2022-03-02, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag har aldrig hört talas om att något land gjort så tidigare, så vet ej. Tekniskt sett är det inte ett säljförbud om jag förstått det rätt. Det är ett förbud för ryska mäklare att medverka till försäljning och börsen att registrera försäljningar.

Kan möjligen finnas en del kineser och kinesiska investerare som inte är helt happy med detta, i tillägg till västliga investerare och ägare.

blir tufft för ryska ekonomin detta.
Citera
2022-03-02, 09:19
Medlem
The west seem afraid of the Russian bear. Let Finland, Sweden and Ukraine join NATO. Fuck putin, fuck everything he stands for and anyone who support him. If we don't act now, Ukraine is doomed, then what? Pathetic. Boris Johnson you should be ashamed.

and for the rest of you who have no spine, grow one now.
Citera
2022-03-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag hade känt mig tryggare med Trump, men nu ska vi inte träta om smågrejer. Det viktiga är att vi har en gemensam fiende.
Enade vi stå.
Citera
2022-03-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkes21
Nu vänder det, oj oj Putin har blivit fråntagen sitt svarta bälte i Taekwondo meddelas det.

Börjar likna dagisnivå.
Citera
2022-03-02, 09:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Frågan är om inte Ryssland kommer splittras i flertalet mindre nationer/områden.

Man kan tänka sig att delrepubliker blir fria stater, men europeiska Ryssland med en rysk majoritet kommer inte att delas upp.

Ställen som skulle kunna bli fria är Tuva-republiken, men frågan är om de styrande har någon lust till det. De är ganska bra integrerade i det ryska kleptokrati-systemet och förmodligen något beroende av Moskva för sin ekonomi.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Har Putin uttalat några hot mot Erdogan och Turkiet? Ett NATO-land.
Man stoppar ryska örlogsfartyg i Bosporen, Bayraktardrönare slaktar ryska konvojer.

Eller är Putin för för feg för det? Men lilla Sverige går det an hota?
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
The Guardian

Russia cancelled an attempt to send four of its warships through Turkish waters into the Black Sea at Turkey’s request, Foreign minister Mevlüt Įavuşoğlusaid, adding the decision was made before Ankara closed the straits over Moscow’s invasion of Ukraine.

Nato member Turkey borders Ukraine and Russia in the Black Sea and has good ties with both. On Monday, Ankara said it had closed its Bosphorus and Dardanelles straits under a 1936 pact, allowing it to curb some Russian vessels crossing. The pact exempts vessels returning to their bases.

Įavuşoğlu told broadcaster Haberturk that Turkey had asked Russia not to send its ships through before it labelled Moscow’s invasion a “war” on Sunday, legally allowing it to curb passages under the Montreux convention.

“Russia has said four of its ships would cross the straits on Feb 27-28, three of which are not registered to bases in the Black Sea,” Įavuşoğlu said. “We told Russia not to send these ships and Russia said the vessels would not cross the straits.”

“Nobody should be offended by this, because the Montreux convention is valid today, yesterday and tomorrow, so we will implement it,” he said.

Reuters reported earlier this week that at least four Russian ships – two destroyers, a frigate, and an intelligence vessel – were waiting on Turkey’s decision to cross from the Mediterranean. Two of them, a frigate and a destroyer, had asked to make the journey this week.

The US “expressed appreciation” for Turkey’s move to close the straits. Ukraine’s ambassador to Ankara said Kyiv was grateful to Turkey for “meticulously” implementing the pact.
Så här skrev den här användaren:
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
haha

Nato-sultanen Erdogan spelade precis... Putin judo!

Turkiet kommer att neka passage för ALLA krigsfartyg genom sina sund mot Svarta havet.

Så det som började som en eventuellt anti-Ryssland-operation förvandlades till en anti-nato operation.

ryska fartyg finns REDAN i Svarta havet.

Lysande.
Skulle tippa att Erdogan kommer att hålla sig på Natos sida dock. Ovanstående låter som önsketänkande från ett rysstroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Ukraina behöver en riktig moralboost nu känns det som, annars kan det verkligen gå undan nu.

"Undan" vet jag inte, men visst är moralen viktig. Ryssen verkar ha övergett alla försök till "shock and awe" - istället börjar de spela på sin styrka: Artilleri.

Metodiskt maler man ner allt motstånd och för Ukraina kan det nog börja kännas hopplöst om de inte lyckas slå tillbaka; Ukrainska segrar verkar ha blivit glesare.

Var en "rapport" igår om en rysk konvoj med 800 fordon som Ukraina förstört, men än så länge verkar det inte kommit något som stödjer den saken.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Jag tänkte jag skulle titta på hur tongångarna går i Vitryssland men upptäckte då att jag inte kan komma in på någon vitrysk hemsida alls. Jag har väl prövat ett halvdussin olika vitryska mediahemsidor och ingen svarar. Jag brukar inte läsa vitrysk media så jag har ingenting att jämföra med.

Är det någon som känner till om vitryska hemsidor brukar vara omöjliga att nå eller har det hänt något särskilt som gjort att internet stängts av i hela Vitryssland?
Citera
2022-03-02, 09:23
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magic64
The west seem afraid of the Russian bear. Let Finland, Sweden and Ukraine join NATO. Fuck putin, fuck everything he stands for and anyone who support him. If we don't act now, Ukraine is doomed, then what? Pathetic. Boris Johnson you should be ashamed.

and for the rest of you who have no spine, grow one now.
The west believed in "appeasement" which was doomed to fail (obviously). Instead of building stronger militaries, better defense against nuclear weapons (such as proper underground shelters) and making ourselves energy independent from Russia.

And now putin just gave us the rude awakening we needed, might not have been in his best interest to be honest.
Citera
2022-03-02, 09:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
https://www.govexec.com/oversight/20...omises/148179/

Finns en hel del, även det med Nato utökning är omdebatterat även av väst och öst.
Klimatavtalet i Paris? Kyoto-protkollet? Osv.
Otroligt svag lista jämfört med att bryta ett avtal där man invaderar ett grannland.
Dessutom verkar de inte ens längre, överhuvudtaget, erkänna Ukrainas rätt att existera.

Natos utökning är väl inte omdebatterat? Det finns ingen sådant avtal.
Eller ska vi inkludera eventuella muntliga löften? Då kan vi ju börja med löftet för en dryg vecka sedan att inte invadera Ukraina.
Citera
2022-03-02, 09:25
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
blir tufft för ryska ekonomin detta.

Ja. Vi skall nog hålla koll på inflationen i Ryssland. Sticker den iväg samtidigt som rubeln kraschar så kan det gå precis hur illa som helst. Hyperinflation ā la Tyskland på 1920-talet eller Zimbabwe eller Venezuela i mer modern tid, men med det problemet att det inte finns någon extern hjälpare pga sanktionerna. Inget kan förutse hur det skulle sluta för ingen modern utvecklat ekonomi har varit med om något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in