2022-02-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Vid bakgrundskontroll kontrolleras din bakgrund. Hur omfattande är varierande, men allt du skrev på ditt CV kan du utgå från att de kontrollerar.

Registerkontroll innebär ett utdrag från dina register, beroende på kan det vara belastningsregistret och misstankeregistret.

Om något uppdagas får du förmodligen inte jobbet, och beroende på kan företaget anmäla dig (som sagt, beror på vad du ljög om).
Jag tänkte inte på något man skulle ljuga om, eftersom jag vet ju inte vad som eventuellt kan finnas i något misstankeregister.

Det är ju ingen nyhet att konservativa jagas i detta landet och råkar ut för all möjlig skit medan vänsterpack kommer undan gång på gång på gång med all typ av skit.

Säpo går/gick ju även löfvéns intressen och jobbade alltså inte för folket utan för att sätta åt sossarnas motståndare, dvs konservativa eller ”högern” som de kallade det.

Så fan vet väl vad man skulle kunna vara ”misstänkt” för. I detta sjuka landet kan det ju vara precis vad fan som helst…
Citera
2022-02-15, 04:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Det är ju ingen nyhet att konservativa jagas i detta landet och råkar ut för all möjlig skit medan vänsterpack kommer undan gång på gång på gång med all typ av skit.

Säpo går/gick ju även löfvéns intressen och jobbade alltså inte för folket utan för att sätta åt sossarnas motståndare, dvs konservativa eller ”högern” som de kallade det.

Så fan vet väl vad man skulle kunna vara ”misstänkt” för. I detta sjuka landet kan det ju vara precis vad fan som helst…
Svar på det fetade: Kanske för din syn och inställning? Den du vädrade i det citerade ovan.
Citera
2022-02-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Svar på det fetade: Kanske för din syn och inställning? Den du vädrade i det citerade ovan.
Jag har ju inte fel. Finns ju mängder med trådar om just det på flashback.
Citera
2022-02-15, 10:47
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Att man inte är extremist åt endera hållet och är vid sina sunda vätskor kontrolleras förstås också.

Du hade alltså inte fått tjänsten om du sökt den.
Citera
2022-02-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Att man inte är extremist åt endera hållet och är vid sina sunda vätskor kontrolleras förstås också.

Du hade alltså inte fått tjänsten om du sökt den.
Är ingen extremist och håller inte på med några konstiga vätskor heller.
Citera
2022-02-16, 04:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Att något är på ett visst sätt för att det finns mängder med trådar på Flashback som säger det, är nog inte ett tankesätt du ska visa upp på intervjun.
Citera
2022-02-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att något är på ett visst sätt för att det finns mängder med trådar på Flashback som säger det, är nog inte ett tankesätt du ska visa upp på intervjun.
Tror du på allvar att det är något jag hade tänkt diskutera? 🙄

Drar DU upp såna saker på intervjuer?

Varför skulle NÅGON nämna såna saker på en intervju?
Citera
2022-02-18, 17:21
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Såg i en jobbannons att det stod: ”Bakgrundskontroll samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning”.

Vad exakt innebär detta? Vad kontrolleras?
Och vad händer OM något skulle uppdagas? Bara tack och hej eller?

De vill veta om du är en "bandit", finns du då med i belastningsregistret så vill de inte anställa dig.
Citera
2022-02-18, 17:50
Medlem
Så svårt är det inte. TS verkar söka sig till ett säkerhetsklassat arbete. Beroende på vilken säkerhetsklass han måste få kommer olika varierande kontroller att göras. Svaret du får av AG och av gestapo är antingen ja, du får jobbet eller nej, du är inte behörig. ÄR klassningen högre än 2 kommer dina närmsta anhöriga att höras och granskas. Är någon så ens nära en ganstarappare eller en missbrukare så får du inte jobbet.
Citera
2022-03-06, 16:44
Medlem
Lånar tråden för en fråga angående säkerhetsprövning för ett arbete jag tänkte söka inom statlig verksamhet. Är införstådd med allt vad registerutdrag heter men det jag undrar är hurvida ett fängelsestraff som är gallrat (dvs det har gått 10år och registerutdraget är blankt) kan nystas fram på något sätt? Eller kommer man behöva svara om det på direkt fråga?

