2022-02-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Sverige och Finland skulle accepteras som medlemmar i Nato imorgon dag, om vi ansökte. Detta har Nato gjort klart. Vi är välordnade, säkra lämder med god försvarsförmåga.

Ukraina skulle dock inte släppas in som det ser ut nu, Nato släpper inte in länder som ligger i aktiv konflikt.
Säker på det? Vad jag vet måste vi höja vår försvarsbudget för att bli godkända. Det ska vara en viss procent av BNP som vi ligger långt under. Men oavsett så har Ryssland inget intresse av at gå in i Sverige i skrivande stund. Tror bar han går in i Kiev om han verkligen måste. Delvis om hans fredsbevarade trupper beskjuts av Ukrainska soldater i dom nya staterna.
Citera
2022-02-22, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja? Kort minne?

Här svarar du på Humbugs fråga om när invasioner är en medelväg etc:

Då likställer du uppenbart USA/Nato med Ryssland betr invasioner som metod.

Gjorde båda länderna fel eller rätt?
Jag ogillar ockupationer öht. Och jag antar att Putin gör det också.

Men samma liberala krafter som avsatte landets lagliga ledare i Irak med känt resultat åratal efter och fortfarande idag, var med och stödde det våldsamma avsättande av en demokratiskt vald ledare i Ukraina. Samma krafter som uppenbarligen inte har Ukrainas bästa för ögonen idag då man aktivt motarbetat det som hade löst denna konflikt hyfsat fredligt.
Citera
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Känns ju som att Putin hade kunnat utnämna dessa områden utan att hålla Ukraina som gisslan med en enorm mobilisering.
Vad är syftet med all militär? Uppvisning? Eller har vi inte sett konfliktens alla sidor ännu?
Mycket vill ha mer. De nya områdena är bara 10 mil breda, det är ju ingenting och helt oväsentligt på alla sätt. Självklart bara en munsbit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
lmao, det fungerar inte riktigt så.

Stoppa snabbmaten från Burger King och McDonalds... skärp dig för fan, är du 12 år gammal? Även diplmoater (spioner) för en diktatorregim måste äta mat.

Sverige vaknade för 3 timmar sedan i skrivande stund. EU har ett krismöte kl 11.30. Man slänger inte ut diplomater och allt vad det är du föreslår hur som helst på tre timmar.

Man kallar inte någon ambassadör på något möte det allra första man gör för att Putler fått en stroke och bestämt sig för att starta ett världskrig. "Hörrödu ambassadör.. säg åt putler att sluta krigshetsa".

Puttland vet mycket väl var Sverige står. Vi har varit med i matchen länge.

Jasså?? Sverige skall ju gå i spetsen i allt, bland annat i grön omställning. Varför kan då inte Sverige gå i spetsen när det gäller att utvisa ambassadören eller i vart fall kalla upp honom till UD? Så man skall avvakta först vad andra länder gör eller vad EU kommer fram till.

En sådan FEGHET när det gäller. Strandhäll sade igår att "Sverige skall gå i spetsen".
Citera
2022-02-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Ja, och det är tragiskt. Tyskland är fan bland de mest patetiska i det här.

Att Kina är likasinnade vet vi redan. Afrikanska länder är helt maktlösa. Indien, pakistan och annat anser nog att det här inte angår dem.

Ukraina här väldigt få vänner i det här.

Jag håller faktiskt med dig om att Tyskland tillhör dom största svikarna. Jag är mycket besviken på Europa. Och på Joe Biden.
Citera
2022-02-22, 11:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Du menar det lågintensiva kriget som putin startade?

Ingen av de rysktalande ukrainarna "som det är så synd om" ville flytta till Ryssland. De ville ju inte ha det sämre så då får man olagligt annektera områdena man är ute efter.
Hoppas det ryska folket kan resa sig och störta tyrannen putin.

Mvh
Oj, så det var ryssarna som aktivt stödde det våldsamma avsättandet av en demokratisk vald ledare i Ukraina.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Känns ju som att Putin hade kunnat utnämna dessa områden utan att hålla Ukraina som gisslan med en enorm mobilisering.
Vad är syftet med all militär? Uppvisning? Eller har vi inte sett konfliktens alla sidor ännu?

