2022-02-27, 10:20
Medlem
Jag noterar att övlt emeritus Elfving sade i SVT nu nyss att Ryssland bara har avancerade vapensystem för tio dagar, särskilt pga att man är engagerad i Syrien också. Tiden håller på att rinna ut för ett, enligt honom, oroat och chockat Kreml. Om Kyiv fortsatt håller stånd är Putin körd. Kanske annars också.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...-sakerhetslage

OffT: Trist att denna tråd dignar av off topic som får vara kvar alltför länge. Hoppas de som postar detta stängs av. Varningar hjälper inte, ity att bakomliggande orsaker är för upphetsande.
2022-02-27, 10:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Svaret på frågan om varför de ryska försörjningslinjerna verkar så svajiga kanske finns här:
Ryska pansarskyttefordon- och stridsvagnsbesättningar dumpar bränsle, för att slippa köra till Kyiv.

”A source tells me that many Russian tanks/heavy machines don’t simply run out of fuel — crews dump the fuel intentionally, as soon as they learn that their destination is Kyiv. After all they’ve been told that they were going as “peacekeepers” to “protect Russians” in Donbas.”

”I have hears them selling fuel to locals so they can eat and dont go to the front lines but not in Kyiv, most on the south east side of Ukraine”
Tänkte vänta med att dra några större slutsatser innan detta bekräftats, t ex från ryska POWs. Men det förklarar onekligen en del underligheter. Detta skulle även kunna förklara det mystiskt höga antal pansarskyttefordon etc. som legat upp och ned i diken och vid brofästen. En olycka händer ju så lätt på vägen till Kyiv...

Tillsammans kan nog alla dessa förklaringar ge en stor total effekt; vissa säljer sitt bränsle redan i Vitryssland för att få mat, vissa häller ut bränslet för att slippa åka till Kiev, vissa kör av vägen etc. Helt enkelt dålig moral och motivation i de ryska trupperna.
2022-02-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tillsammans kan nog alla dessa förklaringar ge en stor total effekt; vissa säljer sitt bränsle redan i Vitryssland för att få mat, vissa häller ut bränslet för att slippa åka till Kiev, vissa kör av vägen etc. Helt enkelt dålig moral och motivation i de ryska trupperna.

Nja, kanske i begränsad omfattning. Finns relativt trovärdiga uppgifter om att den ryska trossen har varit föremål för omfattande bekämpning bakom linjerna.
2022-02-27, 10:57
Medlem
flyer1s avatar
Ryssland verkar ha skitdåliga generaler.
Tyvärr kan jag inte precisera, för det vore att hjälpa dem genom att förklara vad de gör för fel och vad de borde göra istället.

Putin är nog inte så nöjd, han har skickat delegation till Belarus för att mäkla fred. Men ukrainarna vill inte åka till Belarus, då del av attacken kom från deras territorium.
Senast redigerad av flyer1 2022-02-27 kl. 11:00.
2022-02-27, 11:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Svenska frivilliga är på väg att kriga i Ukraina. Jag har inga källor utan det är bara vad min kille säger som känner många militärer. De talar inte öppet om det utan planerar själva med bekanta.
2022-02-27, 11:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Nja, kanske i begränsad omfattning. Finns relativt trovärdiga uppgifter om att den ryska trossen har varit föremål för omfattande bekämpning bakom linjerna.

Det förklara inte att de står på vägarna utan bränsle när det bara är några mil in i landet. Måste de tanka efter 5 mil? De har väldigt korta avstånd.
2022-02-27, 11:10
Medlem
Citat:
Det förklara inte att de står på vägarna utan bränsle när det bara är några mil in i landet. Måste de tanka efter 5 mil? De har väldigt korta avstånd.

Ja. Det är fordon som drar väldigt mycket bränsle och som står på tomgång när dom inte körs. Fordonen har motorer som inte ansågs bränslesnåla på 70-talet…
2022-02-27, 11:12
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Svenska frivilliga är på väg att kriga i Ukraina. Jag har inga källor utan det är bara vad min kille säger som känner många militärer. De talar inte öppet om det utan planerar själva med bekanta.
Inga frivilliga finnar då?
2022-02-27, 11:29
Medlem
HEDP502s avatar
Några nuggets från mitt på söndagen:

- - - -

Vackra bilder:

https://twitter.com/Osinttechnical/s...28gbR768fY3Yww

En NLAW skickar en T-72 till metallåtervinningen.

