2022-02-24, 10:03
Medlem
Hoppas fredsskadade svenskar nu fattar allvaret att vi behöver gå med i NATO.

Om Ryssland vågar gå in så här hänsynslöst i Ukraina så är ett övertagande av Gotland i kombination med en invasion av Baltikum inte helt osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Han verkar inte frisk alls, nej. På sistone har han betett sig väldigt konstigt. Den här operationen har ju uppenbarligen varit under planering en längre tid. Men hans beteende har under närmsta tiden förändrats märkbart. Tycker att en stark narcissism visar sig nu. Tänk Breivik.

Det är simpel geopolitik. Ryssland är för svagt för att USA skulle överväga ett nukleärt förintelsekrig. Just därför är kärnvapen en fantastisk hävarm för Ryssland, allt deras konventionella styrkor kan erövra lär de kunna behålla.

30 år av fanatiskt efterbliven diplomati har lyckats skapa den perfekta skurkstaten.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-02-24 kl. 10:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Vägrar Sverige/Magdalena fortfarande att kalla det för en invasion?
Redan gjort https://twitter.com/SwedishPM/status...28085605015559
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Försöker förstå ens en fördel för Ryssland att gå in och försöka ockupera Ukraina. Vill dom bli en isolerad paria stat med kollapsad ekonomi? För det är ju onekligen det som kommer hända.

Kina kommer att säkra deras ekonomi. Det är västvärlden som kommer att lida mest med alla sanktioner.

Som någon annan beskrev det igår: Västvärlden sågar på den gren vi själva sitter på.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Försöker förstå ens en fördel för Ryssland att gå in och försöka ockupera Ukraina. Vill dom bli en isolerad paria stat med kollapsad ekonomi? För det är ju onekligen det som kommer hända.
Tror att Putin fått en psykos. Att han hotar med kärnvapenkrig samt ödelägger den ryska ekonomin vittnar om att han blivit galen. Kan inte se hur detta gynnar Ryssland överhuvudtaget.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland vill bygga upp det kejserliga Ryssland på nytt och i det riket ingick Finland.
Dock lär man vilja lägga vantarna på Baltikum före Finland men är det är avklarat så är Finland ett legitimt mål för Ryssland enligt Putlers logik.
Finland är inte med i Nato så de kommer inte att hjälpa Er.
Sverige kan skicka butt-plugs sen tar resurserna slut.
Så vore jag finne så skulle ha bli rejält nervös.
NATO kommer inte att hjälpa nån. Otroligt att ni NATO vurmare inte insett ännu att NATO är ett skämt i upplösningstillstånd. Finland har erfarenhet av krig, jag tror inte Putin är intresserad av att skicka en miljon soldater i döden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Lite kul att alla här inne är medelmåttiga amatörer som sitter och gissar vad som ska hända näst och sen blir folk arga på varandra för att någon ’gissar fel’.

Finns det ens några belägg alls för att Putin vill återgå till Sovjets fornstora dagar? Eller varför hetsar folk om det, inklusive politiker och massmedier? Eller är det som vanligt bara massmediernas vilda gissningar som sedan smittar av sig på fotfolket som sitter och leker experter?

Belägg och belägg, han har iaf sagt att kollapsen av sovjet är den största geopolitiska katastrofen nånsin.
Jag gissar att han gärna tar tillbaka alla forna Sovjetstater igen. Om nu Ukraina ger upp så antar jag att Ukraina är ryskt och då är väl frågan om inte dom forna sovjetstaterna bör bli lite oroliga.

Fast vem vet vad den galningen har i skallen?!
Citera
2022-02-24, 10:04
Medlem
DroidBishops avatar
Jag är långt mer äcklad över det västerländska globohomo som bombar sönder och samman med värdegrund som förtecken än det Putin nu gör. Ni förstår väl att det är våra svenska politiker som förstört Sverige, inte Putin.
Citera
Medlem
Drozdovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det där kan vara vad som helst. Gammal bild, eller från något militärt övningsområde. Det ser rostigt, gammalt och slitet ut, inget man skickar in i första anfallsvågen precis.

Pågår strider i norra utkanter av Kharkov. Minst ett pansarfordon utslaget, mest troligt ryskt.

https://twitter.com/antiputler_news/...66240202924032
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Såg du tweeten från Jussi Halla-aho?

(FB) Den stora och enda tråden om kriget mellan Ryssland och Ukraina
Halla-Aho? Föredettingen?
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
”Follow the money” är ett utmärkt råd. Det spåret leder till Kina. Lo and behold är inte Kina bundsförvant till Ryssland. Du lever i en liberal låtsasvärld, plutten. Putin agerar exakt som ryssar i gemen och den ryska militären vill att han ska göra.

KIna har ingen militärallians med Ryssland. Kina påpekade att Ukraina inte var som Taiwan.
Vad Putin i sitt tal förklarade som motiv till anfallet var saker som vanliga ryssar aldrig förut hört talas om.
Putin är sinnessjuk, och just nu gör man i ordning en cell åt honom.
Citera
Medlem
papperskulas avatar
Jag har under alla år har ansett att väst provocerat ryssland massmedialt, militärt (missilförsvars expantionen mot ryska gränsen), och under de senaste månaderna öppet politiskt, för att eskalera ut i uttalanden från ledare i väst att en rysk attack kan komma vilken dag som helst.. och att resultatet av denna långvariga provokation visar sig nu.

Jag ser Putin lite som ett barn med ADHD , och anser att väst borde ha agerat lite mer som föräldrar/specialpedagoger åt honom snarare än klasskamrater som ständigt hamnar i konfliktsituationer.

Ju längre någon blir provocerad, desto större sannolikhet till att den som blir provocerad gör något som den innerst inne vet kommer leda till negativa konsekvenser för en själv.. och det är lite så jag ser på Rysslands pågående invasion, för tittar man rent geopolitsikt/militärstrategiskt så måste det väl vara så att Putin agerar i affekt, dvs inser på ett intullktuellt plan att agerandet kommer leda till ett försvagat Kreml?

Förutom ett försvagat Kreml , såbidrar ju invasionen till att öka allmänhetens tillit till USA's underrättelsetjänst då de visade sig att de hade rätt, vilket verkligen är välbehövligt ur ett amerikanst perspektiv med tanke på förtroenderaset som kom (och bibehållits) efter påståendet om Iraks massförstörelsevapen.

Som jag ser det skadas ryssland, och usa stärks, av Putins agerande, och jag tror som sagt han är medveten om det, men all kritik han har fått under åren gjort att han galen och nu inte kan hålla sig från att "dampa ur sig".

Det här är den analys som jag kommit fram till, sannolikheten att den brister och att en bättre analys kan göras är såklart rätt stor.. hoppas någon vill diskutera utifrån mitt inlägg, gärna någon som ser Putins agerande som smart och genomtänkt ur en militärt/geopolitisk synvinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in