2022-02-22, 14:09
Medlem
Stora killen på skolgården han som hade problem med att både läsa och skriva. Men som var stor och stark, och gärna spöade på andra ungar. Fröknarna sa åt honom att sluta, och strypte även hans frihet med diverse medel (sanktioner). Hans territorium och makt växte så länge ingen gjorde något. Sanktionerna struntade han fan i, han var redan ute på hal is.
Det enda han fattade, var stryk! Man samlade ihop ett gäng och spöade skiten ur honom.
Precis det som behöver hända här, släpps det här iväg kommer det bara att fortsätta.
Det behövs sättas stopp på riktigt, och det nu!
Citera
2022-02-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Bra sammanfattning. Detta kunde ha undvikits genom att helt enkelt deklarera att Ukraina inte kommer att tas in i NATO. Vilket, för övrigt, är precis vad NATO säger till Ukraina, men av hybris och stolthet kan de inte säga samma sak när Ryssland frågar om det, så därmed går det som det går.

Det lutar väl åt att fronten nu flyttas en bit västerut. Vad många inte tänkt på är ju att folkrepublikerna i dagsläget bara kontrollerar mindre än hälften av Donbass. Ledaren för Lugansk-republiken har nu redan annonserat att han förväntar sig att Ukraina drar tillbaka sina styrkor från hela Lugansk län, och att man annars behöver ta till åtgärder för att mota bort dem. Så, vi går mot ett uppblossande krig mellan Lugansk+Donetsk mot Ukraina, vilket tyvärr kan bli ganska kladdigt.

Det hade inte kostat Väst någonting att säga "nej, vi kommer inte att ta in Ukraina i NATO", men det var viktigt för sprättar som Stoltenberg att tuppa sig för att få beröm från amerikanarna (som bakom ryggen på norrmän och balter skrattar hela vägen till banken och kontot med alla vapenindustriaktier).

Exakt, detta påminner så jäkla mycket om kriget i Jugoslavien, och sedan så ser man diasporan idag har inga som helst problem att umgås, vilket tyder på att kriget i sig var helt onödigt och pådrivet av politiker som sedan fick med sig den dumma massan.

Jag tvivlar inte en sekund på att Ryssland skulle kunna göra precis samma sak som USA för att vinna makt/ekonomiska intressen. Men i just detta fallet så ser jag väst som den pådrivande faktorn. Jag menar vem fan bryr sig om Ukraina i Danmark eller Sverige? Helt seriöst. Det är ren idioti det politikerna håller på med och det räcker med ett misstag så flyger en atombomb iväg. För vad? Jävla gasledning.

Det enda jag får ge Ryssarna är att de åtminstone inte leker änglar som USA. När jag hör en Amerikan säga bring Democracy så får jag rännskita. Och Svenskar som sedan tror på detta spottar ju på hela sin demokratiska historia.
Senast redigerad av Juggenaut 2022-02-22 kl. 14:14.
Citera
2022-02-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Nja inte så jag menade. Men när västern hela tiden pushar närmare och närmare. Säger inte att det är rätt. Men rädsla föder ju rädsla.

Se på USA. ”Min granne har en pistol så då måste jag köpa en pistol för att skydda mig från grannen med pistol”.

Det får anses väldigt rimligt att de länder som ligger närmast skithålet Ryssland är de som har störst intresse av att ingå i en fredsallians för att skydda sig mot en anfallare.

Ryssland är verkligen ett shithole country med ett skitfolk som inte kan låta sitt broderfolk vara i fred. Tvi!
Citera
2022-02-22, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Du har inte förstått att man aldrig biter handen som göder. Vad gör Ryssland och Kina utan kunder/pengar ditt dumme fan? Ska de suga av varandra? De är ju IAF parasiter så suga kan de nog. Om du är så säker varför inte investera alla dina ägodelar i Ryska aktier.

Det hela kommer att utveckla sig tämligen organiskt.

Putin befriar ryska områden i Ukraina.
Väst utfärdar sanktioner.
Ryssland övergår till handel med Kina.
USA har redan bedrivit ett handelskrig med Kina, vilket Kina vann. (Kina är världens näststörsta ekonomi, som spås bli störst 2026/2028.)

Ryssland/Kina har redan vunnit.
Citera
2022-02-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Damn, Boris och Co går hårt mot Ryssland i parlamentet. Damn.

Och ryssland låtsas att de inte bryr sig om att Nord Stream 2 inte blir certifierat.

Alltså Ryssland behöver inte låtsas om det. De vet att det är Tyskland som tar hela smällen, inte Ryssland.
Citera
2022-02-22, 14:16
Medlem
Jag gillar inte att svenska politiker ska gå ut och föredöma, vad tjänar det till? Man retar ju upp putin ännu mer så kanske han får lust att ta sverige.

