2022-03-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Det sjuka var att ryska milismän sköt mot obeväpnade demonstranter och de som kom till undsättning var bl.a. högerextrema Azov.

Och det har man som mage att använda som propaganda, the irony..

Fast, det konstiga blir att det där inte hade funkat i något annat land. Om USA hade en egen liten nazist-sekt i sin militär som Biden sponsrat med pengar ocy vapen, så hade det redan där varit en _total_ skandal. Hade räckt med EN soldat att va nazist för att hela världen hade velat sanktionera fittan ur USA.

I Ukraina har du en hel liten grupp, storleken på den verkar vara ifrågasatt men de flesta verkar 100% vara överens att det åtminstånde finns små plutoner på 20-30pers som alla är helt öppna nassar. Finns ju en ökänd video där dom korsfäster någon och tänder eld och bränner ihjäl honom levande på korset. Om det var azov eller Aidar vet jag inte men bara det faktum att man hittar sånt skit - och att staten SPONSRAR dessa grupper - får en ju att bli extremt skeptisk.

Vad hade du sagt om USA sponsrade en liten mini-nazisekt som brände folk levande på kors? Oavsett hur skyldiga offret på korset va, om det var på Guantánamo bay och man korsfäste en av terroristerna u 9/11. Om bödeln samtidigt stog och Sieg-Heilade? Folk hade ju tagit sida med talibanerna efter det. Talibanerna hade tackar USA för all gratis sympati.

Visst kan azov ha gjort många bra saker också jag kritiserar ingen, jag tycker bara det är sjukt intressant att se hur det kommer skrivas i historieböckerna.

Jag är ganska häpen över hur snabbt västvärlden direkt ställde om och började pumpa in vapen till Ukraina. Ingen snackade om Ukraina innan detta krig, och det enda man snackade om var 2014 - och vad snackade man om då? Jo… Nazister. Amnesty ville ställa Ukraina till svars för ett sponsra nazister.

EU måste väl förstå att en stor del av vapen man nu skickar till Ukraina kommer hamna i händerna på dessa nazister? Och att det inte enbart kommer ske heroiska saker med dessa vapen?

Ska bli intressant vad för slags videos kommer ut nu framöver och hur EU reagerar. Kriget har ju bara börjat. Jag minns att jag följde konflikten 2014 och jag minns specifikt en video ur något lerigt träsk där ett gäng skinheads höll på att bygga ett koncentrationsläger. Hur äkta den videon vet väl ingen men nu kommer dessa grupper förmodligen få stinger-missiler och annat gott och blandat i sin arsenal kan jag tänka mig?
Senast redigerad av fr0g 2022-03-01 kl. 00:32.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Omöjligt ska han bli nya Osama då och skicka självmordsbombare eller hur hade han tänkt? Tragiskt jag gillade Putin innan han intog Krim i Ukraina.

Gapa och hota och göra folk rädda. Det funkar ju till viss del. Det verkar ju vara många som tror att atombomben redan skickas mot Sverige i detta läget för några ryssar har hotat med det.

Ryssar ljuger om allt! Man ska nog bli orolig när ryssland säger att de inte ska invadera eller bomba sverige! Och känna sig rätt säker när de skriker som mest!
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
https://youtu.be/qKlH8XOXeWE

Sådär.

Funkar?

Tack för länken. Tittade på det naturligtvis. Och det är så långt bort det kan komma att kallas allians med Ryssland. Har du kollat på det själv? De vill inte blanda sig i detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille P
”Snygg” efterhandskonstruktion där.
Yes, borde ha nämnt att våran arbetsplats är nu "No Putin fans here"
Jag känner många Est-ryssar och många av de lite äldre (finns en tydlig gräns när man hyllar Putin, de som inte behövde läsa estniska i skolan) hejade på att Putin skulle invadera Ukraina. Så jag har haft hårda diskussioner med dem och de går inte att omvända dem.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Du bör söka hjälp för att du stödjer Ryssland.
Gör du inte det så behöver du inte citera mig.
Du borde söka hjälp för att du hävdar att alla som inte krighetsar stödjer Ryssland. Gör du det så behöver du fortfarande citera mig, för när du hittar på saker så är det bara tramsigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Det är din åsikt rysstroll.
Varför sitter du här och kokar?
Åk och straffa de som skjuter barn i Ukraina.
Du är välkommen att hjälpa till, du får ett vapen vid gränsen, så kan leta upp de skyldiga, ingen i detta forum har skjutit något barn i Ukraina.
Citera
2022-03-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
En tanke jag inte sett i tråden...

