Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-13, 19:16
  #1
Medlem
PedoJoeBiden.s avatar
Den person som bodde i min lägenhet (byggd på 1930-talet, oklar när stambytt) tidigare brukade spola ner cigarettfimpar i toaletten (nästan ett paket om dagen i många år). När jag duschar så rinner vattnet inte ut riktigt bra utan det blir en liten "bassäng" i duschen. Jag har märkt att det ibland kommer upp små delar från golvbrunnen i duschen som måste vara delar av gamla cigarettfilter.

Jag har försökt med propplösare men det har inte gett någon större effekt. När jag rengjorde duschen nyligen så försökte jag rengöra i själva duschkoppen (alltså där vattnet rinner ner). Man kan tyvärr inte lyfta upp den men jag lyckade plocka upp en massa skräp som var helt svar och såg ut precis som mindre träkolsbitar. Såg mycket skumt ut och fattar inte hur gamla cigarettfimpar kan förvandlas till kolsvarta bitar som är precis som träkol..

Kan det verkligen vara så om man spolar ner fimpar i toaletten att de kan komma upp i duschen och har någon något bra tips på hur man kan rengöra rören ordentligt för att bli av med detta? Inget jätteproblem men misstänker att propplösare inte funkar på de där "kolbitarna" och kanske inte heller på gamla delar av cigarettfilter?
Citera
2022-03-13, 19:25
  #2
Medlem
måste nog ner med en riktig rörrensare i stammen o få bort skiten
Citera
2022-03-13, 19:30
  #3
Medlem
PedoJoeBiden.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
måste nog ner med en riktig rörrensare i stammen o få bort skiten

Jag var på en affär idag och frågade och de sa att de sålde någon form av rörrensare som kunde gå typ 5 meter in i röret. Jag köpte inte då jag inte var säker (inte så farligt dyrt typ 180 kronor). Men funkar det för som jag förstår hur mitt duschavlopp funkar så går det först ner i "koppen" och sedan går det upp en bit och sedan antagligen ner igen. Det är alltså inte rakt utan det är en böj så att smuts och lite tyngre saker inte kommer ner i själva röret utan stannar i koppen (det är iaf tanken som jag förstår det).

Men vet någon om rörrensare som man själv kan köpa skulle funkar även för detta?
Citera
2022-03-13, 19:33
  #4
Medlem
Kemikalier kan förstöra avloppsstammen, särskilt om den är gammal.

Testa denna avloppsrensare innan du använder kemikalier.

https://www.clasohlson.com/se/Avlopp.../p/Pr308666000

Det som du beskriver son en böj är väl själva vattenlåset.
Kanske finns det en plugg, som du kanske skruva loss.
__________________
Senast redigerad av bosseriks 2022-03-13 kl. 19:36.
Citera
2022-03-13, 19:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden.
Jag var på en affär idag och frågade och de sa att de sålde någon form av rörrensare som kunde gå typ 5 meter in i röret. Jag köpte inte då jag inte var säker (inte så farligt dyrt typ 180 kronor). Men funkar det för som jag förstår hur mitt duschavlopp funkar så går det först ner i "koppen" och sedan går det upp en bit och sedan antagligen ner igen. Det är alltså inte rakt utan det är en böj så att smuts och lite tyngre saker inte kommer ner i själva röret utan stannar i koppen (det är iaf tanken som jag förstår det).

Men vet någon om rörrensare som man själv kan köpa skulle funkar även för detta?

Vad menar du med koppen, har du lyft ur vattenlåset?
Citera
2022-03-13, 19:38
  #6
Medlem
PedoJoeBiden.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vad menar du med koppen, har du lyft ur vattenlåset?

Jag är inte så insatt i dessa termer så jag vet inte riktigt... I duschen så finns det ett ställe där vattnet rinner ner och från det går det rör där vattnet ska rinna ut. Man ser inte röret utan bara det ställe där vattnet rinner ner - det är det jag kallar "koppen" (en kille på en affär använde den termen så jag bara apar efter). I koppen är det alltid en viss mängd vatten av den anledningen som jag beskrev tidigare (dvs det rör som antagligen går från koppen ligger en bit upp jämfört med koppen och det är därför alltid en viss mängd vatten i koppen).

Angående vattenlåset så vet jag inte - jag tror kanske det är det som jag kallar koppen. Men jag kan inte lyfta denna utan den sitter helt fast.
Citera
2022-03-13, 19:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden.
Jag är inte så insatt i dessa termer så jag vet inte riktigt... I duschen så finns det ett ställe där vattnet rinner ner och från det går det rör där vattnet ska rinna ut. Man ser inte röret utan bara det ställe där vattnet rinner ner - det är det jag kallar "koppen" (en kille på en affär använde den termen så jag bara apar efter). I koppen är det alltid en viss mängd vatten av den anledningen som jag beskrev tidigare (dvs det rör som antagligen går från koppen ligger en bit upp jämfört med koppen och det är därför alltid en viss mängd vatten i koppen).

Angående vattenlåset så vet jag inte - jag tror kanske det är det som jag kallar koppen. Men jag kan inte lyfta denna utan den sitter helt fast.

Där det alltid är vatten är vattenlåset så inte doft kommer från avloppet, brukar finnas en liten "klyka" så man kan lyfta upp den
Citera
2022-03-13, 19:44
  #8
Medlem
kontakta fastighetsägaren..ligger på deras ansvar
Citera
2022-03-13, 19:47
  #9
Medlem
PedoJoeBiden.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kemikalier kan förstöra avloppsstammen, särskilt om den är gammal.

Testa denna avloppsrensare innan du använder kemikalier.

https://www.clasohlson.com/se/Avlopp.../p/Pr308666000

Det som du beskriver son en böj är väl själva vattenlåset.
Kanske finns det en plugg, som du kanske skruva loss.

Det finns någon form av plugg en bit upp i vattenlåset (ovanför vattennivån). Jag är osäker på hur man kan öppna det men varför skulle man vilja "öppna" vattenlåset (sorry är inte alls insatt så stort tack för all hjälp)?
Citera
2022-03-13, 19:49
  #10
Medlem
kontakta fastighets ägare, det ligger på deras ansvar
Citera
2022-03-13, 19:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden.
Det finns någon form av plugg en bit upp i vattenlåset (ovanför vattennivån). Jag är osäker på hur man kan öppna det men varför skulle man vilja "öppna" vattenlåset (sorry är inte alls insatt så stort tack för all hjälp)?

För att göra rent i avloppet, om du aldrig gjort det så finns det nog mycket skit där som förklarar problemet, tror inte det är fimpar i toaletten som är problemet
__________________
Senast redigerad av tjanska 2022-03-13 kl. 19:52. Anledning: Komplettering
Citera
2022-03-13, 20:11
  #12
Medlem
PedoJoeBiden.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
För att göra rent i avloppet, om du aldrig gjort det så finns det nog mycket skit där som förklarar problemet, tror inte det är fimpar i toaletten som är problemet

OK jag fick bort "pluggen" (efter en massa ansträngning) och det hålet verkar leda direkt till där vattnet ska rinna iväg från vattenlåset. Petade lite med en stålgalge som jag böjt och tror det verkar rinna bättre nu. När du säger att man ska rengöra avloppet - stämmer de har jag aldrig gjort men är det med en sådan rörrensare man ska göra det med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in