Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Lyssnade för ett par timmar sen på en röstinspelning via Viber från en kvinna som bor i Kiev. Hon är god vän med min bekant/kompis från Södra Ukraina. Kvinnan talade snabbt och upprört på ryska. Jagg förstod chock, panik, bombningar och Belarus är emot oss.
Efter översättning berättar hon att hennes gudmoder är skadad, att människor flyr ner i tunnelbanan, att det är fullkomligt kaos.
Min bekants ena kusin med familj i Kiev svarar nu inte men den andra säger att han befinner sig i chock för att ingen trodde att Ryssland skulle göra så här mot befolkningen, som känner sig mer som ryssar än ukrainare. En annan släkting i Lviv uppger att Ryssland angriper militärbaser. Men självklart kan civila råka illa ut. I Zapronichia, eller hur jag ska stava det, hör de smällar på avstånd.
Att Putin kan angripa Ukrainas befolkning så här är ett enormt förräderi mot alla de som känt lojalitet med Ryssland och varit emot Nato. Och de är många.
Putin är en kallsinnig mördare, det visste vi, men att han ger f- i vad som händer folket visar att han inte bryr sig om sitt rykte. Bara att visa sin makt.
Jag hör dig. Min granne är från Donetsk och hans fru från Odessa. Deras dotter går med min son på dagis.
Grejen just nu känns mycket som att dels är det "nära", men framförallt så är det så att man blivit avtrubbad att de håller på såhär nere i sandlådan mot varandra, hela tiden. Nu är det ett land som blir invaderat av ett annat land och ingen vet hur det skall gå.