2022-03-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det kommer alltså inte att bli ett tredje världskrig. Sverige har dock via de här folkförrädiska besluten satt sig i en mycket farligare situation.

Hela världen är i fara, låt oss vara ärliga.

Jag är inte heller för att Maggan tog beslutet att skicka över pansarskott, vi kunde ha bistått med medicinskt hjälp osv.

Däremot vet jag inte riktigt vad Ryssland kan tänka sig att göra inom den närmaste tiden.

Se bara vad som har hänt Ryssland nu när de har invaderad Ukraina, det blir nog × 10000 värre om de ger sig på ett EU-land i form av Sverige. Det har Ryssland inte råd med. De har redan förlorat det här kriget oavsett hur det går i Ukraina. De ekonomiska sanktionerna och utslängda från i princip allt, helt startlistade.

Däremot är jag tämligen säker på att de kommer öka med cyberattacker och liknande mot väst.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man måste ha en identifiering som stridande, men det räcker med ett tydligt tygarmband och man kan annars ha vilka kläder man vill och även strida naken med spjut om man känner för det.

Ja men då gäller ju inte den gula plasttejpen som ukrainarna använder. Bara att avrätta fångarna direkt utan påföljd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man måste ha en identifiering som stridande, men det räcker med ett tydligt tygarmband och man kan annars ha vilka kläder man vill och även strida naken med spjut om man känner för det.
Du fick mig att tänka på den Liberianske barnamördaren General Butt Naked en smula där.
Citera
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det kommer alltså inte att bli ett tredje världskrig. Sverige har dock via de här folkförrädiska besluten satt sig i en mycket farligare situation.

Ryssland kommer bli som Tyskland efter andra världskriget, de kommer sök som EU medlemskap och Putins dagar är räknade. Enda faran för Sverige är alla de vapen som finns i omlopp i regionen. När Putin abdikerat så kommer fler få tag på dessa på svarta marknaden.
Citera
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nja, det kan ta tid för folket att resa sig...

Ja, tydligen. Eftersom ni sa likadant för 7-8 år sen och Putins redan höga popularitet steg ytterligare sen.
Senast redigerad av Iradeorum 2022-03-01 kl. 12:27.
Citera
2022-03-01, 12:25
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
EU är en ekonomisk supermakt. Ryssland är en fjärt i jämförelse eller som de beskriver - En besinmack som säljer vetebullar. Problemet är att länder Bangladesh, Egypten och Indonesien verkligen behöver Rysslands vetebullar. Kina och USA är något större. Problemet är att EU inte har kunnat samarbetat. EU kan få problem under kort tid om Ryssland inte levererar "bensin" (Olja och gas) men marknaden kommer rätta till över tid och de och de som lever på marginalen kommer få ta bördan av höjda bränslepriser.

Ja, och som ekonomisk supermakt ingår förstås en högteknologisk industri, innovation, forskning, toppuniversitet mm. Där har Ryssland INGET att komma med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Jag är varken expert inom krigföring eller politik, men skulle inte ett logiskt och korrekt beslut vara att göra Ukraina neutralt? Dvs inga band till Ryssland eller NATO? Landet är alldeles för strategiskt placerat och det känns som att varken väst eller öst är villiga att "låta det vara". Ryssland får mycket kritik och med all rätt, men nånstans förstår man ju deras reaktion också. Jag kommer aldrig försvara krig eller förstörelse mot oskyldiga, men Rysslands reaktion är/var väntat och stormakten i väst, USA, hade med absolut största sannolikhet reagerat på exakt samma vis om östliga styrkor expanderade väst, säg till Mexiko eller Karibien.

När en nation velar mellan två olika makter så tycker jag att det kloka valet hade varit att låta landet bli neutralt utan anknytning åt bägge håll.

detta som zelenskij vägrar gå med på. istället försöker han med twitter dra in nationer i konflikten. killen är galen.
Citera
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
En video där två ryska helikoptrar blir nedskjutna. Väldigt glad kameraman!

https://www.reddit.com/r/CombatFoota...eb2x&context=3

Sjukt, precis när helikoptern träffas är det en annan helikopter som kör ner i vattnet men som lyfter o flyger vidare sen.. Snacka om nära ögat.. piloten hade nog en brun fläck i byxan efter det..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då är det officiellt :

12:08

Polen vil ikke sende kampfly til Ukraina

President Andrzej Duda gjør det klart at Polen ikke kommer til å sende kampfly inn i ukrainsk luftrom.
Et stort antall allierte – inkludert Norge – gir nå våpenhjelp til Ukraina, og EUs utenrikssjef Josep Borrell sa søndag at EU også skal skaffe jagerfly til ukrainerne. (NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Jag spekulerar nu men.., undrar om man inte ifrån NATO håll lite resonerar som så, att man riskerar att bli liiite för involverad om man skickar över flyg..

Ja att skicka in flyg nu är ju att fullborda skräckkscenariot: tredje världskriget. Ryssarna är inte tillräckligt nära Polen för en sådan åtgärd.

Men allt visar sig. Kommer ryssarna till Polen, blir det konfrontation iaf. Dagens beslut kan vara skräp imorgon. Alla krig är oförutsägbara.

Fråga Saddam 🙄
Citera
2022-03-01, 12:26
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Jag är varken expert inom krigföring eller politik, men skulle inte ett logiskt och korrekt beslut vara att göra Ukraina neutralt? Dvs inga band till Ryssland eller NATO? Landet är alldeles för strategiskt placerat och det känns som att varken väst eller öst är villiga att "låta det vara". Ryssland får mycket kritik och med all rätt, men nånstans förstår man ju deras reaktion också. Jag kommer aldrig försvara krig eller förstörelse mot oskyldiga, men Rysslands reaktion är/var väntat och stormakten i väst, USA, hade med absolut största sannolikhet reagerat på exakt samma vis om östliga styrkor expanderade väst, säg till Mexiko eller Karibien.

När en nation velar mellan två olika makter så tycker jag att det kloka valet hade varit att låta landet bli neutralt utan anknytning åt bägge håll.

Teoretiskt sett låter det bra. Men varken USA eller Ryssland skulle i det långa loppet kunna hålla fingrarna ur syltburken.

Lite som begreppet ”jämställdhet”, låter bra men båda könen vill vara det starkare könet pga privilegier så det funkar inte i praktiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
moget folk har olika syn då är man troll

är du oxå de som kallar folk rasister om de ifrågasätter invandringen?
Det beror på! Skriver man så här( Njet till invanring i svergiet) så är man troll eller kreml agent.
Skriver man så här ( öhh utt med babbejävlarna) så är risken stor att jag tror du snusar,kör volvo 745 med poppys och har nog rasistiska tendenser.
Och sist skriver man så här ( jag tror vi har tagit in för många och det börjar bli problem) så kommer jag bemötande dig som den civiliserade mäniskan du är..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Är det sant att en turkisk drönare förgört tjetjenska trupper?

Hur tänker Erdogan egentligen som bidrar med avancerade vapen till en nation som krigar mot muslimer..

Enda sedan 2014 har många tjetjenska soldater slagits tillsammans med Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in