2022-03-11, 16:06
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Intressant.
Pga slitaget på batteriet eller förmodat trassel med komplicerade tekniska lösningar?

Ja främst batteriet och den tidiga tekniken, vi vet inte än hur skiten fungerar i längden.
Citera
2022-03-11, 16:07
Medlem
Citat:
Hej.

Har tidigare haft mina bilfunderingar uppe här på Flashback, tar ett nytt varv och ser om någon orkar respondera.

Vi vet alla vad som hänt med drivmedlen.
Har förspänt, kan ladda på jobb, "gratis" dvs "informellt" (förutsatt att det funkar m 9tim 220V)utan att arbetsgivaren får dåndimpen.
Har då äntligen funderat på eldrift eller åtm "hybrid".

Hittar ett antal "Lexus" , SUV med påstådd "Toyotakvalite" för bra under hundringen, dessa kompletterar alltså sina stora bensinmotorer med eldrift.

Mina körvanor bedömmer jag hade täckts till 80% av elen och den förmodat svettiga förbr av bensinmotorn hade jag oftast sluppit.
Är det batteriet som är uttjänt på dessa Lexus och svindyrt att ersätta?
Varför rusar inte alla efter dessa vad som förefaller kvalitetspärlor i dessa bensin/dieselkristider?
Vad missar jag?
Tacksam för svar.

Vad är det för Lexusmodeller ni kikat på? Notera att många är hybrider, alltså inte laddhybrider. Det är först på senare år de kommit med bilar som går att ladda med kabel.
Citera
2022-03-11, 16:11
Medlem
Citat:
Tack för intressant feedback.
Ja, är just så att jag kuskar runt i en 17 år gammal långmilad V70.
Och visst, spar det 90 spänn per dag så kan ett lån på en sprillans Dacia vara ett alternativ.
Jo, kunde ha kvar den (oskattad) och jobbpendla med elbilen.
Intressant det med elkrav på arbetsgivare!

Sedan tror jag ju att dunåker bekvämare i en gammal Lexus SUV än en ny dacia, men alla stenar bör vändas på
Ja, Dacian är inte det bästa om man vill ha komfort eller en brudmagnet. Men den gör sitt jobb.
Ser man till inköpspris samt hur ett normalt bilägande är så byter de flesta bil vart tredje år. Dacian är så billig att den kostar mindre än vad en normal bil tappar i värde på tre år. Inget andrahandsvärde att tänka på heller.
Citera
2022-03-11, 16:15
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är det för Lexusmodeller ni kikat på? Notera att många är hybrider, alltså inte laddhybrider. Det är först på senare år de kommit med bilar som går att ladda med kabel.

Ojdå,där ser man hur väck jag är.
ok så denna 15 år gamla går inte att kabelladda? Förbränningsmotorn laddar elen?
Ja det är ju måttligt intressant då.
Tacknför info
Citera
2022-03-11, 16:16
Medlem
stom72s avatar
Citat:

https://www.bytbil.com/skane-lan/per...-8972-15651534
Citera
2022-03-11, 16:18
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ja, Dacian är inte det bästa om man vill ha komfort eller en brudmagnet. Men den gör sitt jobb.
Ser man till inköpspris samt hur ett normalt bilägande är så byter de flesta bil vart tredje år. Dacian är så billig att den kostar mindre än vad en normal bil tappar i värde på tre år. Inget andrahandsvärde att tänka på heller.

Hehe.

Ja, Dacia har väl budgetstämpel men kanske kommer den nya "elbilstörsten" göra att många kan tänka sig prova en 3 år gammal sådan och man slipper ta så tunga listprisförluster efter 3 års härligt billigt elåkande
Citera
2022-03-11, 16:29
Medlem
Citat:
https://www.bytbil.com/skane-lan/per...-8972-15651534

Den ni länkar till är en sådan, alltså laddning mha bensinmotorn. Det är ett batteri som räcker till några kilometers körning, inte tänkt annat heller. Fungerar dock mycket bra, har haft tre i RX-serien, dessutom en Toyota Prius för ett antal år sedan, samma teknik i en sådan.
Citera
2022-03-11, 16:31
Medlem
Har läst om Dacias elbil i flera år nu. Borde väl komma snart.
Tvivlet ökar från min sida om det kommer någon.

Eller är det bara ett sätt att få reklamplats?
Citera
2022-03-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo, meningslöst. Det är en Toyota som är dyrare än en Toyota. En bra bil om man har bekräftelsebehov. Men om man bara är ute efter en bra bil så får man en mer prisvärd bil för pengen om man köper just en Toyota.
Måste hålla med - trots att jag själv köpt en ny Lexus en gång för länge sedan.
Toyota Camry V6 - om den finns kvar längre - skänker mer bil för pengarna än motsvarande Lexus.
Citera
2022-03-11, 16:34
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Den ni länkar till är en sådan, alltså laddning mha bensinmotorn. Det är ett batteri som räcker till några kilometers körning, inte tänkt annat heller. Fungerar dock mycket bra, har haft tre i RX-serien, dessutom en Toyota Prius för ett antal år sedan, samma teknik i en sådan.

Ok bra info.
Ja vad någon som har råd med 270 hkr bensin ska släpa runt på en elmotor för några kilometers körning för fattar jag inte men ok.
Är ju kabelladdning jag är ute efter då jobbet får ladda så ser jag det som "lönebonus"
Citera
2022-03-11, 16:37
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Måste hålla med - trots att jag själv köpt en ny Lexus en gång för länge sedan.
Toyota Camry V6 - om den finns kvar längre - skänker mer bil för pengarna än motsvarande Lexus.

Alltaå vi 15 år har ju en sådan här bil som typ Lexus SUV "bottnat" som jag ser det, står vid70 000 och sesannär det resrvdelar spm avgör bilens årspris.
Man kommer aldrig kunna "fynda" en Lexus för 15000
Citera
2022-03-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ok bra info.
Ja vad någon som har råd med 270 hkr bensin ska släpa runt på en elmotor för några kilometers körning för fattar jag inte men ok.
Är ju kabelladdning jag är ute efter då jobbet får ladda så ser jag det som "lönebonus"
Det är faktiskt en rätt bra kombination. På en RX 450 så har du två elmotorer, en ombesörjer driften av bakhjulen, den andra samarbetar med en sexcylindrig bensinmotor för att få framhjulen att röra på sig.
Det är alltså fyrhjulsdrift utan kardanaxel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in