Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Vet ganska exakt vad du skrivit, samt hur du fört dig i tidigare trådar i detta.
I hans tidigare tal, samt även hans tal inatt finns i min mening inga tecken på att han skulle fått någon slags indikationer, annat än sanktioner.
Vad han sagt, och vad han uppger sina intressen är att bevara, ligger ej i linje med vad hans militär gör.
Att slå ut militära förmågor köper jag, och tro mig - jag vet rätt bra hur det skulle kunna gå till i ett land som Ukraina
Ingen större chans till civil evakuering verkar getts, sådant tar dagar.
Härtill stänger han dörren för förhandlingar i ett läge där han skulle kunnat förhandla, samtidigt som hans militär kunnat ockupera dom erkända områdena och låta tid ha sin gång vad gäller befolkning och politiska intressen.
Jag talar om ett humant förhållningssätt i krigföring, samt för framtida relationer.
Vad han nu gör, är ändå för stort och för extremt objektivt sätt.
///
Reuters uppger i skrivande stund att någon södra region av Ukraina nu står under total rysk kontroll.
Uppfattade ej namn på området/regionen, men källa lär få komma.
Detta understryker min uppfattning att man siktar på hela Ukraina, snarare än bara det uttalade Donbass.
Men så här man ju hållit i åtta år utan lösning. Du får skylla på framförallt de europeiska ledarna som avfärdade Rysslands säkerhetsintressen för att istället svamla om NATO-medlemskap man aldrig ändå skulle ha öppnat upp för i Ukrainas fall. Man hade ju kunnat förmå Zelensky att fullfölja Minskavtalet. Istället öste en del länder avancerade vapen och ammunition över landet.
Jag har också sagt att det har funnits en fredlig lösning på detta och länge trodde jag att man skulle nå dit d.v.s. att Kiev slutligen följer Minskavtalet. Nu har man uppenbarligen från rysk sida förstått att det inte kom att ske. Det är väldigt sorgligt att det blev så
Kom också ihåg att det var Duman som i princip enigt röstade igenom att man skulle erkänna regionerna. Jag trodde iofs att Putin skulle hålla på det men det finns ju gränser för hur länge han hade kunnat hålla emot. Det är ju liksom inte så att han skulle kunna vakna upp en morgon och besluta sig för att lämna tillbaka Krim och kanske gå med på andra eftergifter mot NATO för att behälla freden. Då skulle han inte bli långvarig som president tror jag.