Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Så du tror inte att Jenny skulle kunna skriva i Sverige att FV kallade henne liten hora i USA för 20 år sedan utan att bli åtalad för grovt förtal? Bullshit, ingen åklagare eller JK skulle bry sig.
En plump kommentar uttalad på en bar i USA för 20 år sedan är nämligen inte lika förödande för en persons rykte som upprepade grova våldtäktsanklagelser. Kommentaren kunde dessutom verifieras, men ingen har någonsin lyckats verifierat att FV förgrep sig på CW för 14 år sedan.
Artikeln är larvig och hårt vinklad. Metoo är viktig och kvinnors rättigheter är viktiga men CW är bara en lögnerska som rider på metoovågen för få stöd för sina falska anklagelser.
Vad sjutton har CW/FV ens med metoo att göra? Inget övergrepp, inget Me Too! Det är ett förtalsmål rätt och slätt. Inget annat. Hon lät sin generaliserade ångest kristallisera kring en innocent bystander, FV, och alla tyckte det var kul att med buller och bång dras med i rävjakten på honom. Vilken jvla masspsykos, jag säger då det.
Vi har ju diskuterat detta förut, men jag skall återupprepa min ståndpunkt om du glömt, i ljuset av Jenny Nordbergs artikel.
Du återkommer hela tiden till tveksamheter i Wallins påståenden och att hennes utsagor om Virtanen är förtal. Jag håller med om att de skulle kunna vara det och jag missunnar inte Fredrik Virtanen upprättelse om de skulle vara det.
Jag ogillar inte Virtanen i egentlig mening. Jag önskar inte Virtanen något ont, han är oskyldig till våldtäkt eftersom ingen sådan kunnat bevisas av domstol och jag hoppas han får ett jobb som journalist för till skillnad från andra anser jag att han är en habil sådan hur mycket jag än ogillar hans åsikter som krönikör.
Problemet är som du vet att sanningen är ointressant för det svenska rättsväsendet och att frågan om det verkligen är förtal då inte prövas, utan det är tänkt att hindra Wallin att berätta sin historia även om den är sann och kan stödjas i fakta hon lägger fram -dessa tror du inte finns, men det är alltså principiellt ointressant.
Staten skall inte åtala Cissi Wallin är hota henne med fängelse. Virtanen skall inte försöka stoppa henne med våld och statens hjälp från att berätta sin historia och nämna hans namn. Detta är ett övergrepp på Wallin och en attack på yttrandefriheten i båda dessa fall, både vad staten och Virtanen anbelangar.
Nordbergs artikel påpekar skillnaderna mellan Sverige och USA och de möjligheter som står till buds för den som utsatts för sexuellt våld eller sexuella trakasserier att göra saken offentlig vilket förstås utfaller till USA: s fördel.
Sanningen måste vara det som är avgörande rättsligt och ledstjärnan att ingen kvinna eller man skall behöva avstå från att berätta om vad hon har utsatts för av någon med en högre position. Då fungerar inte det svenska systemet som hindrar detta.
Nu vill den svenska statens jurister gå ännu längre och konfiskera och förstöra utgivna böcker. Detta är en ytterligare nivå på repressionen och övergreppet mot Wallin och en attack på ännu mer grundläggande aspekter av yttrandefriheten. Det skall och kan inte behandlas som de tidigare förtalsmålen mot Wallin, vilket jag tror flera här inte riktigt förstår.
Som jag skrivit tidigare är det en stor och viktig och skrämmande sak att staten skall anordna bokbål. Jag undrar nog tom om de ansvariga på JK egentligen förstått digniteten och allvaret i en sådan sak.