Stoppade Hitler efter annekteringen av Sudetenland? Nä, Putin kommer ju inte nöja sig med att annektera dessa områden heller. Han kommer observera hur väst agerar o när responsen i princip uteblir så kommer han ta resten av Ukraina också. Frågan är om det tex blir en statskupp först för att sedan låta ryska armén stödja den "nya" regimen?

Direkt anfall just nu tror jag är mindre sannolikt. Putin behöver en bättre story.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Hehe

Duktigt hjärntvättad där!

Jag kan,inte minnas en ledare i modern tid som har varit så historiskt korrekt som Putin var i hans tal igår. Hela världen lyssnade med respekt och öppna öron.

Sanningen kan vara svår att ta in men även du satt och lyssnade på Putin igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Trodde i min enfald att Sverige är neutralt, (alliansfritt)...??
Du tillhör en skara här på FB som inte lärt er kalla Putin för hans rätta namn..
Rätt löjligt måste jag säga..det höjer ju inte en tråd direkt...

Sverige har de facto inte varit alliansfritt och neutralt sedan krigsplaneringen på 60-70-talen. De jure är Sverige inte alliansfritt och neutralt sedan Lissabonfördraget och solidaritetsförklaringen. Det hela är dock fortsatt oerhört rörigt: https://kkrva.se/sveriges-sakerhetsp...-utveckling-2/

Oavsett så vore det i min åsikt etiskt oförsvarligt att acceptera ännu ett erövringskrig i Europa från svenskt håll.
Citera
2022-02-22, 11:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kvasibegrepp. Är det det nya så du kan fortsätta gå off topic? Är det svårt att hitta riktiga argument att försvara brotten mot folkrätten som begås i östra Ukraina?
Jag försvarar inte alls det. Jag försöker uppmärksamma om det. Samt om brotten mot folkrätten i Kiev där man förbjuder folk att använda sitt modersmål.
Citera
2022-02-22, 11:25
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden

Tack för detta ovärderliga tips! Jag ska vidarebefordra det till mina kollegor här på Trollfabrik No 98 i Moskva, där vi har har en stab av 500 fullt svensktalande med syfte att infiltrera Flashback. Folk köar utanför varje dag, förr att få jobba här - det är ett sånt spännande jobb! Du kanske undrar vad vi får för lön, efter att ha tillförskansat oss infödd svenska och engelska utöver vårt modersmål? Hela 10 dollar i timmen och betald sommarsemester på Krim!

Äh skärp dig! Ja jag pratar några språk! Ja, jag hänger med i debatten och använder ett brett spektrum av källor för att få ett brett spektrum av perspektiv och sen forma min EGEN åsikt, utifrån vad som känns rimligt och vad jag själv observerat och hört på plats - jag reste mycket innan Covid och har bott i flera länder.

Har det fallit dig in att jag kanske har insikter och erfarenheter som du saknarr - UTÖVER de du tillgodogjort dig i svensk media och med lite amerikansk mainstream? Det kanske är du som kommer till korta?

För att berätta för dig vad som kommer hända nu: Dramat är över, förutom i media.

Ryssland kommer vara på plats militärt i Donbass - på samma sätt som i Transnistrien, Abkhasien och Sydossetien.
Befolkningen i Donbass kommer vara mycket glada åt det och känna sig tryggare. Ungefär hälften av de som bor där är redan, eller håller på att bli ryska medborgare, efter att ha ansökt. De kommer sen kunna resa normalt på ryska pass. Ryssland kommer att se till att den som inte har arbetsinkomst får någon form av minimipension - men det kommer fortsätta vara knappt, precis som i de andra utbrytarrepublikerna jag nämde.

Västvärlden kommer strö lite mer meningslösa restriktioner över Ryssland - som Ryssland är helt förberedda på och i princip struntar i.

Den ryska befolkningen är nöjda att Putin äntligen fått ändan ur vagnen och hjälpt folket i Donbass - vars svårigheter ryska folket följt i 8 år nu. Alla i Ryssland tyckte synd om dem och väntade sig att Putin skulle göra något för att hjälpa dem. Nu har han gjort det - efter att talat i 8 år om hur det var politiskt omöjligt.