Stridsvagnen var troligen övergiven och ukrainsk

trupp bestämde sig för att göra den permanent

obrukbar. En mindre att fundera över.

Ukraina har de här dagarna slagit ut lika mycket

rullande pansar som hela svenska FM.

- - - -

Deputy Minister of Defense of Ukraine Anna Malaryar

reports 4 300 Russian servicemember casualties

- - - -

Igår gav rysk trupp eld mot en civil bil med en familj i.

Föräldrarna och en 10-årig flicka dödades omedelbart.

Flickans bror och syster skadades.

Rysk desperation gör att man nu vill skapa panik bland

civilbefolkningen och knäcka ukrainarnas försvarsvilja.

Jag fick nyss meddelande från Kyiv. Det skickades inte

av en knäckt person. Det meddelandet säger en enda

sak: Ryssland kan inte vinna detta.

- - - -

Det är värt att påminna om, att Ryssland, ensidigt, har

ogiltigförklarat Genèvekonventionens andra protokoll,

som handlar om att utreda och utkräva ansvar för

krigsbrott. Detta skedde i oktober 2019 – sannolikt för

att förhindra utredningar om krigsförbrytelser i Syrien.

(Källa)

- - - -

Sverige förbereder stängning av svenskt luftrum för

Ryssland.
EU-minister Hans Dahlgren säger till Ekot att

Sverige även driver på för ett flygstopp inom EU.

(uppgiften från 11.02 idag, söndag)

- - - -
2022-02-27, 11:52
Medlem
HEDP502s avatar
Det ukrainska flygvapnet blev nyss ett snäpp vassare.
KyivPost
@KyivPost ·10m

Ukraine’s Air Force has just received a large shipment of air-to-air missiles for our jet fighters
Detta är förvånande. Att Ryssland inte har uppnått luftherravälde.

Flera personer som har djup insikt i den ryska militärmakten, har

pekat på hur få kvalificerade vapen man har. Och på ineffektiviteten

i ryska radarsystem.

Att Ryssland de första 36 timmarna av kriget bara avfyrade 160

kryssningsrobotar, ger en fingervisning om detta.

Men... missiler är dyra. Och bestämmer sig landets alla högdjur för

att fylla sina privata bankkonton i skatteparadis och sedan shoppa

italienska villor, vingårdar och lägenheter i London med landets pengar,

så blir det till slut tomt i plånboken.

Då räcker inte cashen till vare sig reformer för landets pensionärer,

kritisk infrastruktur eller kryssningsrobotar.

Ryssland är i sanning en failed state; en organisation för ekonomisk

brottslighet.
2022-02-27, 12:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
This is major: Vi riskerar att få en ny krigförande part:

The Kyiv Independent @KyivIndependent · 14m

⚡️Lukashenko confirms rockets fired at Ukraine from Belarus, threatens to join war on Ukraine.

The Belarusian dictator also confirmed that wounded Russian soldiers were being treated in Belarusian hospitals.

Polen och Litauen lär genomföra åtminstone partiell mobilisering.

Det är så här som krig sprider sig. Moskvas knähund förnekar sig inte.
Men vad fan. Vilken gris. Vitryssland är verkligen ett riktigt skitland utan egentligt existensberättigande. Kan tycka att Minsk passar bättre i Ryssland än Kiev skulle göra. Jag försöker annars förhålla mig så objektiv jag någonsin kan och tycker att jag kan se saken även ur ryska ögon (hotet från USA/NATO), men någon måtta får det trots allt lov att vara.
2022-02-27, 12:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Striderna rasar i Kharkiv, Ukrainas andra största stad.
Det går inte så bra för alla parter. Här har ett ryskt förband nyss gett upp:
https://twitter.com/pmakela1/status/...YCmuWthRx1st4Q
Översättning av tweeten:
"Kharkiv". The Russian occupiers surrender their weapons. Occupiers - take an example! You will live !!
Inte direkt högmotiverade soldater. Det bör finnas drivor av förband på den
egna sidan. Varför söker man inte samband med dessa och fortsätter striden?
Kan det vara så enkelt, att man tycker att det här är fel ställe att vara på?

Är det inte ovanligt med sådant här att trupper ger upp efter bara 3 dagar? Man förstår om man får dålig moral efter långa strider som i Vietnam och Afghanistan men nu har ju kriget precis börjat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in