Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-18, 07:34
  #13
Medlem
Haajibs avatar
Efter alla scenarion så är det ditt fel om det rinner vatten ut från badrummet. Toaletten kan du bara svämma över om du spolar 2-3 gånger, då har du medvetet tryckt på knappen 2-3 gånger utan att ta hänsyn till vattenmängd.

Knarkare har en tendens att däcka i duschen och sätta sig på golvbrunnen, vilket kan få vattnet att rinna ut.
Citera
2022-03-18, 07:54
  #14
Medlem
Belters avatar
Ja på din beskrivning så är det ju helt klart du som vanvårdat lägenheten. Det tragiska är att du inte vet om det. Värdens brev till dig säger allt. De skulle aldrig påstå något liknande om det inte var sant. Att man betalar hyran i tid i flera år innebär inte att man bir friskriven allt ansvar.
Citera
2022-03-18, 08:09
  #15
Medlem
Det kan vara du som är skyldig, men för att reda ut det så kontakta Hyresgästföreningen och ditt försäkringsbolag så du får lämpligt stöd att driva ditt ärende.

Hoppas det löser sig!
Citera
2022-03-18, 08:21
  #16
Medlem
Nicke08s avatar
Ta bilder på hela lägenheten. Närbilder på det som har blivit fuktskadat. Någon video kan göra nytta med. Skriv ned en egen "dagbok" där du beskriver dina kontakter med hyresvärden genom åren

Om det är fuktskador som är äldre utan att ha åtgärdats så blir det besvärande för dig.

En enda fuktskada som uppkommit pga stopp i avlopp, skall inte drabba dig om du inte orsakat stoppet pga oaktsamhet. Som sagt, enbart toalettpapper får spolas ned utöver det som lämnar kroppen.

Folk slänger tyvärr öronpinnar, binder, tamponger, hushållspapper och diverse som orsakar enorma skador. Om hyresvärden kan styrka detta så har du en lång uppförsbacke.
Citera
2022-03-18, 08:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur får man översvämning i hallen om du har problem i toaletten? Låter lite konstigt för det ska liksom INTE vara möjligt att vatten tränger ut från badrummet toaletten.

Inte möjligt!?? (granne fick hjärtstopp i duschen. Varmt vatten rann i en vecka innan det började rinna vatten i trapphuset tre våningar ner och dödsfallet upptäcktes. Nog fan var det vatten i hallen! Hela lägenheten var som en ångbastu).
Citera
2022-03-18, 09:13
  #18
Medlem
Disney-Psychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Så du har endast spolat ner toalettpapper utöver "dina behov"
Vet dom som använder hushållspapper, för det är mjukare, MEN dom är gjorda för att kunna hålla vatten tvärtemot toalettpapper som är gjord att lösas upp.
Hushållspapper ger garanterat propp efter viss tid.

Jag har aldrig spolat ner hushållspapper. Det slänger jag i papperskorgen.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur får man översvämning i hallen om du har problem i toaletten? Låter lite konstigt för det ska liksom INTE vara möjligt att vatten tränger ut från badrummet toaletten.

De gånger jag haft översvämning så har vattnet kommit upp från golvbrunnen i badrummet och i det här fallet har det runnit ut i hallen.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Ska du åtgärda det vanvårdade, utan att veta vari vanvården består?
Om du är med i hyresgästföreningen, kontakta dem! De har koll på, och bevakar, dina rättigheter. Annars: någon inom kommunen som har kunskap om hyresrättsjuridik.
Ring hyresvärden innan, så du vet hur läget är.
(Om du har spolat ner kattsand, matfett, skitiga kallingar och som andra nämnt, hushållspapper, ligger du väl lite risigt till. Men det har du ju inte.)

Edit: som postaren med whiskyglaset undrade: flerfamiljshus? Hur många våningar över? Erinrar mig en barnfamilj på mitt plan som fick vattenläckage ut i hallen. Hade hänt något i våningen över 🥺 en engångsföreteelse.

Ja, jag är med i hyresgästföreningen så jag får väl kontakta dem. Det bor en familj i lägenheten över och det bor en småbarnsfamilj i lägenheten under.

Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Är det efter du skitit det blir stopp? Är det bara du som får stopp?

Du vet väl hur man fixar ett bajs stopp själv?

De är säkert sura på dig för att de ska ringa till dyra hantverkare flera ggr. Du är inte lönsam för dom.

Dessutom när du flyttat så renoverar dom lägenheten och dubblar hyran.

Oftast är det i samband med duschningen det blir stopp men det uppstår. Det vore konstigt om det bara vore jag som får stopp men jag har aldrig märkt att någon granne ska ha haft problem.
Citera
2022-03-18, 09:16
  #19
Medlem
Nu pratar du duschen, är väl liknande den tidigare i veckan som aldrig gjort rent avloppet och rensat det tillsammans med vattenlåset
(FB) Spola ner cigaretter toaletten - stopp i dusch?
__________________
Senast redigerad av tjanska 2022-03-18 kl. 09:18.
Citera
2022-03-18, 09:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disney-Psycho
Jag har aldrig spolat ner hushållspapper. Det slänger jag i papperskorgen.



