2022-02-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Helt rätt. Det är bara patetiska 15-åringar och ryska troll som hävdar att man marscherar in i ett land med 44 miljoner invånare och bara tar över. Dessutom, det jag lärt mig i umgänget med ukrainare är att de ofta när ett djupt och nedärvt hat mot Ryssland och ryssar. Det här kommer att bli ett långt och blodigt krig med karaktären av gerillakrig efterhand. Inget som Ryssland tjänar på med sin här av förvirrade värnpliktiga som inte verkar veta i vilket land de befinner sig.

Det är skrattretande.Den ena svagbegåvade efter den andre verkar tro att detta skall avgöras på något militärt slagfält någonstans.
Det är ju så verklighetsfrånvänt att man bävar.
Det finns anno 2022 helt andra och långsiktigt betydligt effektivare sätt att besegra Ryssland på.
Sitta kvar i Stalinorgel från 1939 är inte bästa platsen från att bedöma moderna konflikter och direkta krigsförbrytelser som de vi nu ser från Ryssland sida.
Citera
Medlem
FarliKorvs avatar
Nu smäller det och brakar en bit bort gissningsvis någon mil. https://www.youtube.com/watch?v=HIPNVm6lNfM
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Om vi bortser från sanktioner, kommer inte det här kriget bara kosta Ryssland en massa? Vad finns det att vinna överhuvudtaget? Även om han så vinner, kommer det här kriget inte bara kosta Ryssland en massa pengar att ha ockuperat?

Vidare, låt säga att han sätter dit en marionettstat exempelvis. Det dröjer väl inte länge förrän Putler dör av hög ålder och befolkningen protesterar så in i det värsta och kräver tillbaka sina fri och rättigheter igen?

Det är på det stora hela obegripligt vad som är planen i det långa loppet. Att ha en marionett i som alla hatar och som alla vet är en marionett måste vara helt meningslöst. För att befolkningen ska lyda måste det i princip finnas trupp på plats som säkerställer detta.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ja det är den version jag också hört, att de hade tänkt gå med men tyckte att de förtjänade särbehandling.

Ja, det stämmer. Om jag minns rätt när jag läste om det häromdagen så hände det vid 3 tillfällen. Det kan ha varit två. I alla fall tråkigt att de inte blev behandlade snabbare än många "småländer" med tanke på dess betydelse. Men det kanske hände fler saker vi inte vet om.
Citera
2022-02-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Det är bara att gilla läget och vifta med vita flaggan om nu Volodymyr Zelensk bryr sig om sitt folk. Men det verkar han inte göra
Kanske ändå. Iofs svårt att bedöma trovärdigheten i det som rapporteras, men ändå:

Citat:
Ukraine ready to discuss neutrality, Zelensky says
https://www.rt.com/russia/550546-zel...ne-neutrality/
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ser ut som på alla livekameror jag kollat sedan "kriget" började. Några bilar åker förbi. En flock kråkor kraxar lite. Någon går ut med hunden.

Sedan kollar man Twitter, där den ukrainska offermentaliteten får härja ostört, och någon stolle skriver att det är det värsta Kiev gått igenom "sedan andra världskriget". Slaget vid Kiev 1941, med 800.000 döda, någon?
Har vi tur nu så blir det slut på stridigheter i helgen redan:

The Kyiv Independent
@KyivIndependent
⚡️Zelensky: But we are not afraid of anything. Not afraid of Russia. Not afraid to talk to Russia, to talk about security guarantees for our state, about the neutral status. We are not in NATO now, but what guarantees will we have? And what countries will give them to us?
https://twitter.com/KyivIndependent/...8xbYiard1lXbrg

Zelensky declares his readiness to talk with Russia about a neutral status

https://uzreport.news/politics/zelen...neutral-status

Finns också publicerat på Ukrainas officiella sidor som tyvärr inte är tillgängliga nu.

Hur ska väst hantera det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Okej därför jag såg de när jag postade?
Flera amerikanska militärflyg syns där.
Sidan som är överbelastad idag så den laggar.

