Avanza stoppar köp av Rysslandsfonder men tillåter försäljning.
Är det rätt eller fel att göra detta?
Citat:
Varför har ni stängt möjligheten för köp i Rysslands- och Östeuropafonder?
Osäkerheten på marknaden är stor, med risk för ytterligare sanktioner som riskerar att påverka dessa fonder. Det gör att likvider för köpordrar i dessa fonder riskerar att bli låsta hos fondbolagen. Vi ser det därför som det mest ansvarsfulla vi kan göra i detta läge – att stänga möjligheten för köp i dessa fonder som ändå riskerar att inte kunna handlas imorgon eller kommande dagar.
Själv håller jag mig borta från högriskinvesteringar numera. Men kan det t.ex vara så att kriget överdrivits i media och de ryska börssiffrorna rasat mer än vad situationen motiverar och fondbolagen vill förhindra ytterligare instabilitet på börsen genom att förhindra spekulation i dessa fonder? Hjälper man fondspararna genom att förhindra en investeringsmöjlighet? Fondbolaget går ju även in och styr marknaden genom att förhindra köp men tillåta försäljning. Har fondbolaget rätt att göra detta? Måste inte fondbolaget förhålla sig neutralt till företagen, vad gäller handelsmöjligheter? (Jag gissar lite här.)
Det är en annorlunda situation men ändå jämförbar: När Dogecoin var het i media och Musks Twitter men man inte kunde handla den alls.
Senast redigerad av wwr 2022-03-02 kl. 08:56.
... Hjälper man fondspararna genom att förhindra en investeringsmöjlighet? ... Måste inte fondbolaget förhålla sig neutralt till företagen, vad gäller handelsmöjligheter? (Jag gissar lite här.)
De vill troligen inte möjliggöra att du genom att investera hjälper den ryska ekonomin.
Sedan handlar det inte om att inte vara neutral till vissa bolag, utan att de inte är neutrala till en krigsekonomi som hotar omvärlden med kärnvapenkrig.
De vill troligen inte möjliggöra att du genom att investera hjälper den ryska ekonomin.
Sedan handlar det inte om att inte vara neutral till vissa bolag, utan att de inte är neutrala till en krigsekonomi som hotar omvärlden med kärnvapenkrig.
Men då skall de skriva det.
Vi på Avanza kräver att våra kunder solidariserar sig med det ukrainska folket och hjälper till att störta den onde diktatorn Putin.
Vår plan med att begränsa våra kunders köpmöjligheter är bidra till förhindra kärnvapenkrig. Vi hoppas att våra kunder delar vår politiska uppfattning.
De kunder som tror att Putin kan bli kvar vid makten och vill försöka tjäna pengar på börsfallet, hänvisar vi till andra fondbolag.
Senast redigerad av wwr 2022-03-02 kl. 09:06.
De antar att deras kunder är för korkade för att förstå riskerna och vill bespara sig huvudvärken som uppstår när deras instrument blir köpstoppade och kunderna förlorar alla sina pengar.
De antar att deras kunder är för korkade för att förstå riskerna och vill bespara sig huvudvärken som uppstår när deras instrument blir köpstoppade och kunderna förlorar alla sina pengar.
De har antagligen rätt.
Men fondbolagen säljer en mängd produkter med extremt hög risk. Då måste kunden få ta denna risk också om den vill. (Men jag skulle inte göra det.)
Det kan uppstå fördröjningar pga ryska börsstopp verkar vara problemet.
Man skall ha rätt att handla dessa fonder anser jag. Man skall definitivt inte bara förhindras köp men tillåtas försäljning.
Men fondbolagen säljer en mängd produkter med extremt hög risk. Då måste kunden få ta denna risk också om den vill. (Men jag skulle inte göra det.)
Det kan uppstå fördröjningar pga ryska börsstopp verkar vara problemet.
Man skall ha rätt att handla dessa fonder anser jag. Man skall definitivt inte bara förhindras köp men tillåtas försäljning.
Jag försvarar inte Avanza, jag bara spekulerar kring hur de kan tänkas resonera.
De omyndigförklarar sina kunder, så enkelt är det. Även om det är med kundernas bästa i åtanke så är det ganska tveksamt beteende.
Till Avanzas försvar ska det dock tilläggas att Nordnet har gjort likadant. De är lika goda kålsupare bägge två.
Det är förmodligen en politisk åtgärd. Då skall fondbolaget skriva det.
Det finns ju etiska fonder som avstår vinstmöjligheter av etiska skäl.
Min bank lägger om en hel del fonder till "hållbara" fonder så det är nästan svårt att hitta andra fonder ibland. Det betyder att de tvingar kunderna att förlora pengar för att banken skall driva politiska frågor.
Då borde Avanza göra likadant här och säga rent ut att Avanza vill solidarisera sig med det ukrainska folket och därmed vägrar att förmedla köp på den ryska börsen.
Hur skiljer detta sig från vad den numera avskydda plattformen "Robin hood" gjorde med gamestop aktien?
Det blev hårt kritiserat av många. Men frågan är intressant.
Det jag vänder mig mot är att Avanza inte ger det verkliga skälet. Det undergräver förtroendet för Avanza.
Edit:
Robinhood visade sig väl dessutom sakna likviditet för sina instrument när marknaden blev instabil och blev visst stoppade av SEC/myndigheter. Så det är annorlunda. Företaget fick inte handla, visade det sig.
Kan man inte jämföra bättre med Dogecoin? "Alla" ville köpa men Avanza och många andra tog inte upp den.
Senast redigerad av wwr 2022-03-02 kl. 10:33.
Ryssland har förbjudit utländska ägare att sälja innehav och det är svårt att bedriva handel på ryska börsen nu av andra orsaker också. De allra flesta fondbolag och banker har vad jag vet därför stoppat handel i sina Rysslandsfonder på obestämd tid eftersom man betraktar det som omöjligt att bedriva handel i dem. Spelar alltså ingen roll huruvida Avanza och Nordnet har köp/sälj aktiverat på sin sida.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!