Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 08:44
  #121
Medlem
Uppmärksammat att man bara ser bilder på T72or inte en enda T90 av nyare modell.
Vill man göra slut på sina lager av gammalt pansar?
Citera
2022-02-27, 08:45
  #122
Medlem
WheelofFortunes avatar
6) Han använder förtrupper för att detta egentligen är ett större krig han planerat. Han vill gå in i fler länder efter Ukraina.

Anledningen är kanske att han inte vill "stanna" i Ukraina, utan fortstätta in i andra länder efteråt. Då kan han inte offra för mycket av de mer "värdefulla förbanden" eller av sin teknik. Förmodligen så vill han fortsätta ta exempelvis Estland, Lettland, Litauen efteråt och detta går ju inte om hans militär är försvagad av kriget han påbörjade i Ukraina. Speciellt eftersom nästa steg förmodligen inkluderar mer sofistikerat NATO-motstånd från samtliga NATO-länder samtidigt.

Han använder då vissa förband som går att offra, otränade förband och gammal utrustning (min teori). Tror inte han skulle startat allt detta och riskerat alla sanktioner om han inte redan hade något större i åtanke redan från början.

Ukrainare sätter sedan in hårt mot hårt, nästan frenetiskt där män, kvinnor och barn är berädda att strida i kriget. Blir ju oerhört svårt. Exempelvis så kan man ju se på Afghanistan där USA (världens främsta krigsmakt) blev helt körda av Talibaner (med helt klart underlägsen teknik och träning).

Jag hoppas verkligen att jag har fel och att Ryssland bara är ett U-land militärt sätt.
__________________
Senast redigerad av WheelofFortune 2022-02-27 kl. 08:56.
Citera
2022-02-27, 08:46
  #123
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Uppmärksammat att man bara ser bilder på T72or inte en enda T90 av nyare modell.
Vill man göra slut på sina lager av gammalt pansar?
Nej, Ryssland är ett U-land. Man är fortfarande kvar i Sovjetunionen. De är inte bättre än såhär.
Citera
2022-02-27, 08:46
  #124
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Har tänkt i liknande banor själv, var är videos på regelrätta strider etc. Det är underligt med så här lite info.
Citera
2022-02-27, 08:48
  #125
Medlem
Liberationfronts avatar
Stående ovationer.
Citera
2022-02-27, 08:48
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
det är så klart inte "oväntat högt motstånd" som är orsaken. då hade vi fått se stora armeer rycka fram och mötas av stora Ukrainska armeer, bilder på enorma slagfält och drabbningar.

Nu är vi nere på "såg ni inte hur ryssarna fick bensinstopp 50 kilometer in i Ukraina".

Alltså, det är helt omöjligt. Vi pratar om Ryssland, det är inte ett gäng påtända somalier som fått tag på en halvtankad stridsvagn. Det finns inte en chans på jorden att Ryssland är så här inkapabla på krig.

Det är väl knappast oväntat att de får drivmedelstopp.
Har ju förekommit många uppgifter om hur ryska trupper slangat diesel ur sina egna fordon och sålt till lokalbefolkningen i Vitryssland, för att kunna köpa mat.
Detta under veckan som förledde invasionen.

Sen så har det varit en hel del större stridigheter. Det sipprar ju fram bilder på utslagna ryska pansarkolonner.
Ryssland har helt enkelt inte trupper för att öka invasionstakten. Dom är inte numerärt överlägsna.
Citera
2022-02-27, 08:49
  #127
Medlem
baso80s avatar
Vill bara säga till OP att ditt sätt att skriva var en frisk fläkt från den normala tonen på Flashback.

Jag kan bara instämma att från de bilder jag sett på sociala medier.

Nånting med denna invasion är helt off. Jag förväntade mig blitzkrig 2.0, helikoptrar, pansarvagnar och jetplan som ser ut att komma från nån sci fi film.

De fordon och soldater man ser från Ryssland ser ut som från nån ”det våras för Ryssland” parodifilm.
Citera
2022-02-27, 08:49
  #128
Medlem
Kanske TS och andra skribenter litegranna överskattar vad man kan filma? Det är inte direkt som vid en trafikolycka där 20 personer samlas och alla filmar den svårt skadade bilisten som sedan efter någon halvtimme får sjukvård.
Citera
2022-02-27, 08:53
  #129
Medlem
Håller med faktiskt (Intressant) trådstart då jag oxå börjat funderar mer och mer.. kan konstatera att det TS skriver har även jag funderat på.. Då jag streamar på nätet så hittar jag flera online kamrer i Ukraina och Kiev, och inte har sett något utav kriget, så jag ställer samma fråga vad är på gång vad väntar Putin på om han verkligen vill göra allvar av sitt försök…
Citera
2022-02-27, 08:54
  #130
Medlem
Der_Richters avatar
Helt enkelt för att till skillnad från vad antingen Ryska troll försöker påskina över sociala medier eller vad smågrabbarna som tror att världen är ett datorspel där stora arméer med fantasifulla sci fi vapen spränger världen som i actionfilmer påstår… Så är Rysslands armé ett jävla skämt. Det är inte som i tv-spelen att den stora ryska björnen målas ut som demonen som nästan är oövervinnerlig. Den ryska stridskraften är inte så hög. Eftersatt utrustning. Dåligt övat, försupet och slappt manskap. Omodern spjutspets. De har många saker, men inga BRA saker. De skriker mycket men kan utföra lite. Putin ser sig som en global krigsherre och stormaktsledare men är mest en korrupt, kriminell diktator som ingen lyssnar på längre. De har kärnvapen (som också är omoderna) och det är ENDA anledningen till att väst inte redan pulveriserat hela deras arsenal. Deras reguljära styrkor är inte i närheten av de där actionfilmerna tonårsgrabbar sitter och fantiserar om. Så enkelt är det. De tar inte Ukraina för att de helt enkelt inte klarar av det
Citera
2022-02-27, 08:54
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Som vanligt behöver man lyfta blicken och se vad som sker parallellt i Taiwan.

Ukraina och Taiwan är två av tre huvudkomponenter i försörjning av halvledare. Tredje spelaren är Ryssland.

Behöver man säga något mer?

Citat:
Ursprungligen postat av Sesus
-
Boom!
A30B

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Precis så det var min huvudpoäng.

Frågan är nu vilken premium som västvärlden kan behöva betala för access till halvledare. Är det nu rysskina tar makten?

Intressant! ~90% av alla halvledare tillverkas i Taiwan, USAs militär stannar hyfsat snabbt om leveranserna upphör.
Citera
2022-02-27, 08:59
  #132
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, Ryssland är ett U-land. Man är fortfarande kvar i Sovjetunionen. De är inte bättre än såhär.
BNP per capita 2020.
Ukraina 3 726,93 USD
Ryssland 10 126,72 USD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in