2022-03-01, 12:26
Avstängd
Ukrainska regeringen släpper ut fångar ut i krig. Det är väl nästan som att ge dem dödsstraff.
Citera
2022-03-01, 12:26
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Jag är varken expert inom krigföring eller politik, men skulle inte ett logiskt och korrekt beslut vara att göra Ukraina neutralt? Dvs inga band till Ryssland eller NATO? Landet är alldeles för strategiskt placerat och det känns som att varken väst eller öst är villiga att "låta det vara". Ryssland får mycket kritik och med all rätt, men nånstans förstår man ju deras reaktion också. Jag kommer aldrig försvara krig eller förstörelse mot oskyldiga, men Rysslands reaktion är/var väntat och stormakten i väst, USA, hade med absolut största sannolikhet reagerat på exakt samma vis om östliga styrkor expanderade väst, säg till Mexiko eller Karibien.

När en nation velar mellan två olika makter så tycker jag att det kloka valet hade varit att låta landet bli neutralt utan anknytning åt bägge håll.
Jag har svårt att tänka mig att USA skulle invadera Mexiko för att Ryssland har en försvarsallians med Venezuela. Så nej, det är inte logiskt. Ukraina är en suverän stat och har full rätt att driva sin egen säkerhetspolitik utan att bli invaderade.
Citera
2022-03-01, 12:27
Bannlyst
Kärnvapen? Bara för o få invadera en nation som är lika stor som Rysslands ena hand.

Det är som att sno cykeln av någon liten pensionär.

Jävla fjolla.
Citera
2022-03-01, 12:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Polen, Slovakien och Georgien säger NEJ till att skicka sina MIG29 till Ukraina

https://twitter.com/ASBMilitary/stat...Hwquly0dQ&s=19

Det är nog Stoltenberg som meddelar att de inte skall skicka trupper eller flyg till Ukraina. Man får nog tolka det som att de menar NATO-flygplan baserade i NATO och med NATO-personal.

Däremot är det uppenbart att NATO-länder skänker materiel.
Citera
2022-03-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Polen, Slovakien och Georgien säger NEJ till att skicka sina MIG29 till Ukraina

https://twitter.com/ASBMilitary/stat...Hwquly0dQ&s=19

Jag såg uttalandet av Duda på en livesänding på polska TVN24 kl 11:32:40. Han sa "Vi skickar inte våra plan..." han sa även "Våra flygplan flyger just nu inte till Ukraina..."
Dock ska man komma ihåg att polska presidenten är en notorisk lögnare som gillar förvrida sanningen. "Vi skickar inte våra plan" kan tolkas som att nån annan kan flyga dom och "våra plan flyger just nu inte" kan tolkas som "dom kommer flyga om X timmar".
Citera
Medlem
Krendels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Men precis, så är det ju. Vi får fragment av information. Man får höra många skruvade historier. Man får läsa om soppatorsk och se 2 fordon som står still, men samtidigt så kanske 2000 andra fordon fortfarande rör sig.

Det är så i krig och i flashback, det första som ryker är sanningen.

Exakt, exakt och det är självklart att det kommer ske strul med logistiken. Jobbar själv inom transportbranschen och det är ett ständigt strul. Kan tänka mig att det är ett rent helvete att leda ett stort antal transporter in och inne i Europas största land, i leran, under krig.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Ukrainska regeringen släpper ut fångar ut i krig. Det är väl nästan som att ge dem dödsstraff.

Fängelserna lär fyllas upp med ryska krigsfångar.
Citera
Medlem
Försöker förklara rätt eller fel så finns alltid en konsekvens

Du säger ",Ryssen bestämmer inte" nä precis som inte bestämmer över Golan ...

Syrien gick i krig = konsekvens förlorade sitt område

Ukraina lyssnar inte på Ryssland = konsekvens , Ryssland ser till nu att de lyssnar igen, vare sig rätt eller fel

Kom inte bara med "så borde det inte vara" argumentet för vi lever i verkligheten

Inte ens fina Sverige är vi lika inför lagen, kungen kan köra rattfyll och köra på 4 åring utan åtal....

Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Varför skulle Ryssland få bestämma det?
Citera
2022-03-01, 12:29
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Jag är varken expert inom krigföring eller politik, men skulle inte ett logiskt och korrekt beslut vara att göra Ukraina neutralt? Dvs inga band till Ryssland eller NATO? Landet är alldeles för strategiskt placerat och det känns som att varken väst eller öst är villiga att "låta det vara". Ryssland får mycket kritik och med all rätt, men nånstans förstår man ju deras reaktion också. Jag kommer aldrig försvara krig eller förstörelse mot oskyldiga, men Rysslands reaktion är/var väntat och stormakten i väst, USA, hade med absolut största sannolikhet reagerat på exakt samma vis om östliga styrkor expanderade väst, säg till Mexiko eller Karibien.

När en nation velar mellan två olika makter så tycker jag att det kloka valet hade varit att låta landet bli neutralt utan anknytning åt bägge håll.
Ukraina och Lillryssland är väldigt speciella och det kan inte väst ändra på hur de än försöker och vill.
Ukraina provade ju redan efter revolutionen under åren 1918 - 1921 om att vara självständiga under namnet UNR.
Citera
2022-03-01, 12:30
Medlem
okok1s avatar
Kommer det några sanktioner mot vitryssland?
Citera
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, och som ekonomisk supermakt ingår förstås en högteknologisk industri, innovation, forskning, toppuniversitet mm. Där har Ryssland INGET att komma med.

Precis. Tänkte på det idag. Vilka produkter framställer Ryssland? Ingenting av värde.

Ett helt efterblivet land som nu skämmer ut sig inför öppen ridå.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja men då gäller ju inte den gula plasttejpen som ukrainarna använder. Bara att avrätta fångarna direkt utan påföljd.

Det var bara ett exempel. De kan ha en blågul trafikkon på huvudet om de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in