Jag skulle ha haft en låg profil men våra dumpolitiker tänker inte.
Citera
2022-02-22, 14:17
Medlem
Det finns enligt min uppfattning 3 Förlorare och 1 tydlig Vinnare för tillfället.

Den största förloraren är Ukraina

Ryssland är den andra förloraren.

Eu(särskilt Tyskland) är den tredje.

Vinnaren får nu sälja vapen och LNG till 2 av förlorarna och riskerar inga krigshandlingar på sin sida av Atlanten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det hela kommer att utveckla sig tämligen organiskt.

Putin befriar ryska områden i Ukraina.
Väst utfärdar sanktioner.
Ryssland övergår till handel med Kina.
USA har redan bedrivit ett handelskrig med Kina, vilket Kina vann. (Kina är världens näststörsta ekonomi, som spås bli störst 2026/2028.)

Ryssland/Kina har redan vunnit.

Ja, precis så. Ryssland förlorar ingenting utan det som händer är att framförallt Europa får mer problem att hantera under samma tidsperiod som då Ryssland säkrar energitillgången för Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Det får anses väldigt rimligt att de länder som ligger närmast skithålet Ryssland är de som har störst intresse av att ingå i en fredsallians för att skydda sig mot en anfallare.

Ryssland är verkligen ett shithole country med ett skitfolk som inte kan låta sitt broderfolk vara i fred. Tvi!

Ja verkligen, de 800k ryssar som bor i Donbas och blir attackerade av granat eld dag ut och dag in är ett stort hot mot sitt brodarfolk på 45 miljoner. Tvi me dig!
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Årets guld i whataboutism gick tyvärr nyss till någon annan. Men silvermedaljen aspirerar du såklart på.

Det var putin och hans maffiagäng som med våld ockuperade ett annat lands territorium.
Ryssarna stödde inte det. Men som du vet så skiter ju puttelito helt och hållet i alla ryssar. Puttelito bryr sig om puttelito och de som kan upprätthålla hans skräckvälde.

Hoppas den fria världen hjälper Ukraina att befria sina kidnappade landsmän och befria de ockuperade områdena.

Mvh
Whataboutism? Vad snackar du om! Ukrainas belägenhet är en direkt följd av avsättandet av en demokratisk vald ledare.

Skulle Ukraina vara ett fristående land hade de belagts med stränga sanktioner särskilt nu när man hotar med att bygga kärnvapen. När det gäller Ukraina är det inte ett tomt hot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Mitt intryck också och när kärnkraften slutligen stängs i Tyskland i slutet av året så kommer man vara tvungen att öppna upp gasimporten från Ryssland nfån NS2 igen. Under tiden så får tyska konsumeter skyhög el och värmeräkning samtidigt som Ryssland kan ta väldigt bra betalt. Just det USA tjänar också bra på konflikten och kan sälja dyr gas och olja till Europa samtidigt som konkurrensen från Ryssland avtar. Europeerna bara förlorar på sanktionerna...

Mitt intryck också. Tyskland har i flera decennier varit en ledande industrination men nu håller man på och sjabblar bort sin konkurrenskraft genom den katastrofala Energiewende, där kol- och kärnkraft skulle nedmonteras i rekordfart och ersättas med opålitliga vindkraftverk. Plus, förstås, med rysk gas i enorma mängder.

Vilka är det som kan tänkas vinna på den prekära energisituationen? Kina kanske? Som enligt Parisavtalet dessutom får fria tyglar att öka sina CO2-utsläpp, till skillnad mot oss västländer.

Nu är tyskarna så lagom kaxiga men när det väl kommer till kritan så är kanske inte NS2 så dum ändå.

Blir det trots allt Putin som visar sig dra det längsta strået? Medan miljöpartierna runt om i Europa visar sig vara en fullkomlig katastrof - som här i Sverige …
Citera
2022-02-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Tyskland har tillfälligt stoppat NS2, knappast krafttag eller något som kommer påverka Ryssland, den är ju inte ens i drift.
Du kanske ska fundera på varför den heter Nord Stream 2, det finns en ledning till som är i full drift.

Du inser att de sanktioner som nu införs bara är ett första steg? Börjar liken samlas på hög i Ukraina kommer de verkliga kostnaderna för Putin. Omvärldens raseri kommer bli monumentalt. Världen orkar inte med krig direkt efter en pandemi men vet samtidigt vad som händer om man är undfallande mot en diktator. Alltså har världen inget val. Putin måste stoppas nu annars är WW3 inom några år ett faktum. Det går aldrig att lita på en galning, inte nu och inte om fem år.

Trodde inte detta från början, men nu gissar jag att det vi bevittnar är början till slutet för Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in