2022-02-27, 00:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Det är emot rysk lag att använda värnpliktiga i strid.

Men det mesta talar för att de använts ändå. Eller tvingats skriva på som kontraktssoldater.

Soldatmödrarna, möjligen Rysslands mest respekterade NGO, har slagit larm om tvångsrekrytering:

https://www.thedailybeast.com/russia...hts-group-says
Härligt. Den ryska stridsmakten har väl sällan eller aldrig varit elitdrillad utan allt som oftast vunnit på utnötning — när den vunnit något... Samma sak redan på tsartiden. Skicka fram våg på våg rekryter till fienden helt enkelt inte står emot längre. Officersmaterialet har varit uselt, möjligen med några undantag under slutoffensiven under andra världskriget. Det verkar som historien upprepar sig...

Ryssarna tycks dessutom hålla fast vid sin gamla trötta taktik att färdas längs störra vägar, i konvojer. Finnarna och afghanerna drog nytta av detta. Ukraina verkar göra samma sak.
2022-02-27, 00:05
Medlem
HEDP502s avatar
OBS! EJ BEKRÄFTAD UPPGIFT:
Möjligen ett tecken på att insikterna om vansinnet börjar spridas i ryska förband.

@L0gg0l · 21m

Big if true:
5,000 Russian troops stage mutiny in Belgorod, refuse to go to war with Ukraine,
Obozrevatel outlet claims

https://news.obozrevatel.com/ukr/russia/u-bilgorodi-5-tis-kontraktnikiv-vlashtuvali-bunt-ta-vidmovilisya-ihati-voyuvati-z-ukrainoyu-eksklyuz iv.htm
Hittar någon fler källor till detta – posta!
2022-02-27, 00:17
Medlem
HEDP502s avatar
Vi gör mycket koordinerat med Finland, så Sverige bör följa efter nu:
@balticjam · 5m
”Finland is preparing to close airspace from Russian air traffic”

Quote Tweet
Timo Harakka 🏳️‍🌈🇫🇮
@TimoHarakka · 51m

Suomi valmistautuu ilmatilan sulkemiseen venäläiseltä lentoliikenteeltä. 🇫🇮🇺🇦
Timo Harakka är finsk transport- och kommunikationsminister.
2022-02-27, 00:17
Medlem
Citat:
Möjligen ett tecken på att insikterna om vansinnet börjar spridas i ryska förband.

@L0gg0l · 21m

Big if true:
5,000 Russian troops stage mutiny in Belgorod, refuse to go to war with Ukraine,

https://news.obozrevatel.com/ukr/russia/u-bilgorodi-5-tis-kontraktnikiv-vlashtuvali-bunt-ta-vidmovilisya-ihati-voyuvati-z-ukrainoyu-eksklyuz iv.htm

Vore jäkligt kul om de stämmer.
Frågan är vad resten av världen tycker om den ryska militären nu. Kommer dom skratta åt den?
2022-02-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
"Jag är ingen politiker, jag är ingen rysk troll eller köpt av Putin som jag blir kallad varje gång när jag inte har samma åsikt som USA.

Jag är från Ukraina och jag har sett och hört för mycket själv för att bli hjärntvättat av västpropaganda mot Ryssland. Jag skriver med ord från mitt hjärta. Detta gör fysiskt ont i mig att Ukraina har blivit som Tyskland i andra världskriget.

Min åsikt är att detta borde inte ha tagit 8 år. Att människor i Ukraina har lidit i 8 år på grund av deras falska regering.

När den valde Presidenten i Ukraina bad Ryssland om hjälp 8 år sen när Kiev brann då fick inte Ryssland hjälpa.

USA och EU var ju till och med där i Kiev och sa att om Ryssland hjälper då startar de krig. Ok så vad hände med att varje land får välja sin egen säkerhetspolitik???

Efter det gjorde Ryssland ett val i Krim där människor själva fick bestämma om de ville fortsätta vara Ukraina eller bli Ryssland igen (De var ju bara Ukraina i 30 år) och majoriteten valde Ryssland.

Ni fick aldrig se hur lyckliga människor där blev, vilken glädje och firande som var där då och fortfarande är.

Hela öst och syd Ukraina andades äntligen ut och trodde att de också skulle ha val.

Men då började höger sektors soldater med sin flagga åka runt där lagligt och flera hot kom från väst att människor där får inte ha val."

Så vad är en riktig regering? En tillsatt av Putin?
Du är med andra ord en av dom som inte skulle kriga för sitt hemland då. ?
2022-02-27, 00:31
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Tunga strider i Ivankov...

Notera rb57.
Platsen på Googlemaps
https://www.google.se/maps/@50.95108...7i13312!8i6656
2022-02-27, 00:33
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:

@L0gg0l · 21m

Big if true:

Hittills har endast den lokala tidningen detta.
Medusa har en artikel om problemen för de kontraktsanställda och det utesluter inte att det kan vara sant.
https://meduza.io/en/feature/2022/02...re-is-my-child
2022-02-27, 01:06
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
"Jag är ingen politiker, jag är ingen rysk troll eller köpt av Putin som jag blir kallad varje gång när jag inte har samma åsikt som USA.

Jag är från Ukraina och jag har sett och hört för mycket själv för att bli hjärntvättat av västpropaganda mot Ryssland. Jag skriver med ord från mitt hjärta. Detta gör fysiskt ont i mig att Ukraina har blivit som Tyskland i andra världskriget.

