2022-02-24, 08:02
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Hmm, undra hur många högerextrema soldater det finns i Europa? Jag tänker att vissa av dom kanske är sugna på krig för då får dom en ”anledning” att gå amok på politiska motståndare och utlänningar, om det blir nu krig överallt dvs
Hmm, undra hur många vänsterextrema soldater det finns i Europa? Jag tänker att vissa av dom kanske är sugna på krig för då får dom en ”anledning” att gå amok på politiska motståndare, om det blir nu krig överallt dvs
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Hur följer man bäst kriget? Samlingar av twitterkonton och andra sociala medier? Bra nyhetssiter?

Uppdateras ofta:
https://twitter.com/BNONews

https://t.me/s/CIG_telegram
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Begreppet "Putler" har ingenting med nazism att göra. Det används sedan länge för att påpeka att han är en krigshetsande galning med storhetsvansinne.

Ja. Men att associera dagens Ryssland med Hitler och nazism och att det är "precis som med Sudeten och polska korridåren på 30-talet hurrr durrr" samtidigt som Putins Ryssland bygger typ hela sin självbild på att de "befriade" halva Europa från Hitler är och förblir efterblivet hur många karaktärsdrag Putin och Hitler än må dela. Stalin och Hitler var ju egentligen rätt lika personligheter själva.
Citera
2022-02-24, 08:03
Medlem
Det var riktigt dumdristigt av Ukraina att vilja gå med i NATO. Inte en chans att Ryssland accepterar det. Det måste man ha förståelse för. De vill undvika amerikansk aggression och förflyttning av positioner med framtida amerikanska militärbaser i Ukraina.
Senast redigerad av Pazzamo 2022-02-24 kl. 08:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Dom har marktrupper från första början och har tagit flera städer möjligtvis landat i med båtar i Odessa också.

Nu tänkte jag på NATOS svar på stöd
Citera
Medlem
Stones avatar
Putin gick alltså full retard, never go full retard. Synd att NATO är två a på bollen. Kan de gå in och hjälpa eller inte? Jag var skeptisk till detta, det kommer bli en kamp mellan USA och Ryssland. Go and get him Biden.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Lägger det här långa inlägget här så jag kan referera till det vid behov.

Nu har Putin inlett det som han sa att han ska göra nämligen den militärtekniska lösningen där han stoppar den pågående attacken mot befolkningen i utbrytarregioner som hållit på i flera år med ökad styrka under senaste tiden:

https://www.osce.org/special-monitor...ukraine/512842
https://ukraine.un.org/sites/default...orr%20EN_0.pdf

Ungefär på det viset jag har försökt förklara nu under en lång tid. Ingen invasion av Ukraina av det enkla skälet att det skulle vara ett strategiskt misstag, Om Putin reagerar kommer han att slå ut ukrainsk militär med stand-off vapen.

Jag hade dock trott att han skulle gå lugnare till väga. Kanske i första hand ta sig in i LDNR med militära styrkor. Nu verkar han ha bestämt sig för att neutralisera hela militärapparaten i Ukraina under de första dagarna.

Fortfarande är detta långt ifrån det som har kablats ut från Washington där man har hela tiden pratat om att Putin vill erövra hela Ukraina, bomba civilbefolkningen, lägga landet under Moskvas kontroll.

Min ståndpunkt i detta är och har alltid varit att krig är något som måste undvikas om man kan. Det finns tillräckligt med fåtölj-generaler som ropar på krig för att jag ska delta i kören. Folk måste förstå att människor dör under stort elände när man krigar. Jag är dock av den bestämda uppfattningen att denna konflikt hade kunnat undvikas och att man skulle ha kunnat nå en fredlig lösning ganska enkelt. Det verkar inte ha varit Washingtons mål som helt avfärdat det som Putin sagt hela tiden. Få Ukraina att följa Minskavtalet hade löst det mesta här. Istället har man öst in militär utrustning och krigshetsat.

Nu får vi för ukrainarnas skull hoppas på att Putin har is i magen och begränsar sig till att slå ut militären. Vi får verkligen också hoppas på att inte NATO eller USA lägger sig i. Då kommer detta att sluta olyckligt.

Och fortfarande är Putin president i Ryssland och jag en medborgare i Sverige. Huruvida Putin är en bra president är upp till ryssarna att avgöra likväl som att det amerikanernas sak att avgöra Bidens kvaliteter. Jag kan bara tycka till om beslut dessa herrar tar och jag tycker att Putin går lite hetsigt till nu. Men det är kanske en bra strategi. Biden kommenterar jag inte i det här läget.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Putin har sagt en sak men gjort en annan. Först var det övningar som skulle avslutas. Sedan var det en fredlig konvoj in till Rysslands nya mark i Ukraina. Samtidigt som avsikten var en annan.
Citera
2022-02-24, 08:04
Medlem
Minns nu alla här inne på flashback som hävdat bestämt att inget kommer ske.

Att det bara var övningar.

Att det var väst som hetsade.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Men sluta med detta enfaldiga och uddlösa "Putler" gaggande nu. Det funkar inte när Putin själv anser att han bedriver ett heligt krig mot nynazister i Ukraina och driver ett narrativ om folkmord på ryssar och andra minoriteter utav "banderist-banditerna".

Både ni vänsterliberaler och duperade ålt rajt incel Putinrunkare tror att Chabad Lubavitcher och WEF-horan Putin är någon sorts homofobisk fascistisk tsar som verkar för etniska ryssars intressen och kulturarv.

Det är raka motsatsen. Putin är en Sovjet-romantiserande KGB boomer som anser att han är ute på stjärntåg mot nynazister i Ukraina och som även till och med romantiserar tatar oket och gyllene horden en del till på köpet. Han islamiserar Ryssland i snabbare och hänsynslösare takt än till och med EU-länder gör mot sig själva. Han återbefolkar gamla spökstäder och byar med tjetjener. Han har slängt alla slaviska ryska nationalister i fängelse och förbjudit deras organisationer efter att han och FSB stageade en massa nynazistiska hatbrott mot muslimska gästarbetare för flera år sedan. Typ en fjärdedel av Rysslands armè och poliskår består utav centralasiatiska och kaukasiska muslimer.

Men tandlösa vänsterliberaler i väst ska ändå uddlöst väsa "Putler" och jämföra dagens Ryssland med tredje riket. Det rinner bara av honom som vatten.

Putin är egentligen vad alla vänsterliberala ledare som Biden, Macron och Trudeau i väst önskar de själva kunde komma undan med att vara här i väst.

Vi kan kalla honom för Sauron eller lord Voldemort om du föredrar det..
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Fel, skador på rullbanor repareras snabbt och ryssarna har inte råd att offra så många kryssningsrobotar.

Hur många sådana robotar har de då? För flygplan verkar det som Ukraina kan skjuta ned.
Citera
2022-02-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Putin gick alltså full retard, never go full retard. Synd att NATO är två a på bollen. Kan de gå in och hjälpa eller inte? Jag var skeptisk till detta, det kommer bli en kamp mellan USA och Ryssland. Go and get him Biden.
Ukraina är inte medlem i Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in