Tank och transportflygplan syns. Men garanterat inte stridsflyg. Man kan ju ändå läsa ut en del utifrån var dessa befinner sig…
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Då har du inte koll på historien. Rysslands ekonomi har blomstrat under Putin, men har stagnerat sedan 2015. Detta går ju givetvis att få på rätt bana igen. Det är ju dock inte optimalt om detta krig drar ut på tiden, så vi hoppas på en smidig transition.
Kriget har förstört Rysslands ekonomi. Du tror att Rysslands ekonomi kommer att blomstra efter kriget mot Ukraina?
Citera
2022-02-25, 08:41
Medlem
CalzoneItalias avatar
MYANMAR STÖTTAR RYSSLANDS INVASION AV UKRIANA

Militärjuntan i Myanmar gick på fredagen ut med att man stöttar Vladimir Putins beslut att invadera in i Ukraina. Det uppger Myanmars talesperson, general Zaw Min Tun för New York Times över telefon.

– Ryssland har gjort sitt för att behålla sin suveränitet, och jag tror att det är det rätta att göra, säger han till tidningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Det är på tiden att denna korrupta regim tas över av Ryssland. Bidens lilla lekstuga och pengatvätts maskin. Den kriminella Volodymyr Zelenskyy har bestämt sig att för att inte ge upp mot världens starkaste stormakt, och världens mäktigaste man - Putin.

Det är bara att gilla läget och vifta med vita flaggan om nu Volodymyr Zelensk bryr sig om sitt folk. Men det verkar han inte göra, han vill göra en kort saga lång och skicka unga män i döden. Ukrainas livslängd på jorden är knappt några år. Ryssland har flera 100 år av erfarenhet av krig och elände. Det är ju inte så att Ryssland anfaller Spanien. NATO bör hålla sig borta och Biden avsättas NU! Detta hade aldrig hänt med Donald Trump i vita huset.

Nu ber vi för det ukrainska folket. Men det måste anses som ett lyckat anfall i torsdags, på bara några timmar slår man ut viktiga militära anläggningar och endast 40 dödsoffer (soldater).

Ryssland styrs ju av en korrupt regim. Lille Putin är en sinnessjuk mytoman. Zelenskyj bryr sig om sitt folk, till skillnad från Putin som mördar sitt folk och skickar dem för att dö.
Senast redigerad av LavezziLrey 2022-02-25 kl. 08:43.
Citera
Medlem
Det här är siffrona från wikipedia. Då båda sidor inte talar hela sanningen så är det bästa att ta en siffra mitt emellan vad Ryssland uppger och vad Ukraina uppger. Men vad man kan läsa ut är att Ukraina försvarar sig bra trots att de inte är fullt mobiliserade.

Casualties and losses
Russia
Per Russia:
2 civilian ships bombed (several casualties onboard)[9]
1 Su-25 crashed[10]
1 An-26 crashed (crew killed)[11]
Per Ukraine:
800 casualties[12][13]
4+ captured[14][15]
30+ tanks destroyed[16]
130 armored vehicles destroyed[17]
7 aircraft shot down[16]
6 helicopters shot down[16]

Ukraine
Per Ukraine:
40+ soldiers killed[18]
several dozen wounded[19]
1 transport aircraft shot down (five onboard killed)[20]
Per Russia:
Ukraine's military airbases and its air defense systems neutralised[21]
14 soldiers surrendered[10]
4 combat aircraft shot down[22]
1 combat helicopter shot down[23]
4 drones shot down[23]
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Tror Putin underskattar att Ukraina är förberedda på detta och kunnat det i flera år. Ryssland har redan stora förluster och förlorar också strider. Kommer ryssarna förlora ? Ukraina består också av specialsoldater från väst både amerikanska och brittiska tror inte Putin räknat med det...

För att inte tala om att väst säkert förser dem med underrättelser som har full koll på de stora trupprörelsena. Skulle inte förvåna mig i heller om försvarsstrategin utformats i kooperation med västerländsk militär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in