2022-02-25, 15:42
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Om Ukrainarna inte ger sig så måste alltså Ryssland i princip bomba sönder varje stad till smågrus alltså? Alternativt döda varenda en av de 250 000 ukrainska soldaterna + alla män 18-60 år som har vapen?

Svårt att sia om, har ingen aning om vilken kompetens ryska truppen har av urban krigsföring. Hade jag varit Putin så hade jag nog inte brutit in i Kiev då urban krigsföring är exceptionellt svårt även för väldigt vana militärer som i Israel. En smartare taktik är förmodligen att svälta ut Kiev. Att omringa staden är väl inte särskilt svårt och Ukrainas trupp+civilbefolkningen kan inte överleva för alltid utan inkommande förnödenheter. Hade det varit andra världskriget nu så hade det ju varit "Lättare" för Putin då han helt enkelt bara hade kunnat lägga bombmattor över Kiev tills de kapitulerar frivilligt. Men idag så går väl inte den taktiken då det råder lite annan syn på collateral damage och började Ryssland använda strategiskt bombplan finns ju faktiskt risk att NATO agerar.

Blir väldigt lätt tunga förluster om man inte har en exceptionellt klockren taktik om man går in i en större stad. Vad man har för utrustning spelar liten roll i det läget. Se t.ex. hur det gick för Turkiet när de försökte attackera ett IS-fäste i urban miljö, de förlorade nästan hela sin armada av nyrenoverade Leopard 2-stridsvagnar på några timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Din sista mening överensstämmer ju mycket väl med verkliga verkligheten.
Ryssland skall aldrig vinna i Ukraina.
Det finns många sätt att plocka det syltryggade ryska folket på.
Det vore ju ett debacle av historiska mått om Ryssland inte klarar av att militärt besegra Ukraina.
Resten kan Ryssland inte påverka på sådant sätt att annan utgång än slutlig förlust blir resultatet.
Kraven är redan klara.Ukraina skall bli medlemmar i NATO och Vladimir Putin skall antingen överlämnas till Ukrainska myndigheter eller permanent oskadliggöras internt i Ryssland.
Det kommer att hända.

Det som mer troligt kommer hända är att det sluts ett eld upphör eller fredsavtal med kompromiss om att Ukraina backar i Nato-planerna och Ryssland backar undan trupperna från gränsområdet.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2022-02-25 kl. 15:45.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Detta är rätt lurigt.
Jag är övertygad om att åtskilliga individer runtom Europa nog kan svara på ett sådant uttal och faktiskt bege sig in i Ukraina för strid.
Det som är lurigt är hur detta kan komma att uppfattas av Putin.
Säg tex att ett par minibussar från Tyskland, Polen eller Frankrike skulle anlända och beväpnas. Vad fan händer då?

Det samma som skedde i det spanska inbördeskriget.
Slutar det i en seger så blir dem hjältar, går det dåligt så förnekar berörda stater all kännedom och skiter helt i deras öden.
Dem blir rättslösa, existerar ej och kan skjutas där på plats.
Citera
Medlem
okok1s avatar
AB:
Citat:
Ukrainas vice försvarsminister Hanna Malyar hävdar enligt Kyiev Post att de ryska anfallarna lidit dessa förluster sedan invasionen:

80 stridsvagnar
10 flygplan
7 helikoptrar
2 800 soldater
516 bepansrade fordon
Citera
2022-02-25, 15:43
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag tar det en gång till lite pedagogiskt så du ska hänga med :

1. " The current size of Ukraine's armed forces, which consists of 250,000"
2. Reserve personnel 220,000 (2022)

Sedan behöver du göra en enkel addition. Och vad får vi då ?

Ryssarna tog över (snart) hela Kiev på 24 timmar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Kolla in de smutsiga tjetjen fittorna som ligger och pussar marken som Ukrainska soldater pissat och bajsat på.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...officials.html

Dessa männens enda syfte är att gå på kvinnor och barn.
Hoppas de alla dör en mycket plågsam död så de kan få ta del av sina 30 oskulder, alltså getterna då.
Hahahah jag tror jag dör???

Pulter skickar alltså 50 åriga gubbar med öl mage och kallar dom för special förband???

Hahaha putler har nog världens sämsta armé.
Citera
Medlem
Grovtbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Kolla in de smutsiga tjetjen fittorna som ligger och pussar marken som Ukrainska soldater pissat och bajsat på.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...officials.html

Dessa männens enda syfte är att gå på kvinnor och barn.
Hoppas de alla dör en mycket plågsam död så de kan få ta del av sina 30 oskulder, alltså getterna då.

Tjetjenerna kommer få det svårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Fast det är ju helt tvärtom din idiot!

Vad jag ka se så är det bara SD:idioter, neonazister och rysstroll som hejar på Puta Putin!

Vänstern relativiserar allt våld mot vita européer, inkl. Rysslands övergrepp. Finns gott om inlägg som visar detta i denna tråd. ”Ukrainare är nazister” etc.

Högern är splittrad i frågan om Ryssland.
Hälften hatar Ryssland eftersom att de hotar Sverige, hälften älskar Putin eftersom att man hatar bögar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Inte hört talas om Genèvekonventionerna?

Jo. Däremot har jag inte hört talas om ett krig där Genèvekonventionen har efterlevts. Folkmord är mer regel än undantag och systematiska våldtäkter har till och med begåtts av FN-styrkor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneakydetective
Kan du sluta sprida Biden propaganda då? Snälla, sLuta bara. trådens stämning är helg förstörd tack vare erat ältande.

Fast Biden talade ju sanning, Putin ljög. Ryssland invaderade Ukraina. Ingen bryr sig om din vilja.
Citera
Bannlyst
Ryska trupper invaderar Kherson
https://twitter.com/ASBMilitary/stat...n_4l9oyqg&s=19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Ryssarna tog över (snart) hela Kiev på 24 timmar.
Nej länka att kiev är förlorat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coxenframme
Det roliga är att jag helt ärligt tycker invasionen är motiverad. Det bor ju bara etniska Ryssar i regionen de går in i. Lite som om Sverige skulle invadera Åland

Mmmm exakt. Vårt Casus belli hade varit att försvara etniska svenskar på Åland för att sedan bomba hela Finland och ta över hela Finland. Jättefestligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in