Det faktum att NATO skickar krigsmaterial i sådan mängd att det absolut kan påverka utgången i kriget, kan inte det ge Putin ett argument att använda på hemmaplan? Han fick ju motgångar redan innan Ukrainas krigsmakt dopats inför öppen ridå. Svårt att förklara bort. Nu kan han säga att han stred mot hela NATO och kom undan med hedern i behåll, även om Ryssland tvingas ut.

Sen undrar jag om det är klart vad som kommer att krävs för att väst ska lätta på det ekonomiska punggreppet? Vore det inte rätt smart att låta sanktionerna finnas tills Putin ställts inför rätta för krigsbrott?
Han kommer inte att ställas inför rätta, ryssarna själva kommer att se till att han snart är av banan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Trodde du man vinner med en sån??
Lille putler har redan förlorat.

Lille putler har förlorat Kina och Väst
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
då har man invigt sitt näst starkaste bomb i Ukraina.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina

Citat:
Ryssland har släppt en vakuumbomb under invasionen av Ukraina.

Det uppger Oksana Markarova, Ukrainas ambasadör i USA, enligt flera internationella medier.

”De använde en vakuumbomb i dag, något som faktiskt är förbjudet enligt Genèvekonventionen”, sa ambassadören efter ett möte i USA:s kongress.

Termobariska vapen kan vara i storlek från granatgevär till flygbomber.

Kan någon knacka ambassadören på axeln och viska att USA använt denna vapentyp i sina kolonialkrig...förlåt "operationer" i tjugo år. Kan bli pinsamt annars...
Citera
Avstängd
Angående alla videos som postats så kommer 99% från Ukrainskt håll. Flera har redan visat sig vara fejkade, från andra kris osv.

Det jag fått höra från olika håll är följande. De ryska soldaterna har fått direktiv att undvika civila offer så långt det går, att vissa maximal respekt till de ukrainska tillfångatagna soldaterna. Detta då man inte vill alienera det Ukrainska folket. Därför har man också undvikit att gå in i stora städer då det finns risk för småskaligt dörr till dörr krig med många döda. Detta låter vettigt då man kanske planerar tillsätta en prorysk regim i framtiden. Jag tror nog alla förstår att ryssarna försöker åtminstone genomföra detta krig med silkesvantar på i den mån det är möjligt. Inte för att de är några änglar men för att de som sagt inte vill alienera det ukrainska folket samtidigt som de vet att hela Världens ögon är på dem.

Om Ryssland så önskade har de vapen att jämna Ukraina med marken men det är inte deras mål uppenbarligen.

Det jag hört att de Ukrainska soldaterna fått direktiv om i fall de tillfångatar ryska soldater är att skjuta dem på plats.
Citera
2022-03-01, 00:30
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Många barn mördades i Irak också. Ändå väljer väljare gång på gång att rösta för en president som med stor sannoliket(rent statistiskt) kommer delta i minst en konflikt i världen och sannolikt också "mörda" oskyldiga barn. Själv anser jag att det är förjävligt att det ska gå så långt som till krig. Det betyder inte att man stöder mördandet av barn, man vill inte att det värsta ska hända men det gör det tyvärr.

Det finns en tråd om Irak. Det är inte aktuellt. Vare sig här eller där. Använd sökfunktionen.
Citera
2022-03-01, 00:30
Medlem
Ann Linde tar fight mot Vladimir.....

//Utrikesminister Ann Linde kommenterar Rysslands varning om att länder som förser Ukraina med dödliga vapen "kommer att hållas ansvariga".

Aftonbladet når Ann Linde via sms under måndagskvällen.

"Det är Ryssland som kommer att hållas ansvarigt för dess brutala och folkrättsstridiga aggression mot Ukraina.", skriver hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in