Citera
2022-02-20, 17:40
  #5
Medlem
Poechalis avatar
Husen kan vara byggda på ca 50-talet kan jag tillägga.
__________________
Senast redigerad av Poechali 2022-02-20 kl. 17:42.
Citera
2022-02-20, 17:43
  #6
Medlem
Revejs avatar
Ja, grävfirman har grävt upp för mycket för att försöka förenkla sitt jobb och massorna har underminerats. Händer tyvärr då och då i samband med dränering vilket blir en tuff smäll för beställaren då detta ofta leder till konkurs hos dräneringsfirman.
Citera
2022-02-20, 17:45
  #7
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Låter som att dom inte har gjort en bra grund för huset, kanske lera som gjort att huset börjar luta.
Kan dräneringen i så fall satt igång en förflyttning av materialet under huset. Dom har ju annars stått utan problem ett bra tag.
Citera
2022-02-20, 17:46
  #8
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det låter svettigt.
Har du observerat detta själv, eller rapporteras det om det i något medium?
Jag hade gärna velat se hur det ser ut.
Jag tar en bild nästa gång.
Citera
2022-02-20, 17:53
  #9
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, grävfirman har grävt upp för mycket för att försöka förenkla sitt jobb och massorna har underminerats. Händer tyvärr då och då i samband med dränering vilket blir en tuff smäll för beställaren då detta ofta leder till konkurs hos dräneringsfirman.
Jag såg att de grävt på flera sidor. Kan det ha bidragit?
Surt för husägaren då. Då finns ingen att ställas till svars.
Citera
2022-02-20, 18:10
  #10
Medlem
Typ som det här huset då

https://imgur.com/a/3eCOiV5

https://goo.gl/maps/fcvACQwDQ5usiH8R6
Citera
2022-02-20, 18:18
  #11
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Typ som det här huset då

https://imgur.com/a/3eCOiV5

https://goo.gl/maps/fcvACQwDQ5usiH8R6

Japp. Det huset handlar det om.
Tack för bilder.
__________________
Senast redigerad av Poechali 2022-02-20 kl. 18:20.
Citera
2022-02-20, 18:20
  #12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, grävfirman har grävt upp för mycket för att försöka förenkla sitt jobb och massorna har underminerats. Händer tyvärr då och då i samband med dränering vilket blir en tuff smäll för beställaren då detta ofta leder till konkurs hos dräneringsfirman.
Så hur löser man detta? Bara att riva?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in