Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-22, 20:55
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukrainas armé håller nu sakta men säkert på att inringa Rysslands norra armé, Bit för bit tar man sig närmare Hostomel där ryssarnas huvudbas är. Proviant och bränsle är avskuret sedan flera dagar, ryska trupper svälter. Snart har man dom i rävsaxen och 30 000 ryska trupper har inga andra alternativ än att ge upp eller dö.
Bästa tråden, verkligen svårt att bedöma, när västs media (när tictoc rapporterar bättre än Bing/Google och Reuters/Blomberg) verkar censurera och man inte heller kan tro på Ryssland eller qanon/patrioterna. Men det verkar väl som om ukrainska armén är instängd och avskuren ifrån vatten, mat och el samtidigt som ryska transporter förstörs? Är det fel?
Citera
2022-03-22, 21:14
Medlem
4yoonlys avatar
Kanske redan länkats, men denna är kul...

Man har ju redan hört att Putin trodde det skulle ta några dagar max, och Ukraina skulle ge blommor till sina befriare osv. Men detta kan man ju aldrig vet då jag aldrig sett honom säga det...

Men det verkar inte ligga så långt ifrån sanningen faktiskt.

Och nej det verkar inte gå så bra för hans arme...

https://www.youtube.com/watch?v=b2mlqC-c6Cw
Citera
2022-03-22, 21:16
Medlem
Vekrusets avatar
Här är ett annat klipp, på propaganda-tema. 2017 gör The Guardian ett reportage om Azovs militära uppfostringsläger för barn. Särskilt intressant tycker jag är den lilla killen som reportaget följer, som inte vill åka på lägret och tycker att det verkar fascistiskt... för att ett par dagar senare säga att han nu förstår vikten av att vara fascist.

https://www.youtube.com/watch?v=jiBXmbkwiSw

Barn är lätta att påverka. Men... det är vuxna också. Ukraina leder helt klart informationskriget - trots alla avslöjade lögner, inklusive dataspel och inlånade bilder på bombade syriska barn. Sjukast var när de krävde att NATO skulle ingripa, och illustrerade det med bilder på skadade personer från deras egen senaste klusterbomb i Donbass.
Citera
2022-03-22, 22:51
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Här är lite info om att ukrainsk militär gömmer sig i skolor, rapporterat av ABCnews. Finns också några av arméns egna klipp i tråden. Ukraina är sannerligen bra på PR, och att försöka få till en folkstorm för att kräva att NATO går in. Och att det funkar, räcker det med att titta i den här tråden för att se.

https://nitter.nl/spriter99880/statu...271740137488#m
Jamen förstås. De gömmer sig en eller två gånger i skolor. Det räcker för att inse att taktiken är avslöjad. Tror du att de 40 efterföljande bombningarna har någon militär nytta så får du allt tänka om. Tror du verkligen att de skulle fortsätta ha skolor som skydd efter 5+ bombningar?
Citera
2022-03-22, 23:00
Avstängd
zergrushs avatar
"Sergei, har vi tappat bort ännu mer av vår mest avancerade och hemligstämplade försvarsmateriel!? "
https://twitter.com/UAWeapons/status...06740421341193
Citat:
We managed to identify this bizarre "container", captured today by the UA forces near Kyiv.
It is likely to be the command post of one of the most potent Russian EW system - 1RL257 Krasukha-4, used to suppress AWACS radars & radar reconnaissance satellites.
Den där kommer att vara i Polen och grundligt undersökas av NATO-ingenjörer inom en dag eller två.
Citera
2022-03-22, 23:57
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Var har du fått att de har flygunderstöd ifrån? Utifrån bilderna vi fått från Ukraina är det väldigt sällsynt med insatser med Fixed-wing över Ukrainsktkontrollerat område. Jag tror inte vi har mer än sett max en rote i luften samtidigt.

Helikoptrar körde de med inledningsvis i stora insatser men det har nog bara visat sig att de blir nedskjutna lätt.

Det är i varje fall inte i närheten av det flygunderstöd som de allierade haft i sina insatser. Där låg Air-to-ground bara minuter bort.
Det här var dag 1. Ryssarna tog över flygplatsen så snabbt att reportrarna på plats inte förstod att det redan hade hänt och att det var ryska soldater dom pratade med.

