Citat:
Ursprungligen postat av
kalle632
Nej, jag kan förstå deras hat mot NATO men deras hat mot väst är helt ointressant för debatten i Sverige och gillar de inte väst så borde de lämna landet
Gäller självklart inte alla serber och inte ens alla som hatar NATO.
Hata väst och hata NATO är två helt olika saker. För det första är inte hela väst med i NATO och hela väst var verkligen inte för bombningarna av städer i Serbien. Det är något som både ultranationalistiska Serber tror sig vara fallet och även de i väst som satt och skrattade när de såg bomberna falla.
Jag kommer aldrig hata Amerikaner för det som hände 1999, hat finns inte i mitt DNA. Jag vill förstå varför saker händer och mer än gärna argumenterar för eller emot det som inte är populärt. Jag kan inte se poängen att sitta i ett gäng och tycka exakt samma sak om allt och inte vilja förstå diverse konflikter.
Samma sak här, att förstå varför Ryssland eller Putin agerar som han gör är verkligen inte att gilla allt med honom eller det system han leder. Det finns otaliga videos på nätet där professorer och smartare människor än en själv diskuterar vilka fel väst gjort att det blivit som det blivit. Det betyder inte att man står på den ena eller andra sidan.