2022-02-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Du snackar skit, USA har varit väldigt tydliga med att dom inte kommer hjälpa Ukraina militärt.

Du vet inte vad som sagts bakom dörrarna de senaste 8 åren. Ukraina hade aldrig agerat som dom gjort genom åren om dom inte haft någon form av garantier.

Allt annat är galenskap från deras sida.
Citera
Medlem
Bastukjells avatar
https://www.skylinewebcams.com/en/we...an-square.html

Kollektivtrafik, folk i rörelse osv. Känns inte som att "helikoptrar är på väg in i Kiev" ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Lyssnade för ett par timmar sen på en röstinspelning via Viber från en kvinna som bor i Kiev. Hon är god vän med min bekant/kompis från Södra Ukraina. Kvinnan talade snabbt och upprört på ryska. Jagg förstod chock, panik, bombningar och Belarus är emot oss.
Efter översättning berättar hon att hennes gudmoder är skadad, att människor flyr ner i tunnelbanan, att det är fullkomligt kaos.

Min bekants ena kusin med familj i Kiev svarar nu inte men den andra säger att han befinner sig i chock för att ingen trodde att Ryssland skulle göra så här mot befolkningen, som känner sig mer som ryssar än ukrainare. En annan släkting i Lviv uppger att Ryssland angriper militärbaser. Men självklart kan civila råka illa ut. I Zapronichia, eller hur jag ska stava det, hör de smällar på avstånd.

Att Putin kan angripa Ukrainas befolkning så här är ett enormt förräderi mot alla de som känt lojalitet med Ryssland och varit emot Nato. Och de är många.

Putin är en kallsinnig mördare, det visste vi, men att han ger f- i vad som händer folket visar att han inte bryr sig om sitt rykte. Bara att visa sin makt.

Jag hör dig. Min granne är från Donetsk och hans fru från Odessa. Deras dotter går med min son på dagis.

Grejen just nu känns mycket som att dels är det "nära", men framförallt så är det så att man blivit avtrubbad att de håller på såhär nere i sandlådan mot varandra, hela tiden. Nu är det ett land som blir invaderat av ett annat land och ingen vet hur det skall gå.
Citera
2022-02-24, 13:43
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://globe.adsbexchange.com/
Enda vettiga att följa om du använder en dator. Tryck på tangenten U så får du bara upp militära flyg.

Riktigt obehagligt att se vad som sker nu i Ukraina. Det som är riktigt skrämmande är att man börjar inse att Ryssland planerat för detta väldigt länge och varje steg Väst/EU/NATO tar har Ryssland redan räknat med skall ske, veckor tillbaka och våra kommande sanktioner.

Nu verkar det som att väst kommer införa hårda sanktioner vilket ryssen verkar skaka på huvudet åt, detta verkar redan vara med i ekvationen för deras del.

Är verkligen emot krig men i detta fall känner jag det är dags att sätta ner foten mot Ryssland för just nu känns det som dom leker med oss. Införs bara hårda sanktioner så känns risken för att förlora även Ukraina för en lång framtid framöver är överhängande.

Tack för länken! Den oroväckande känslan man får är att oavsett utgång, kommer Putin skicka iväg kärnvapen. "Vad är det för meningen att utveckla missiler om man ändå inte får använda dom?"
Citera
Medlem
3 världskriget är snart ett faktum mycket utländska stridsplan i rörelse nu... men ska bli intressant och se om USA och NATO går in och kör upp en annanas i röven på potin hoppas bara mina ukrainska kompisar mår bra! Fast dom skulle ta till vapen hahaha
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Skulle tro att de droppar jägare en bit in för att hålla vägen fri för framryckning.
Så mycket jägare har man inte och de i sin tur är rätt enkla mål före det att mekaniserade förband hunnit fram.
Citera
2022-02-24, 13:44
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vi får se.... Vad tror du händer om Kina och Ryssland slutar köpa
bilar, mobiltelefoner, datorer mm. från västbolag?

Ja, för ryska bilar, mobiltelefoner och datorer håller ju världsklass
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Spelar väl noll roll hur man definierar ordet.
Ett självständigt land har rätt att fatta egna beslut.
Det är ju det du och Putin inte accepterar.

Tänk om vi applicerat detta på allt som skett genom historien.
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Avskräckande syfte, bombar vi ryssland bombar de oss.

Vi kan inte göra ett skit mot ryssland mer än sanktioner, ett krig är inte möjligt, frankrike och england sitter på kärnvapen så ryssland kommer aldrig gå in där.

Vi behöver inte bomba Ryssland. Bara se till att dom förlorar i Ukraina. Då ryker Putin.
Citera
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunapojken
Moskva Börsen dök 45% sedan den öppnade. Det måste ju vara världsrekord eller?

Den dök som fan innan handeln stoppades.

Just nu är den ner -35%.

Finns en tråd: (FB) Ryska börsen kraschar - 2022-02-21

Aldrig förr har så många ryssar, förlorat så mycket, på så kort tid.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis är man det om man blir antagen i Nationalgardet eller armén.

Givetvis är man inte militär om man är frivillig. Vad man sedan blir är en helt annan sak. Den jag kommenterade sade sig inte vara militär och därför inte kunna vara frivillig, vilket är helt fel.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och att ryssarna har förberett sig noggrant..
Fast vilka mål som är strategiska är inte så svårt att räkna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in