2022-02-27, 22:24
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Så att sälja en kniv till en person i en jaktaffär är samma sak som att springa fram och ge en kille en kniv som är i slagsmål?
Men det var väl en dum jämförelse...

Korrekt vore:

Om en snubbe är inuti i en jaktaffär och han slåss med en annan snubbe, är det rätt att sälja en kniv till den ena av de två då?
Om två människor slåss är det rätt att ge bort en kniv till en kille då?

För annars påstår ju du att när man sålde vapen till USA var man inte stridande part, dessutom vad någonting har att göra med att man befinner sig i en jaktaffär förstår jag inte?

Eller menar du att han ÄGER jaktaffären?

Men ja, det är precis samma sak, för båda är i slagsmål. (även om du undvek att skriva den lilla saken)
(Om vi ska vara riktigt allvarliga är det värre att sälja och göra profit på vapen till en part som dessutom är den som invarderat den andra parten, till skillnad från att ge bort vapen till försvarande part...)
Erkänn bara att du tänkte lite fel och inte hade riktig koll på grejerna, nu gör du bara bort dig.
Senast redigerad av Ladida 2022-02-27 kl. 22:26.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag funderade på en sak. Glömmer vi inte en jättestor spelare som står och fiser i kulisserna? Kina. Xi Jinping är ju naturligtvis ingen NATO-vän och står närmare Putin historiskt men jag har väldigt svårt att se Kina bara apatiskt titta på ifall Putin skulle försöka sig på ett kärnvapenkrig. Kina har spenderat ganska många år och biljarder dollar på att skapa ett framtida världsherravälde och jag kan inte tänka mig att man tänker låta Putin stöka till de planerna genom att spränga planeten.

Kanske Xi ringer sin kompis och stämmer träff och så att säga löser problemet Putin på ort och ställe? Inte för att man är några humanister som vill mänskligheten väl utan eftersom man inte vill att en irrationell galning förvandlar trettio år av investeringar till en radioaktiv Fallout-värld?
Kina är den framtida stormakten och USA motpol. Ryssland är historia, antagligen har det gått upp för Putin nu. Därför han har spårat ur. Väst och Kina bör samarbeta för att avmilitarisera Ryssland. Fullskalig invasion och dela upp landet i varsin intressezon öst och västryssland. Dåren Putin måste avpolletteras.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Men det är ju en fem kilometer lång konvoj på väg mot kyiv?
Spelar ingen roll dem kommer strandlikt övriga som testat inta Kiev dvs strid gata för gata är tidskrävande och dem kommer få förluster på militärsidan Ryssland, Sedan dem har inte råd hålla igång hela den karavanen heller det går soppa som sjutton då dem är stillastående så NEJ men en bit tar dem sig!
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nej, det är inte en krigshandling. En krigshandling sker när ett lands militära personal attackerar ett annat land.

Putin kan mkt väl resonera att svenska vapen dödar ryska soldater.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Erdogan har stängt Bosporen också. Inga fartyg som vill in i Svarta Havet och som kan tänkas komma att delta i strider får komma in.

Är detta bekräftat ?

Sen, en sak till :

EU vows to take in Ukrainian refugees for up to 3 years without asking for asylum first

The EU's Josep Borrell is currently making a speech about Ukraine and said: "This is a defining moment for Europe

https://news.sky.com/story/ukraine-r...asion-12541713

Är det 44 miljoner som bor i Ukraina ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Din putler lyckas ju dåligt då 10.000 tals vapen är på väg till Ukraina just nu.
Många pratar om att skicka vapen men hur fungerar det i praktiken att nå de stridande?
Bara det Sverige ska skicka är många lastbilar som ska färdas långt i stridande miljö utan att kolonnen attackeras.
Lägg där till det alla andra länder ska skicka.
Chansen att dessa vapen inte når fram bör vara rätt stor då allt som korsar gränsen in i landet är att anse som måltavlor för Ryssland förutom möjligtvis riktiga hjälpsändningar med förnödenheter.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Ok du går uppenbarligen i lågstadiet.
Verkligen en toppendiskussion det här! Du vet verkligen hur man samtalar.
Tror att jag avslutar den här "diskussionen" här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Hur svårt är det att avfyra ett pansarskott?
Du är en okunnig tönt som har 0 kunskap om militär och vapen men suger putins kuk hela dagarna .

Låt säga att du tar ut ett av 10 armerade fordon. Vad händer sen? Har fienden identfierat din position? Har de drönare i luften? Kommer det artillerield eller precisionsbombning minuten senare? Kommer du hinna slå ut tillräckligt många för att uppehålla fienden? Eller kommer dom bara rulla vidare rakt över dig. Eller ska din enhet gå till motattack. Ta terräng. Kommer ni att kunna behålla era positioner. Har ni logistik? Försörjningskedjor. Mycket mer att tänka på en att bara trycka av ett pansarskott. Som om det vore lösningen.
Citera
2022-02-27, 22:25
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Inte om ryssen är beredd att offra allt för Ukraina.

Eller att Kina är beredd att offra allt för Ukraina heller.
Citera
Medlem
Inte så taktiskt i propagandakriget att kalla bensinbomber för Bandera-smothies. Det e nästan som man undrar om den Ukrainska eliten vill hjälpa Ryssland i informationskriget.
Citera
Medlem
Zaaphs avatar

Vad sägs om att diskutera Putins invasion av Ukraina istället för en helt annan konflikt för 50 år sedan?

Eller får du 50 snart värdelösa rubel för varje gång du nämner Kubakrisen din Putinkramande, nyreggade, inläggsspammande, demokratihatande fåne?

On topic så är jag stolt och glad att Sverige skickar försvarsmateriel till Ukraina. Att lägga skattemedel på att spränga ryska tanks och hjälpa Ukraina att förbli självständigt är en bra investering för en bättre värld.
Citera
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur vet man att det är den konvojen som angripes?

Jag anser för min del att Ukraina borde kunna mobilsera några mindre stridsgrupper för att snabbt attackera konvojen från sidorna och sedan dra sig tillbaka.

Finland gjorde ju så under vinterkriget enligt motti-taktiken men denna kolonn är större. Man jag anser att Ukraina måste försöka angripa och försöka åstadkomma skador och sänka stridsmoralen, fördröja konvojen.

Finns inte någon film (än) på den konvojen. Men finns video på att de har börjat använda drönare. Tror turkarna har pumpat in sina Baykar-drönare till ukrainarna. Dessa låter knappt något, kan ta 150 kg upp i luften och vara uppe i ca 27h. Ryssarna kan säkert skjuta ned dem, men med det skräpet de har börjat köra in med tvivlar jag på det just nu. Drönarkrig är läskig skit. Ska nog vara samma Azerbadjan använder mot Armenien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in