Min åsikt är att detta borde inte ha tagit 8 år. Att människor i Ukraina har lidit i 8 år på grund av deras falska regering.

När den valde Presidenten i Ukraina bad Ryssland om hjälp 8 år sen när Kiev brann då fick inte Ryssland hjälpa.

USA och EU var ju till och med där i Kiev och sa att om Ryssland hjälper då startar de krig. Ok så vad hände med att varje land får välja sin egen säkerhetspolitik???

Efter det gjorde Ryssland ett val i Krim där människor själva fick bestämma om de ville fortsätta vara Ukraina eller bli Ryssland igen (De var ju bara Ukraina i 30 år) och majoriteten valde Ryssland.

Ni fick aldrig se hur lyckliga människor där blev, vilken glädje och firande som var där då och fortfarande är.

Hela öst och syd Ukraina andades äntligen ut och trodde att de också skulle ha val.

Men då började höger sektors soldater med sin flagga åka runt där lagligt och flera hot kom från väst att människor där får inte ha val."

Så lägligt att din svenska tycks ha regredierat nu då jämfört med inlägg du skrev för 5-6 år sen. Men det kanske är stressen, vad vet jag?

OnT: Spetznas i all ära. Men är det någon som vet hur stridsmoralen ut hos den genomsnittlige ryske bassen ser ut egentligen? Särskilt vid ett anfallskrig mot ett "broderfolk".
Senast redigerad av CaptainInsane-o 2022-02-27 kl. 01:08.
2022-02-27, 01:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

@L0gg0l · 21m

Big if true:

googleöversättning: "As it became known to OBOZREVATEL, in the Belgorod region, which borders on Kharkiv, Luhansk, Sumy regions, there was a real riot among the Russian military. About 5,000 contractors, who were hastily gathered to be sent to Ukraine, refused to go to fight for Putin on the territory of our state.

Formally, the rebel contractors justify their refusal to take part in hostilities in Ukraine by saying that it is not provided for in their contracts.

At the same time, according to our sources, the real reason that forces the Russian military to risk criminal prosecution by the authorities is fear. Employees of the occupying army are really shocked by the professionalism of the Armed Forces of Ukraine and the huge losses in equipment and manpower that Ukrainian soldiers have already inflicted on the Russian Armed Forces and other security forces that Russia has sent to Ukraine.

Even though the official military-political leadership of Russia states that Russia has not suffered any losses in Ukraine and that no Russian soldiers have died on Ukrainian soil, despite the fact that Russia has blocked as much as possible any real evidence that what is happening in Ukraine - information is still leaking through the barriers of information blockade. And the same contractors learn that in just three incomplete days of hostilities in Ukraine, more than 3.5 thousand soldiers have died, destroyed a huge number of aircraft and military equipment, including tanks.

And the fact that Russian armored vehicles proved to be defenseless not only before the Armed Forces, but also against ordinary Ukrainians who began to burn the armored personnel carriers of the occupiers with Molotov cocktails, does not add optimism to the Russians.

We advise you to follow the example of contractors from Belgorod and servicemen from other regions of the Russian Federation.

Earlier OBOZREVATEL reported that the help of air defense partners is already going to Kyiv.

More and more Western countries are transferring weapons, shells and modern weapons to the Ukrainian army. According to government officials, military assistance is already coming to Ukraine to help the Armed Forces clear the land of occupiers even more effectively. "
2022-02-27, 07:38
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det borde vara en del av att strida. Hur skall man avgöra om någon bara spanar eller strider?

Om det är ok ta på sig fiendens uniform på flykt, så skulle man kunna utnyttja detta och spana obeväpnad. Tycker det låter konstigt det är ok att någonsin ta på fiendens uniform.
Senast redigerad av flyer1 2022-02-27 kl. 07:52.
2022-02-27, 08:05
Medlem
Strider i Bucha
2022-02-27, 09:57
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOTAftw
Ryssland ockuperar Sovietländer?

Det är lite svårt att kommunicera med folk som du som inte har grundläggande kunskaper.

Förutom Ukraina ockuperar de delar av Moldavien och Georgien vilket du borde veta.

Citat:
Du väljer att aktivt blunda för det faktum att USA genom krig, proxykrig, marionettregimer och andra metoder destabliserat och kontrollerar antingen direkt eller indirekt hela mellanöstern, en stor del av sydostasien, stora delar av Afrika och delar av Sydamerika. När dem nu har denna kontroll behöver dem såklart inte synligt rulla in stridsvagnarna lika ofta längre. Även i skrivande stund har dem utplacerat ca 1000 kända militärbaser i hela världen. Men såklart, det är säkert för att sprida demokrati, mänskliga rättigheter och feminism...

Vad har USA med det här att göra. Vi diskuterar Ryssland. Whataboutism är totalt irrelevant.

Citat:
Det är väl klart att Ryssland och Kina också vill ha sin del av kakan? Det är det som är hjärntvättningen som jag pratade om, att folk verkligen inte fattar det, att andra mäktiga länder också vill börja försöka ta sin del av kakan. Det hjälper inte heller att folk vägrar tänka mer än ca 10 år bakåt i tiden för att förstå saker =)

Det är noterat att du stödjer Rysslands anspråk på Sverige, landsförrädare!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in