Senare kan man se minst 16 helikoptrar i följande video:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...90171996831778

Högre upp i samma länk finns videon med reportrarna på plats.

Men sen sa Ukrainas president att ryssarna skulle utplånas och redan klockan 20:00 samma dag var ordern utförd och flygplatsen återtagen.

Men dagen efter så var visst ryssarna där i alla fall, vilket då förklarades med att några överlevande ryssar gömt sig i utkanten av flygplatsen och att man höll på att jaga bort dom. Sen när dom var där även på den tredje dagen så var det helt andra ryssar som precis kommit dit.

Det är lite Bagdad Bob över det hela och jag köper inte riktigt förklaringen att Ukraina skulle ha återtagit flygplatsen med hjälp av tyngre fordon samtidigt som ryska flygplan och helikoptrar svärmade runt flygplatsen.
Citera
2022-03-23, 02:34
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det här var dag 1. Ryssarna tog över flygplatsen så snabbt att reportrarna på plats inte förstod att det redan hade hänt och att det var ryska soldater dom pratade med.

Senare kan man se minst 16 helikoptrar i följande video:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...90171996831778

Högre upp i samma länk finns videon med reportrarna på plats.

Men sen sa Ukrainas president att ryssarna skulle utplånas och redan klockan 20:00 samma dag var ordern utförd och flygplatsen återtagen.

Men dagen efter så var visst ryssarna där i alla fall, vilket då förklarades med att några överlevande ryssar gömt sig i utkanten av flygplatsen och att man höll på att jaga bort dom. Sen när dom var där även på den tredje dagen så var det helt andra ryssar som precis kommit dit.

Det är lite Bagdad Bob över det hela och jag köper inte riktigt förklaringen att Ukraina skulle ha återtagit flygplatsen med hjälp av tyngre fordon samtidigt som ryska flygplan och helikoptrar svärmade runt flygplatsen.
Ukraina tog initialt tillbaks flygplatsen. De flesta helikoptrar var transporthelikoptrar. Sen var det ett halvt dussin KA-52 men jag tror ett par av dem blev nedskjutna. En redan över Dnepr. https://www.youtube.com/watch?v=ZLkNyEEcR5o

Sen hade ryssarna bara två Su-25. Ukrainarna hade två Su-24 och en MiG-29 plus MANPADS.
Citera
2022-03-23, 03:21
Medlem
Rapporteringen är helt opålitligt, extremt mycket propaganda och censur. Väst är inget bättre på denna front än kina/ryssland/nord korea etc.

En detalj jag tycker är intressant är hur de använder de tillfångatagna soldaterna "bekännelser" i propaganda syfte. Samma media ser igenom detta då fångar i kina/nord korea kommer med "bekännelser", men de ifrågasätter det inte alls då det gynnar sin egen agenda.

Samma med censur. De kritisera ryssland för censurera oliktänkande i kriget, medens eu har blockat statliga medier som rt etc i europa, medens de låter sin egen propaganda media gå på full rulle.

Listan går att göras lång.

Sedan får jag också känslan av att ett land med en ledare som bryr sig om sin befolkning hade gett upp nu och gått med på putins krav. Men zelensky har ju sagt att han är villig att offra alla ukrainas män innan han ger upp. Jag tror han skiter fullständigt i hur många ukrainare som dör och hur mycket landet förstörs. Av någon lustig anledning så framhävs han som en hjälte av media i väst, men det är väl för han dödar vita män, och de har ju inget värde i feministvärlden ändå.
Citera
2022-03-23, 04:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är väldigt mycket propaganda, sen om uppgifterna är felaktiga är en annan sak.
Det är nästan på nivån ”fotbollssupporter-hån”.

Står Ryssland på sig tror jag att propagandan kommer att gå in genom ena örat och ut genom det andra på folk. Den kommer att sorteras in under ”vardagshändelser” där den kommer att konkurrera med annat som känns angelägnare, typ livspusslet.

Skulle man kunna ha gjort annorlunda? Tja, man verkar vara tillbaka på ruta 1, dvs inget NATO i Ukraina.

