2022-02-26, 22:16
Medlem
Er det ikke noe rart at to toppsjefer i Gazprom har tatt kvelden i løpet av kort tid?
Har de sagt noe som tsar Putin ikke liker, og så begått "selvmord"?

Omstendighetene rundt dødsfallet til visegeneraldirektøren for gazproms Unified Settlement Center for Corporate Security, hvis kropp ble funnet i den prestisjetunge landsbyen Leninskoye, Vyborgsky-distriktet i Leningrad-regionen, blir etablert. Det ble funnet en i nærheten, opplyser politiet til 47.000. En måned tidligere ble liket av en toppsjef i en annen divisjon fra Gazproms bane funnet i samme landsby. Begge de avdøde jobbet tidligere for Gazprom Transgaz.
https://47news.ru/articles/208119/
2022-02-26, 22:25
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Rysk Su-25 nedskjuten.

Med tanke på dagsljuset så är det från tidigare idag (alltså inte ytterligare en från mitt tidigare inlägg).
Ukrainsk propaganda när den är som bäst.

I verkligheten:
Russian War In Ukraine - Russian SU-25 Frogfoot Eats Anti-Air Missile • Keeps Flying
https://www.youtube.com/watch?v=C0TIDaU2MsI

MANPAD träffar Su-25, som fortsätter fram till målet, anfaller markmålet, vänder och flyger tillbaka medan piloten fäller facklor (motmedel mot inkommande MANPADS).
2022-02-26, 22:31
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Varför dör det så många ryssar? Attackeras de i bakhåll? Är de oförsiktiga och tar stora risker? Är deras fordon och vapen dåliga?

Berättigade frågor. Här är mina tre kopek:

• Usel plan. Usel taktik. Långa försörjningslinjer.

• Men framför allt, tror jag, usla chefer på alla nivåer.

• I alla år, har vi i Sveriges försvarsmakt predikat:

”Börja med att ta ut ledningsfordonen. Skjut först på det som har flest antenner”.

Et cetera.

• Uppdragstaktik och egna initiativ är inte en rysk specialgren.
Slår vi ut cheferna, så står förbandet och undrar vad de ska ta
sig till. En armé fostrad av pennalism och våldtäkter (internt i
förbanden) gör det svårt för soldater och lägre chefer att agera
på egen hand. Detta får de betala för nu.

• Ovanstående var en sanning under Kalla Kriget. Och även nu.

- - - -

• Eller vänta; det kan vara något som överskuggar allt:

Uselt syfte (vilket påverkar soldaternas moral).

- - - -

• Läste nyligen en tweet där en ukrainsk befälhavare berättar
om de många ryska krigsfångar man tagit:

”Många är bara 19 år. Vi låter dem ringa sina föräldrar och
berätta var de är och vad som hänt med dem. I så gott som
samtliga fall blir föräldrarna totalt förvånade.”

- Å ena sidan en human gest. Att låta en POW ringa sina anhöriga.
- Å andra sidan den perfekta informationskrigföringen. För...
Hur många föräldrar kommer att kunna hålla tyst?
Det här kan väcka en opposition som Putin kan ha mycket svårt
att hejda.
2022-02-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1

I verkligheten:
Russian War In Ukraine - Russian SU-25 Frogfoot Eats Anti-Air Missile • Keeps Flying

MANPAD träffar Su-25, som fortsätter fram till målet, anfaller markmålet, vänder och flyger tillbaka medan piloten fäller facklor (motmedel mot inkommande MANPADS).

ok
2022-02-26, 22:34
Medlem
På aftonbladet nu

Ukraina uppger att man har tagit tillbaka kontrollen över Sumy i nordöstra delen av landet, rapporterar Kyiv Independent.

Presidentens rådgivare Oleksiy Arestovych uppger att trots rapporter om att halva staden varit intagen av ryska styrkor har nu Ukraina återtagit full kontroll.
2022-02-26, 22:35
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tragiskt att ryssarna förlitar sig i så hög grad på närmast underåriga värnpliktiga utan stridserfarenhet. Tro på fan att dödssiffrorna stiger brant... De ryska specialförbanden verkar i och för sig inte heller rosa marknaden, om vi säger så. Där är jag mer förbryllad. Så taffligt, allting.

Det är emot rysk lag att använda värnpliktiga i strid.

Men det mesta talar för att de använts ändå. Eller tvingats skriva på som kontraktssoldater.

