2022-02-27, 15:08
Medlem
Hans uttalande kommer förmodligen få västvärlden att skita ner sig, han vann alltså..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Vad händer om Ryssland drar en atombomb i Östersjön, blir det tsunamieffekt?

Beror nog på typ av artilleriet. Smäller han sin jättepjäs så är nog större delen av Europa tillbaka till före dinosaurierna. Men jag ser det som högst osannolikt att skulle använda några kärnvapen alls. Och om skulle han troligen använda sig av något i storlek med little boy eller fat man för att markera tydligt att han menar allvar
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalvTomt-Glas
Det börjar bli lite läskigt faktiskt. Det här känns inte bra alls. Något proffs i tråden som kan gissa hur troligt det faktiskt är i detta läge att det blir en all out nuclear war?

Stor chans tror jag, Putin är galen som invaderade Ukraina.
Tror inte han räknade med omvärldens hårda reaktioner.
Han anses redan som galen, vad har han att förlora 🤷🏻‍♂️😱
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Och jag säger att om Putin är en sådan dåre att han använder kärnvapen så kommer inte bara han utan hela Ryssland att förintas.

Ganska mer som kommer förintas, vilket innebär att Ukraina tyvär inte segrar som du påstod.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Jag tror rysk underrättelsetjänst vet något de inte talar om, Ukraina har insmugglade kärnvapen som de fått av Israel till sin agent Zelensky.

Redan 2021 skrivs det att Israel skall skicka kärnvapen: https://www.veteranstoday.com/2021/0...cked-by-biden/

Men gå och lägg dig nu. Israel är det sista landet Chabad Putin någonsin kommer få problem med.
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Rysslands fredsbevarande insats går som på räls.

Enligt en karta som finns på CNNs liveblog så verkar det som en klar möjlighet att Ryssland avser kapa Ukraina i mitten, från Kiev till Odessa. Områdena öster om Dnepr kommer nog Ryssland helt att inta, samt hela kusten i söder. Kvar blir vad vi skulle kunna kalla "rest-Ukraina".

Just nu har Ryssland kontroll över området kring Kherson och en bra bit mot Mariupol, som helt klart riskerar att inringas med sjön till söder, Folkrepublikernas styrkor till öster och Ryssland styrkor som kommer in från Väster, sedan är det ju bara att knipa åt säcken.

Områdena i Norr omkring Sumy och Kharkiv är också till stora delar kontrollerade av Ryssland, liksom områdena norr om Kiev.

Så min hypotes är att Ryssland tar över Ukraina utefter floden Dnepr - en hypotes som stärks av att Ryssland inta alls har någon kontroll över territoriet i Väst, mer än att man kontrollerar luftrummet.

Här är CNNs karta:
https://dynaimage.cdn.cnn.com/cnn/di...2a6e1ef5a7.png
Din hypotes är nog inte fel såvitt gäller Rysslands intentioner men det är uppenbart att Rysslands planer inte går som de hade tänkt sig. Ukraina bjuder på mycket hårdare motstånd än vad ryssarna hade planerat för. Nu ser vi att idioten Putin börjar bli desperat när han till och med hotar världen med kärnvapen!
Citera
Medlem
okok1s avatar
Det är lite krut i dessa drones: https://www.reddit.com/r/ukraine/com...ed_by_valeriy/
Citera
2022-02-27, 15:09
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Att Putin beordrar kärnvapenstyrkorna i högsta stridsberedskap är det slutgiltiga beviset för att han själv anser att hans krigskampanj har misslyckats. Det är end-game nu. Han har inte lyckats knäcka Ukraina.

Om jag vore du hade jag börjat omvärdera min position för min mentala hälsas skull. Det kommer inte vara roligt att stå kvar på samma sida som Putin när det här väl är över. Fundera på saken medan du fortfarande kan.

Väl skrivet. Det finns inga skäl att oroas över Putins prat om kärnvapen. Hans agerande är ett tecken på svaghet, inte styrka.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Skjuts i ryggen när han försöker fly i panik efter att de misshandlat honom.

Påminner om Sverige! Folk som misshandlas och mördas när de försöker fly. Först blir de kränkta och misshandlade. Mönstret känns igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Ryssarna lär ha relativt moderna pansarvagnar men med de vapen som Ukraina efterfrågar från Sverige tex en Carl Gustaf kan dem klara den mån tro? Raketkastarna Tyskarna skickar ser ju ut att ligga steget före än deras Pansarvagnar.

Det är bara ett fåtal nya Marata de har. Bulken är fortfarande 50når gamla 8000 T-72. Ett modernt pansarvapen gör schweizerost av en sådan. Bara att kolla hur många kolonner det är som strykt med redan.
Citera
2022-02-27, 15:10
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så lär sanktionerna skruvas åt
Putin börjar bli desperat.
Citera
2022-02-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssarna har väl redan nu snart förlorat lika mycket man som stupade under hela Dagen D något att tänk på. Och mer än vad USA förlorat i kriget mot Irak under hela sin operation där.

De har alltid varit usla, speciellt under anfall. Finska vinterkriget var ju en katastrof. Tyskarna slog ut 10,000-tals stridsvagnar. Men de har numerär precis som kineserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in