2022-02-27, 13:28
Medlem
slashxs avatar
Någon som har koll ifall de tidigare svenska ukrainafrivilliga uttalat sig?
Citera
Medlem
Q6s avatar
Ryska försörjningslinjerna har rämnat, ryska soldater plundrar affärer för att få mat.

https://twitter.com/terrorworlds/sta...rda-strider%2F

Otroligt att inte Putin och hans oligarker kan förse trupperna med ett AMEX så att de kan betala för sig.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Imponerande mottagande av "högerextrema-fascist-Polen" vad gäller alla de flyktingar som korsar gränsen. Tydligen gör den polska räddningstjänsten (polska brandmän, känns det igen?) en stor insats på plats
Citera
2022-02-27, 13:29
Medlem
Lajlikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Har sett flertalet videor från ukrainare som åker förbi strandsatta kolloner av tanks och frågar om dom vill ha skjuts tillbaka till Ryssland osv.
Någon frågar, vad gör ni här?
-Inte en aning, dom sa att det var en övning.
-Och nu har ni slut på bensin, ni vet att det är krig va?
- Jasså, mellan vilka?

Orkar inte leta nu men twitter är fullt av filmer som den.

Tror inte fotsoldataterna har en aning om vad som händer och varför, så funkar det i krig. Man får en order och den ska följas, inget man ifrågasätter.

Ja precis, men måste inte ordern vara ganska glasklar då? Kan du länka mig till någon sådan video där det också är översatt så ser jag den mer än gärna.

Kan ju också vara något de bara säger för att spela dumma, typ för att lugna ner folket.
Citera
2022-02-27, 13:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Ryssland verkar lite fegare. Dom låter en halvidiot styra sitt land i 22 år. Hur modigt är det på en skala?
Jag tror nog man kan drista sig att säga att Putin är en helidiot.
Ryssarna vågar inte stå upp mot honom utan skickar gladeligen sina pengar till honom så att han kan bygga sitt stora härliga palats. Men de kanske är så naiva att de tror att de kommer vara välkomna där och bada i hans underjordiska simhall.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag funderade mer på moralen hos trupperna och vad de trodde att de skulle göra där. Så man kan förstå att de som åker till Kiev känner sig omotiverade för de har nog inte trott att man skall invadera hela Ukraina, men de nära Donbas i öst som Kharkiv borde ha bättre moral: De skall ju försvara ryssarna i området och hjälpa utbrytarregionerna.
Jag fattar. Hade de lyssnat på Putin hade de kanske förstått att det rör sig om ett bredare anfall, men å andra sidan tycks vissa av dem ha noll koll rent allmänt. Ute och snurrar... Det är ju sjukt konstigt om majoriteten inte fått någon briefing innan attacken.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är strikt förbjudet att ta skydd bakom civila mål. Så det är ett klart brott mot mänskligheten vi ser.

Och det finns goda skäl till att ha sådana regler.

Civila mål? Vad menar du med detta rent konkret?
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Ryska försörjningslinjerna har rämnat, ryska soldater plundrar affärer för att få mat.

https://twitter.com/terrorworlds/sta...rda-strider%2F

Otroligt att inte Putin och hans oligarker kan förse trupperna med ett AMEX så att de kan betala för sig.

Fanns det någon plan om en fungerande försörjningslinje från start? Både Charkov och Kiev ligger ju inte speciellt från den ryska gränsen och de verkar ju ha misslyckats kapitalt.
Citera
2022-02-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajlike
Bland det sjukaste jag hört att soldaterna från Ryssland inte skulle ha koll på vad de hade för uppgift när de anlände, jag vägrar tro på att så skulle vara fallet tills jag fått höra det från deras egen mun och inte i västerländsk media. Klart som fan att de visste/vet om vad deras uppgift är.

De trodde nog att de endast skulle ”fredsbevara” i Luhansk och Donetsk, kanske är det därför deras moral tryter. De skjuter sina slaviska bröder.

När ryssmedia knappt anstränger sig för att ljuga (nazister och knarkare i regeringen) måste ridån väl ändå förr eller senare gå ner..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Ryssarna har tydligen tagit och förlorat staden, återstår nu att se om de kan vinna det tredje slaget vid Kharkov.

Allt med detta känns så mycket andra världskriget. Ska Putin lyckas med detta måste han acceptera andra världkrigets förlustsiffor med 100.000-tals döda.

Dom tog aldrig staden. Dom körde in med tankbilar och några stridsfordon och runt omkring dessa gick soldater som väntade på att bli beskjutna.

Nu förlorade dom ännu mer moral.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YoloSwag420
Ryssarna blir fullständigt förnedrade just nu.

Vänta tills de börjar skjuta rakter på riktigt. Ukraina som är platt land kommer bli ett hål.
Citera
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är strikt förbjudet att ta skydd bakom civila mål. Så det är ett klart brott mot mänskligheten vi ser.

Och det finns goda skäl till att ha sådana regler.
Det är även strikt förbjudet att beskjuta civila mål såsom förskolor. Vilket Ryssland gör just nu i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in