Lägger det här långa inlägget här så jag kan referera till det vid behov.
Nu har Putin inlett det som han sa att han ska göra nämligen den militärtekniska lösningen där han stoppar den pågående attacken mot befolkningen i utbrytarregioner som hållit på i flera år med ökad styrka under senaste tiden:
https://www.osce.org/special-monitor...ukraine/512842
https://ukraine.un.org/sites/default...orr%20EN_0.pdf
Ungefär på det viset jag har försökt förklara nu under en lång tid. Ingen invasion av Ukraina av det enkla skälet att det skulle vara ett strategiskt misstag, Om Putin reagerar kommer han att slå ut ukrainsk militär med stand-off vapen.
Jag hade dock trott att han skulle gå lugnare till väga. Kanske i första hand ta sig in i LDNR med militära styrkor. Nu verkar han ha bestämt sig för att neutralisera hela militärapparaten i Ukraina under de första dagarna.
Fortfarande är detta långt ifrån det som har kablats ut från Washington där man har hela tiden pratat om att Putin vill erövra hela Ukraina, bomba civilbefolkningen, lägga landet under Moskvas kontroll.
Min ståndpunkt i detta är och har alltid varit att krig är något som måste undvikas om man kan. Det finns tillräckligt med fåtölj-generaler som ropar på krig för att jag ska delta i kören. Folk måste förstå att människor dör under stort elände när man krigar. Jag är dock av den bestämda uppfattningen att denna konflikt hade kunnat undvikas och att man skulle ha kunnat nå en fredlig lösning ganska enkelt. Det verkar inte ha varit Washingtons mål som helt avfärdat det som Putin sagt hela tiden. Få Ukraina att följa Minskavtalet hade löst det mesta här. Istället har man öst in militär utrustning och krigshetsat.
Nu får vi för ukrainarnas skull hoppas på att Putin har is i magen och begränsar sig till att slå ut militären. Vi får verkligen också hoppas på att inte NATO eller USA lägger sig i. Då kommer detta att sluta olyckligt.
Och fortfarande är Putin president i Ryssland och jag en medborgare i Sverige. Huruvida Putin är en bra president är upp till ryssarna att avgöra likväl som att det amerikanernas sak att avgöra Bidens kvaliteter. Jag kan bara tycka till om beslut dessa herrar tar och jag tycker att Putin går lite hetsigt till nu. Men det är kanske en bra strategi. Biden kommenterar jag inte i det här läget.