2022-02-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Någon som har bra tips på webbradio eller podcast som följer kriget? Lyssnar på SR nu men skulle gärna vilja ha något från den andra vinkeln, typ Russia Today eller dylikt.
Det här är en bra källa:

https://t.me/s/intelslava
Citera
Medlem
Ukraina verkar ha skjutit ner något från luften.

https://twitter.com/no_itsmyturn/sta...izhzhia-oblast
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Blir intressant se hur rysstrollen och putinrunkarna ska förklara dessa "fredsbevarande-bombningar"....
Gubben är totalt galen!

Känns som marknadsvolatiliteten är det enda som kan stoppa eländet. svängningar på -40 sedan +15 kommer tanka ekonomin.... Moskvaindex
Citera
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är väldigt oklart vad egentligen Ryssland tror sig kunna uppnå?

Ukraina har en yta motsvarande 1.5 ggr Sveriges, och drygt 40 miljoner invånare. Merparten är oerhört negativt inställda till en rysk ockupation.

Även om man lyckas ta regeringskvarteren och döda Zelensky, så hur ska man kunna hålla landet? Och till vilken nytta? Det kommer att bli ett utdraget gerillakrig, och Ryssland är helt paria och avskuret från världen.

200.000 ryska soldater med låg moral innebär en grupp om 10 soldater per 30 kvadratkilometer....

Ryssen är numerärt underlägsen. Bortaplan. Soldaterna slåss åt politiker.

Ukrainarna är på hemmaplan, de är många, slåss för sin överlevnad och familjer.
Blir regeringen/presidenten/militärledningen avsatt eller utslagen så bryter det fria kriget ut.
Ukrainarna får vapen från väst.
Det kommer bli en skoningslös klappjakt på ryssen.

Vår tids Finska Vinterkrig.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-25 kl. 11:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Tillfångatagen och bortförd och kommer troligtvis inte synas något mer på denna planet iaf. Inom 48 timmar.

tror inte han befinner sig i ukraina.

cia har transporterat honom till washington.
Citera
Medlem
Bara en undran. Hur hade det här utvecklats om Ukraina hade haft en ”riktig” president?

Jag menar Zelenskij blev ju vald för att han spelade president i en populär tv serie. Alltså han är väl i grunden en skådespelare?

Skulle det vara bättre eller sämre, vad tror ni?
Citera
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Jag ser din poäng, men lyder du inte i Ryssland så får du rätt stora problem.
Det beror ju i så fall på antal soldater som deserterar. Tillsammans vore dom starka men jag tror de är totalt hjärntvättade och känner ser på sig själva som hjältar. Och dom får antaglige ståkuk precis så som soldater brukar få. Soldater är skit. Inga soldater inga krig. Soldaten är världens avskum!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hahaha håll käften. Jag har vänner i Ryssland, som är ryssar och det du säger är skitsnack.

Jämför Ryssland med andra piss länder som Sverige eller USA och de problem med fattigdom de har så kanske lampan tänds lite.
Utedass är ju charmigt, likaså att det lokala sjukhuset saknar rinnande vatten. Inget annat land har lika stora naturresurser som Ryssland, det är få om ens något land som har lika stora naturresurser per capita som Ryssland. Trots världens största skogar importerar man toapapper och trämöbler.

Ekonomistiskt sätt ligger Ryssland (BNP/capita) mitt i listan, 2 placeringar över världssnittet, strax efter Costa Rica och strax före Argentina. När det gäller medellivslängd ligger Ryssland strax under världsgenomsnittet, efter de bästa afrikanska länderna, strax bakom Bangladesh och Vietnam.

Rysslands enorma resurser exporteras som råvaror och intäkterna värmer gott på Putlers bankkonton, ja och på hans oligark-kleptoman-kompisars bankkonton. Genomsnitts-Ivan får fortsätta gå på utedass. Putler den fege jäveln, står i vägen för Rysslands och ryssarnas ljusa framtid, de har istället gjort sig ovänner med resten av världen.
Citera
2022-02-25, 11:16
Medlem
ErikEriksdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Kommer Ukrainas president att dö? Vad tror ni?

Nä, han kommer fly.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ryssarna kommer bli ett isolerat folk. Inga fler resor till Europa i framtiden.

Ett ord till och Ryssland bombar London som Tyskland gjorde men den här gången med kärnvapen.
Citera
Bannlyst
Vilken ondska!

https://twitter.com/WarsontheBrink/s...cQ694UTXQ&s=19

#BREAKING: #Ukraine armed forces are now calling up people of any age to fight against the #Russian Forces. All they need to do is bring along their passport and they can fight.

Dom utnyttjar civila för att kriga deras krig! Fy fan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
ok det låter utmärkt.

Yupp. Ganska intressant att spela med och ha daglig kontakt med ryssar och ukrainare.

De är alla i 25-35 års åldern, vi är boomers jag vet, men vi har hängt ihop rätt länge.

De anser alla att det är katastrof det här, total idioti. De orkar inte ens med Putin, men har någonstans gett upp att det blir någon förändring innan han är borta, de säger att så säger de flesta yngre ryssarna, för att inte säga alla.

Vi har bannat allt snack om den här konflikten dock, och det accepterade folk. Det är sjukt jobbigt för våra vänner att det händer, så vill inte fiska mer info, vi har bara talat lite om det mina närmsta vänner och jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in