Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Jag var otydlig i inlägget du citerar, jag specade ej över hur lång tid Ryssland kan klara sig med enbart Kina som partner.
Men för att förtydliga - Inte lång tid alls. Jag tänkte 7-10år, men jag har helt säkert fel.
Det är för att du är okunnig. Kina är idag världens största industriland mätt i produktion. Och det är inte lågteknologiska produkter utan precis allting. Det är bara några högteknologiska nischer som kineserna inte har kopierat än, men det är de medvetna om och planerar att göra. Och Kina kan svälja alla naturresurser, halv och helfabrikat som ryssarna kan exportera till dem.
Det är det här, en konkurrerande ekonomisk och politisk supermakt, som är judeo-amerikanarnas stora mardröm, till exempel USAs trakasserier av Iran ledde endast till att kineserna köpte upp 100% av Irans oljeproduktion till 12% under spotpriset (kontinuerligt justerat) samtidigt som iranierna fick kinesisk U-hjälp. I slutändan fick USA ingenting för sina sanktioner, och kineserna fick ett brohuvud i Mellanöstern.
Det som behövs är ett globalt alternativ till SWIFT för att USAs sanktioner ska bli tandlösa, för det är via SWIFT som USA kan se alla transaktioner mellan alla anslutna banker och för vems räkning det görs.