Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-16, 00:34
  #157
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Hon vaknade med trosorna på utan Novichok i Marina Ovsjannikova fick en administrativ straff på 30 000 rub ( cirka 4 000 sek). Blodtörstiga Putin!

Böterna var för en annan tidigare grej. Det står fel överallt.
Citera
2022-03-16, 02:11
  #158
Medlem
testpatrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Hon vaknade med trosorna på utan Novichok i Marina Ovsjannikova fick en administrativ straff på 30 000 rub ( cirka 4 000 sek). Blodtörstiga Putin!

Det är ju dock inte helt otippat att hon råkar ut för en "olycka" här framöver om man ser på hur det brukar kunna gå för meningsmotståndare i Ryssland. Bara för att det inte hände dag ett betyder det inte att det aldrig kommer hända.
Citera
2022-03-16, 02:18
  #159
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Kvinnan är redan offentlig. Blir mest lite karantän.
Citera
2022-03-16, 04:08
  #160
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Ska bli intressant att se om ni känner samma beundran och respekt för de svenskar som kommer protestera och hamnar i fängelse, om Sverige hamnar i krig någon gång. Läs i mitt förra inlägg om vad Sverige gör mot landsförrädare:



Och vad tycker ni om de värnpliktiga som inte vill delta i krig och därför flyr landet?
Är de "desertörer" och landsförrädare och förtjänar att hamna i fängelse?
Jag tycker att de är hjältar, eftersom ju färre värnpliktiga som deltar i ett krig, desto mindre krigande blir det.
Och jag kommer nog att vägra allt deltagande om Sverige hamnar i krig. Iallafall om nuvarande regering styr, eftersom de uppenbarligen är helt inkompetenta när det gäller att bevara freden i Sverige, i och med att de stöttar Ukraina militärt och skickar vapen till dem.

Och med det sagt så kan jag och alla andra krigsvägrare, kanske bli åtalade redan nu för "förberedelse till landsförräderi":

"2 § Den som, med uppsåt att utföra eller främja brott,
1. tar emot eller lämnar pengar eller annat som betalning för ett brott eller för att täcka kostnader för utförande av ett brott, eller
2. skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott,
ska i de fall det särskilt anges dömas för förberedelse till brottet, om han eller hon inte har gjort sig skyldig till fullbordat brott eller försök."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3...lse_till_brott

Det räcker kanske som bevis om vi har packat väskor och förberett oss på att fly landet om kriget kommer.

Inse nu allihopa att Sverige är minst lika mycket diktatur som Ryssland, och att Sverige också har begått krigsbrott, genom att delta i krig startade av USA och Storbrittanien mfl.

Det jag just skrev kallas nog landsförräderi, men det gäller bara när Sverige är i krig. Och det är vi väl inte, vi stöttar ju bara Ukraina militärt, som är i krig mot Ryssland. Eller är vi kanske i krig mot Ryssland ändå?

Hur som helst så är jag rädd för vad som kan hända mot alla med "fel" åsikt i Sverige snart.


Jag tycker inte att en tv-producent i Ryssland som protesterar mot den egna statens anfallskrig och statspropagandans lögner med risk för eget liv och hälsa riktigt är likvärdigt med att någon Sverige i händelse av invasion skulle se till sitt eget bästa över landets och desertera.
Citera
2022-03-16, 08:55
  #161
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Böterna var för en annan tidigare grej. Det står fel överallt.

Okej. För vad var det då?
Citera
2022-03-16, 09:53
  #162
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Okej. För vad var det då?