Vad har man vunnit? Väst har fått visa sina muskler, mjölkat Ryssland på pengar (krig kostar), jäklats med oligarker, strulat till det för Ryssland (sanktioner mm). Samt enat väst (för hur länge, dock?).
Vad har man förlorat? Ett land har slagits i ruiner, massvis med människor har dött (däribland många civila), folk har fått fly från hem och hus, länder har fått lov att engagera sig för flyktingar, sanktioner har slagit tillbaka på oss i väst.

Vad kommer att hända om Ryssland faller? Ett stooort land ska komma på fötter och införa (?) ett nytt styre - hur ska det funka när landet ser ut som det gör med den ”västinfluerade” (i livsstil) och tätbefolkade delen i väst, och den mer ödsliga (och kalla) delen i öst (om jag får göra en grov generalisering). Antar att företag från västvärlden kommer att försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av naturtillgångarna.

Det är den ”civiliserade” invasionen media tycker om eftersom den kan kallas demokratisering. Jag föredrar västvärlden men den pushar sin moral för hårt. Media gör en otjänst genom att rapportera så partiskt. De hoppas att vår ”sanning” skall spridas in i Ryssland. Ryssland stångar på och kommer att ”vinna”. Hörde att en stor majoritet av all vete som konsumeras av Europa kommer från Ryssland och Ukraina. Europa kommer att få betala.
Citera
2022-03-23, 04:29
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det är den ”civiliserade” invasionen media tycker om eftersom den kan kallas demokratisering. Jag föredrar västvärlden men den pushar sin moral för hårt. Media gör en otjänst genom att rapportera så partiskt. De hoppas att vår ”sanning” skall spridas in i Ryssland. Ryssland stångar på och kommer att ”vinna”. Hörde att en stor majoritet av all vete som konsumeras av Europa kommer från Ryssland och Ukraina. Europa kommer att få betala.

Pushar moral?
Media tycker om?
Ryssland kommer vinna?
Det är Ryssland som får betala för sina brott mot mänskligheten.
Citera
2022-03-23, 05:56
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Betala = betala ett högt pris för vetet. Du fattar att EU snart kommer att tala med Putin igen? Ska vi få slut på mat och förvänta oss att EUs invånare inte kommer att protestera?

Vi dör inte utan vete. De största importörerna är Kina och MENA-länder.
Problemet är att vissa människor får det att låta som att det här är världens fel.
Vi klarar oss utan Ryssland och kommer hitta andra vägar.
Sanktionerna kommer finnas i några år.

Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Ett tips är att sluta va så känslostyrd och använd lite logik. I praktiken ja, de ska få betala för vad de gjort med jag tror inte folk förstår konsekvenserna när nästan all vete kommer från Ryssland. Åter igen måste man förtydliga en efter en hur känslig situationen är som pågår just nu. Man kan tycka hur mycket man vill om något men det betyder inte att det blir så bara för du tycker det. Funkar inte riktigt så i verkligheten.

Människor drivs av känslor. Det finns inget annat som är mer logiskt än det. Putin kände för att starta kriget. Det var ingen som tvingade honom.
Du kände för att svara på mitt inlägg osv.
Att ”behärska” och inte vara utåtagerande är en annan sak, så att man inte tappar omdömet och gör så att allt går åt helvete. Precis som Putin gjorde.

Det är känslor kungen101. Tygla dem!

Citat:
Ursprungligen postat av Agent-000
Gillar du 'globalism', 'new world order' och 'great reset' som underförstått driver västs propaganda ideal? Dessa är verkliga brott mot mänskligheten.

Att ekonomin ska vara fri och öppen över de nationella landsgränserna?

Termer i antisemitiskt i nynazistiska sammanhang?

New world order. Världen drivs av pengar.
De som har mest sätter reglerna tyvärr.
Då ska vi väl protestera mot pengar eller de rikaste nissarna?

The great reset är en term som jag sett på FB stundtals gånger. Har inte fått ett grepp på vad det är. Vill du förklara?
Senast redigerad av RomanticDreams 2022-03-23 kl. 06:00.
Citera
2022-03-23, 06:03
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent-000
Neo-kolonialism som nu blivit bankrutt kan vi kalla väst propagandan.

Follow the money baby..

Propaganda. Kalla kriget är här.
Väljer du öst före väst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in