De gånger jag haft översvämning så har vattnet kommit upp från golvbrunnen i badrummet och i det här fallet har det runnit ut i hallen.



Ja, jag är med i hyresgästföreningen så jag får väl kontakta dem. Det bor en familj i lägenheten över och det bor en småbarnsfamilj i lägenheten under.



Oftast är det i samband med duschningen det blir stopp men det uppstår. Det vore konstigt om det bara vore jag som får stopp men jag har aldrig märkt att någon granne ska ha haft problem.

Problemet med fuktskada golv har uppstått när du har bott där så du kommer inte komma runt det på något sätt.
Sen kan stoppet i avloppet bero på tidigare hyresgäst.
Hur länge har du bott där? Om det är flera år blir det svårt att säga att det är tidigare hyresgäst som gjort så det blivit stopp.

Ja du kan bli vräkt och även bli skyldig att betala för skadorna.
Citera
2022-03-18, 09:41
  #21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disney-Psycho

Ja, jag är med i hyresgästföreningen så jag får väl kontakta dem. Det bor en familj i lägenheten över och det bor en småbarnsfamilj i lägenheten under.

Oftast är det i samband med duschningen det blir stopp men det uppstår. Det vore konstigt om det bara vore jag som får stopp men jag har aldrig märkt att någon granne ska ha haft problem.

Om det är när du duschar så beror det säkerligen på att stoppet sitter en bit ner och behöver en bit innan röret till din lägenhet blir fullt och du får översvämningen.
Be dem gå in med en kamera och kolla hur det ser ut i rören och om det sitter något stopp där som bara fylls på hela tiden.
Att du har större familjer både över och under dig kan givetvis också påverka detta beroende helt på vad som spolats ner och vart själva stoppet sitter.
Citera
2022-03-18, 16:29
  #22
Medlem
Disney-Psychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cozi
Problemet med fuktskada golv har uppstått när du har bott där så du kommer inte komma runt det på något sätt.
Sen kan stoppet i avloppet bero på tidigare hyresgäst.
Hur länge har du bott där? Om det är flera år blir det svårt att säga att det är tidigare hyresgäst som gjort så det blivit stopp.

Ja du kan bli vräkt och även bli skyldig att betala för skadorna.

Jag har bott här sen slutet av 90-talet så hyresgästen som bodde i denna lägenhet innan kan man nog stryka.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om det är när du duschar så beror det säkerligen på att stoppet sitter en bit ner och behöver en bit innan röret till din lägenhet blir fullt och du får översvämningen.
Be dem gå in med en kamera och kolla hur det ser ut i rören och om det sitter något stopp där som bara fylls på hela tiden.
Att du har större familjer både över och under dig kan givetvis också påverka detta beroende helt på vad som spolats ner och vart själva stoppet sitter.

När Securitas var här så trodde de att det är nåt rör som gått sönder och de pratade faktiskt om att gå in med kamera, vilket de tyvärr inte gjort. Lägenheten under bebos av invandrare och de har en jävla massa ungar, varav en är handikappad, och om dagarna passar de även andra invandrarungar som bor i området.
Citera
2022-03-18, 16:31
  #23
Moderator
Maviels avatar
Utifrån vad TS har skrivit i tråden så känner jag att TS bör skicka iväg kommunikationen till hyresgästföreningen. Även be om förtydligande från hyresvärden. Det låter ju som att något är fel i stammarna om det blir den typen av översvämningar i lägenheten. Kolla även upp hemförsäkringen.
Citera
2022-03-18, 16:43
  #24
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om det är när du duschar så beror det säkerligen på att stoppet sitter en bit ner och behöver en bit innan röret till din lägenhet blir fullt och du får översvämningen.
Be dem gå in med en kamera och kolla hur det ser ut i rören och om det sitter något stopp där som bara fylls på hela tiden.
Att du har större familjer både över och under dig kan givetvis också påverka detta beroende helt på vad som spolats ner och vart själva stoppet sitter.

Går inte att avgöra då TS inte kommer med uppgifter för att dra en korrekt slutsats, men jag gissar ändå på att du har rätt men vi spekulerar bara vilket egentligen är helt onödigt, TS är okunnig i ämnet och bör prata med HGF / sitt försäkringsbolag och inte flashback.
Om han fått översvämning i golvbrunn utan att själv ha tillfört vatten så är stoppet garanterat i stammen.
Om han fått översvämning i golvbrunn när han tillfört vatten från Wc-stol så sitter stoppet lokalt efter golvbrunn och innan grenen till stammen.

Hade ju varit bra info att veta när senaste stamspolningen är genomförd, men tvekar på att TS besitter såna uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in