De här republikerna har svårt att utvecklas eftersom ingen utom Ryssland gör affärer med dem.
Människorna harr det jobbigt och många unga lämnar områdena för att bo i en rysk storstad. Ryssland kommer se till att ingen kan beskjuta befolkninngen i Donbass, eller jävlas på andra sätt - t.ex. med flygbombning eller terrorism. Männniskorrna kommer hanka sig fram i en svår situation. De är radikalpatriotiska ryssar - men bara halvvägs inne i det ryska samhället - som mest. En svart ekonomi frodas i sådana här områden pga begränsade möjligheter.

En intressant fråga är vad som ska hända med de här utbrytar-republikerna i framtiden.
Hur länge ska de förbli ett ingemansland? Nu finns det 4 stycken. Det är nog uppåt 4-5 miljoner människor totalt, som lever under sådana förhållanden - delvis avklippta från omvärlden. Jag har varit i en sån republik och den är eftersatt - men människorna är tappra och kämpar på. Inte lätt för den som är gammal och har svårt att vara kreativ när det gäller försörjning. Standarden är svenskt 50-60 tal. Men de slipper i alla fall bli diskrimenerade och beskjutna och det är ju skönt!

Kritik mot Ryssland som man kan ge här -
är att varken Donbass. Transnistrien, Sydossetien eller Abkhasien är glammiga eller intressanta för Ryssland. Är det därför de inte fått samma deluxe behandling som Krim? Det tycker många i Ryssland är orättvist. Ryska regeringen säger själva att Krim var ett undantag som kunde annekteras, för de officiellt hade självstyre och rätt att besluta om anslutning till Ryssland. Men om de nya republikerna är egna länder i Rysslands ögon och vill anslutas till Ryssland... Varför får de inte det då? Det cyniska svaret är att Ryssland egentligen inte vill ha de här trista områdena. De har inget viktigt och extra att erbjuda - som Krim hade. Flera av dem har levt nästan 30 år i Limbo - som ingemansland. Putin har nu gjort det minimum som hemmaopinionen och någon slags folklig solidaritet mot sina egna... kräver.

Det är ingen långsiktigt hållbar lösning dock. Områdena behöver antingen internationellt erkännande så de kan funka normalt som ett mindre land... eller införlivas i Ryssland. Annars är de dömda till stagnation, utflyttning och skuggekonomi.

Senast lät det så här från din sida (FB) USA: "Krig i Europa nästa vecka" (2022-02-11) The proof is in the pudding! men nu rullar tusentals ryska pansarvagnar in i östra ukraina.

Var tar det slut? När ska Ryssland sluta med sina invasioner? När ska Ryssland sluta mörda journalister och oppositionspolitiker? När ska det ryska folket få yttrandefrihet och demokrati?

Vad blir nästa svepskäl för invasion? Det verkar hela tiden finnas anledningar till invasion. Ibland vet vi att man till och med skapat och hittat på utbrytargrupper.

När ska ryssvurmare erkänna att ryssland är en livsfarlik illasinnad diktatur som är farlig för både det ryska folket och omvärlden?
Senast redigerad av mjoelk-kanna 2022-02-22 kl. 11:28.
Citera
2022-02-22, 11:25
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Alla Putin-fans som dyker upp i dessa trådar, hur många är ryss-troll?

Eller har vi verkligen så många idioter i Sverige? Helt otroligt.

Många av de som hatar globalism, invandring från muslimska länder, USA, EU, HBTQ, klimathysterin, etc. tror att Putin är deras allierad eftersom han är emot all detta men han är 10 gånger värre.

Putinrunkare romantiserar Ryssland och den store ledaren Putin utan och veta hur det är att leva i Putins Ryssland och hur det vore att leva i ett Sverige styrt av Putin.

Dessa Putinrunkare kan jämställas med de svenskar som på 1920-30 talet i en stor skara åkte till Sovjet för att bygga ett kommunistiskt idealsamhälle .
De var övertygade kommunister och älskade Lenin och Stalin. Deras äventyr slutade i sovjetiska koncentrationsläger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in