Det var för inlägg hon gjort i sociala medier. Fast hon fick jobba kvar på TV ändå så jag fattar fortfarande noll. Det kanske är farligare att vara Julian än att vara Marina. Eller lika farligt.
Får se om det följs upp imedia.
Citera
2022-03-16, 11:56
  #163
Medlem
Källgranskaren och skeptikern inom mig går på högvarv, det är krigstider och krigets första offer är sanningen - gäller även den sida man själv hejar på.
Därför är det irriterande att se att SvTs Nyheter idag upprepar misstaget från igår.
Det är ingen stor sak och hade varit enkelt att rätta till. Att man inte ens funderar över de orimliga tidsramarna - dömd på tisdagen för något som hände på måndagen - är en varningsklocka, åtminstone för alla gamla journalister och andra som haft med media att göra.
Det viktigaste här är uppenbarligen att aktionen blev viral, och givetvis att stödja redaktören. Då är det inte så noga med detaljer och källgranskning.
Fine, men det är då också propaganda. Även om det är propaganda för en god sak.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...efinner-sig-nu
Citera
2022-03-16, 12:25
  #164
Medlem
wwrs avatar
Denna händelse visar att Ryssland inte alls är den järnhårda diktatur som våra medier påstår. Damen har hittills bara fått 2000 kronor i böter och är på fri fot. Hon verkar inte heller ha sparkats, märkligt nog. I alla fall inte efter den första händelsen.

Det är också märkligt att inte TV-kanalen utsatts för påtryckningar. Man kan jämföra med den ukrainska Kyiv Post som rapporterade den seriösa Pandora-läckan med bl.a president Zelenskys off-shorekonton. Då sparkades hela journaliststaben!

Så skall man bedöma affären med skylten i TV måste man jämföra med landet och presidenten som ryssarna krigar mot.
Citat:
Owner who fired all journalists should sell Kyiv Post, RSF says

Reporters Without Borders (RSF) is concerned that pressure was put on the newspaper over reporting critical of the government

Three weeks before firing everyone, owner Adnan Kivan suddenly announced that he wanted to reorganise the paper and develop a version in three other languages, and he named an editor to head the new Ukrainian edition. The paper’s staff expressed their opposition, seeing his choice as a threat to their editorial independence.

Kivan also expressed annoyance with recent articles critical of the government, especially a front-page story about President Zelensky’s offshore accounts, which had been revealed by the Pandora Papers leak.

If the suspicions of pressure from members of President Zelensky’s administration are confirmed, this would represent a very disturbing evolution in the state of press freedom in Ukraine.
https://rsf.org/en/news/owner-who-fi...-post-rsf-says
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-16 kl. 12:27.
Citera
2022-03-16, 12:47
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Denna händelse visar att Ryssland inte alls är den järnhårda diktatur som våra medier påstår. Damen har hittills bara fått 2000 kronor i böter och är på fri fot. Hon verkar inte heller ha sparkats, märkligt nog. I alla fall inte efter den första händelsen.

Det är också märkligt att inte TV-kanalen utsatts för påtryckningar. Man kan jämföra med den ukrainska Kyiv Post som rapporterade den seriösa Pandora-läckan med bl.a president Zelenskys off-shorekonton. Då sparkades hela journaliststaben!

Så skall man bedöma affären med skylten i TV måste man jämföra med landet och presidenten som ryssarna krigar mot.

https://rsf.org/en/news/owner-who-fi...-post-rsf-says


Nu drar du för snabba slutsatser givetvis. Det enda man kan säga med säkerhet så långt är att svenska medier har dabbat sig, eftersom de bara skriver av telegram från Reuters utan att ställa sig några frågor. Det för med sig att många som hört talas om den här virala nyheten gnuggar sig i ögonen, vilket hade kunnat undvikas om redaktionerna gjort sitt jobb.
Utspelet kan nu vara i princip vad som helst - kanske betyder det töväder i Ryssland, eller att det var riggat för att få det att framstå som ofarligt att kritisera kriget. Eller en propagandakupp från Väst, Macron var ju snabbt ute och erbjöd asyl på ambassaden (klokt nog avböjde hon, kanske för att slippa Assanges öde ).
Eller så har hon verkligen satt livet på spel och betydligt värre saker än böter är att vänta.

Hyllningar av modiga kvinnor är vardagsmat i sociala medier, kan tänkas att man har gått och blivit lite trött på det och inte tar det riktigt på allvar av den anledningen.
Citera
2022-03-16, 15:34
  #166
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag tycker inte att en tv-producent i Ryssland som protesterar mot den egna statens anfallskrig och statspropagandans lögner med risk för eget liv och hälsa riktigt är likvärdigt med att någon Sverige i händelse av invasion skulle se till sitt eget bästa över landets och desertera.