Soldatmödrarna, möjligen Rysslands mest respekterade NGO, har slagit larm om tvångsrekrytering:

https://www.thedailybeast.com/russia...hts-group-says
2022-02-26, 22:38
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ja jag tror Ryssland kommer ändra taktik, de har inte tillräckligt många långdistansrobotar utan kommer börja skjuta med vanliga vapen i enorm omfattning istället. Blixtkriget misslyckades så nu blir det terror.
Precis. Detta är vad alla fruktar.

Mina ukrainska vänner i Kyiv fick för en halvtimme sedan beskedet att man väntar sig
riktigt intensiv beskjutning och troligen urskiljningslösa luftanfall. Kort och gott: Terror.

Ryssland visar gång på gång sitt rätta ansikte.

- - - - -

TILLÄGG:
Detta meddelande sprids nu i Ukraina:
If you are in Ukraine, switch off geolocation on your phone!
9:57 PM · Feb 26

Replying to
@NikaMelkozerova
Why please?

@NikaMelkozerova
They coordinate fire using the concentration of mobile signals
• Fundera över den informationen i fem sekunder.

Ryska förband mäter alltså in den högsta koncentrationen av mobilsignaler;
alltså, där flest civila finns, och riktar sin artillerield och sina flyganfall dit.

• Fundera sedan över hur det rimmar med krigets lagar och alla de internationella
konventioner som ska göra kriget mindre inhumant. Bristen på moral och värdegrund
(yes, värdegrund) i de ryska stridskrafterna gör sig påmind. Gång på gång på gång.

Ryska befälhavare på alla nivåer – må ni ställas till svars för detta. Svin.
Senast redigerad av HEDP502 2022-02-26 kl. 22:49.
2022-02-26, 22:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Berättigade frågor. Här är mina tre kopek:

• Usel plan. Usel taktik. Långa försörjningslinjer.

Men det har de inte. I öst har de knappt kommit någon vart. Vid Kiev kanske drygt 10 mil (?). Och de kör på fina motortrafikleder så det är ju högst 2 timmar. Från Krim har de väl lite längre att åka men det kan väl inte ses som långa försörjningslinjer.
2022-02-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1

I verkligheten:

Ja, fel av mig. Fick initialt en kortare version som uppgav att planet sköts ner. På den längre filmen är det ganska tydligt att så inte är fallet. Tar bort inlägget.
2022-02-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Det är emot rysk lag att använda värnpliktiga i strid.

Men det mesta talar för att de använts ändå. Eller tvingats skriva på som kontraktssoldater.

Soldatmödrarna, möjligen Rysslands mest respekterade NGO, har slagit larm om tvångsrekrytering:

https://www.thedailybeast.com/russia...hts-group-says

Dom är ju sjuka i huvudet
2022-02-26, 23:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Ja, fel av mig. Fick initialt en kortare version som uppgav att planet sköts ner. På den längre filmen är det ganska tydligt att så inte är fallet. Tar bort inlägget.
Gissar dock att SU25 planet togs ur tjänst.
2022-02-26, 23:14
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Men det har de inte. I öst har de knappt kommit någon vart. Vid Kiev kanske drygt 10 mil (?). Och de kör på fina motortrafikleder så det är ju högst 2 timmar. Från Krim har de väl lite längre att åka men det kan väl inte ses som långa försörjningslinjer.
Det är skumt, ja. Det är så oprofessionellt utfört, alltsammans.

• Enligt det omtalade dokumentet (vars äkthet är omöjligt att verifiera) räknade Putin och hans krets
med att operationen skulle ta max 1-4 dagar.

• Ukraina är ett stort land, men... jag delar delvis din bild. De har inte kommit så långt.
Kanske räknade man med att bli välkomnade som befriare? Kanske räknade man med att kunna plundra sig fram.

• Enligt en del gamla böcker om Stormakten (hohoho...) ska deras framryckning vara runt
8-12 km/h och utgångsgrupperingen vara ca 40 km från motståndarens försvarslinje.

• En 12-timmars fordonsmarsch ska kunna köra runt 200-350 km på vanliga vägar

• Det här är gamla siffror, från Тактика, рота, батальон men de lär inte ha ändrats så mycket på 20 år. För även om toppfarten hos en modern stridsvagn är hög, så kan inte stora förband ösa på i 70 km/h.

• Det troliga är väl att planläggning och faktisk strid bjudit på usel performance från cheferna...
Eller om jag ändrar min formulering:
Försörjningslinjerna är alltför långa för den här amatörmässigt genomförda operationen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in