Man vill ju slippa ljuga men samtidigt inte att det ska komma upp. Jag står inte med på lexbase eller något sådant så jag antar att man måste hitta domen i arkivet i aktuell hovrätt för att komma över uppgifterna. Eller finns det andra register för detta nu för tiden? Antar att inte jätte många varit med om samma sak men jag antar att någon har lite koll på hur processen går till!
Citera
2022-03-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Lånar tråden för en fråga angående säkerhetsprövning för ett arbete jag tänkte söka inom statlig verksamhet. Är införstådd med allt vad registerutdrag heter men det jag undrar är hurvida ett fängelsestraff som är gallrat (dvs det har gått 10år och registerutdraget är blankt) kan nystas fram på något sätt? Eller kommer man behöva svara om det på direkt fråga?

Man vill ju slippa ljuga men samtidigt inte att det ska komma upp. Jag står inte med på lexbase eller något sådant så jag antar att man måste hitta domen i arkivet i aktuell hovrätt för att komma över uppgifterna. Eller finns det andra register för detta nu för tiden? Antar att inte jätte många varit med om samma sak men jag antar att någon har lite koll på hur processen går till!

Är det en säkerhetsprövning för de två högsta nivåerna så kommer de att titta på den domen och se om det är något som kan göra dig till ett säkerhetshot i framtiden. De kommer troligen att ta upp detta i den intervju som de gör på dessa nivåer för att få en känsla för var du befinner dig just nu. Du lär nog inte bli utsållad om det inte är något direkt olämpligt du har suttit inne för. Hade domen varit i mer nutid hade de sållat ut dig direkt.

SÄPO har gott om register där du (och jag och alla andra) står med. Så ja, de kan hitta din dom relativt enkelt. Men för en säk.nivå 4 och 3 är det tämligen irrelevant. Är det 2-1 så kommer de självklart som sagt att granska domen och även dina kontakter kring domen och din släkt.
Citera
2022-03-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Är det en säkerhetsprövning för de två högsta nivåerna så kommer de att titta på den domen och se om det är något som kan göra dig till ett säkerhetshot i framtiden. De kommer troligen att ta upp detta i den intervju som de gör på dessa nivåer för att få en känsla för var du befinner dig just nu. Du lär nog inte bli utsållad om det inte är något direkt olämpligt du har suttit inne för. Hade domen varit i mer nutid hade de sållat ut dig direkt.

SÄPO har gott om register där du (och jag och alla andra) står med. Så ja, de kan hitta din dom relativt enkelt. Men för en säk.nivå 4 och 3 är det tämligen irrelevant. Är det 2-1 så kommer de självklart som sagt att granska domen och även dina kontakter kring domen och din släkt.

Ja dessvärre är det ganska allvarliga saker som medförde ett år bakom lås och bom. Inga white colllar brott. Detta är dock över 15 år sedan. Hållt mig i skinnet sedan dess. Har ingen i familjen som är dömd för någonting och faktum är att en familjemedlem jobbat inom samma verksamhet i hela sitt vuxna liv med en förmodad högre säkerhetsklassning än för den jag ansöker om. Jag hade ju helst velat undvika frågan öht.

Tror inte jag tjänar på att ta upp det själv. Så får väl söka och se om de släpper igenom mig. Hade dock lite naivt hoppats på att gallringen skulle undvika detta. Men blir då nyfiken på vilket statligt register som skulle kunna tänkas tillhandahålla denna uppgift för alla sådana eventuella register har man väl rätt att känna till? Eller SÄPO har mandat att bedriva vilka register de helst vill?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in