Så om ens land invaderar ett annat land, då är det okej att protestera mot regeringen och desertera och begå landsförräderi. Men om ens eget land blir invaderat, då är det inte okej att göra så, för att ett land som blir invaderat är helt oskyldigt och har inte gjort något fel och därför måste man ställa upp för det. Är det så du menar?

Om du menar så, då är det diktatur som du förespråkar. Och förstår du inte att det finns en massa människor i Sverige som känner sig svikna av både sin regering och av resten av svenska folket. Och varför ska de då ställa upp för Sverige om vi blir invaderade?
Om du vill att dessa människor ska göra det, då föreslår jag att du och andra svenskar funderar över vad ni kan göra för att dessa människor ska känna sig mindre svikna av resten av Sverige.
Citera
2022-03-16, 15:57
  #167
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Så om ens land invaderar ett annat land, då är det okej att protestera mot regeringen och desertera och begå landsförräderi. Men om ens eget land blir invaderat, då är det inte okej att göra så, för att ett land som blir invaderat är helt oskyldigt och har inte gjort något fel och därför måste man ställa upp för det. Är det så du menar?

Om du menar så, då är det diktatur som du förespråkar. Och förstår du inte att det finns en massa människor i Sverige som känner sig svikna av både sin regering och av resten av svenska folket. Och varför ska de då ställa upp för Sverige om vi blir invaderade?
Om du vill att dessa människor ska göra det, då föreslår jag att du och andra svenskar funderar över vad ni kan göra för att dessa människor ska känna sig mindre svikna av resten av Sverige.


Sverige och Ryssland två oerhört olika länder, med dramatiska skillnader i statsskick, rättssäkerhet, respekt för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.

Om vårt lands regering beordrade militären att invadera andra länder och mörda tusentals andra medborgare, och införde strikta lagar mot att ens nämna det, började förfölja och mörda journalister för att hindra kritisk granskning av makten, förbjöd demonstrationer, om vårt land blev en totalitär stat så som Ryssland med lagar som stod strid med olika internationella konventioner om mänskliga rättigheter så att lagarna alltså faktiskt kunde anses som illegitima, då skulle det i min mening i vissa fall vara bättre att bryta mot dem än att följa dem. Det är inte så konstigt.

Och nej, jag förespråkar inte diktatur. Hur kommer du ens fram till något så snurrigt?
Citera
2022-03-16, 16:12
  #168
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Sverige och Ryssland två oerhört olika länder, med dramatiska skillnader i statsskick, rättssäkerhet, respekt för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.

Om vårt lands regering beordrade militären att invadera andra länder och mörda tusentals andra medborgare, och införde strikta lagar mot att ens nämna det, började förfölja och mörda journalister för att hindra kritisk granskning av makten, förbjöd demonstrationer, om vårt land blev en totalitär stat så som Ryssland med lagar som stod strid med olika internationella konventioner om mänskliga rättigheter så att lagarna alltså faktiskt kunde anses som illegitima, då skulle det i min mening i vissa fall vara bättre att bryta mot dem än att följa dem. Det är inte så konstigt.

Och nej, jag förespråkar inte diktatur. Hur kommer du ens fram till något så snurrigt?

Du förespråkar diktatur genom att du tycker att Sveriges regering har rätt att tvinga medborgarna att kriga för deras politik. Men eftersom Sveriges regering provocerar Ryssland bla genom att alliera sig militärt med den fruktansvärt farliga nationen USA, och sen tvingar medborgarna att delta i försvaret av Sverige om Ryssland invaderar oss pga våra provokationer, så tycker jag att medborgarna då inte ska lyda Sveriges regering. Och att som medborgare tvingas kriga i en sådan situation, det är detsamma som att tvingas hålla med Sveriges regering i den politik de för mot Ryssland. Och alltså är det diktatur. Det måste du väl ändå förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in