2022-03-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Tycker du, jag tror Ryssland har en annan syn på saken. Skulle inte du känna dig provocerad om din granne plötsligt monterar robotramper riktade mot dig vid tomtgränsen?

Ja kamrat! Det är Ukrainas "fel" att putain invaderade Ukraina! Förlåt kamrat, putain har ju inte startat något krig överhuvudtaget, utan endast genomfört en liten "defensiv fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina, eller hur?

Vidare var det i rättan tid som putain invaderade (förlåt, "befriade") Ukraina, ty det låg ju i farans riktning att Ukraina hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"? Stämmer det med det kontemporära narrativet?
Citera
2022-03-31, 17:40
Medlem
Ryssland kommer ta ca 20% av ukraina som betalning.
Citera
2022-03-31, 18:07
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Ryssland kommer ta ca 20% av ukraina som betalning.
Betalning för vad?

Du menar att gärningsmannen vill ha skadestånd för att brottsoffret försvarade sig?

Eller förstod jag dig fel. Antagligen. Men förklara gärna.
Citera
2022-03-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Folkomröstningen stöds av opinionsundersökningar i större tidningar.

Men var snäll och läs det jag skriver. Det har inte med denna tråd att göra. Om omröstningen vore felaktig skulle detta bara stöda ännu mer att Ryssland skall betala kriget. Men då borde EU, USA etc begära nya omröstningar med observatörer.

Våra politiker är slavar under internationella nätverk som vill skapa krig. Därför kräver man inte omedelbart stopp på kriget och att Ryssland drar tillbaka trupperna och betalar förödelsen.

Magdalena Andersson skickar mer vapen och Bildt säger att kriget skall avgöras på slagfältet. Det är vansinne.

Kräv att båda parter avslutar kriget nu och Ryssland betalar.

Det får man avgöra när mördandet upphört. De har massor med olja och gas som vi köper.
Hur vet man att journalister inte har blivit köpta eller manupulerade av ryska säkerhetstjänsten FSB?
Opinionsundersökningar har ju inte alltid varit speciellt trovärdiga om vi säger så.
Vidare så kan det ha pågått psykologiskt krigföring där FSB spridit propaganda och använt sig av ryska troll i medier som Facebook grupper mm i regionen.
Ryssarna är erkänt duktiga på just hybridkrigsföring, det är egentligen vad de är duktigare på än väst.

Som sagt med tanke på Tjetjenska historien och Rysslands egna val så är det skrattretande att någon ens tar dessa "folkomröstningar" på alvar.

Det bästa hade väl varit om Putin hade avsatts och en ny era med riktig demokrati i relation till väst.
Där korruption hårt bekämpas och Ryssland betalar av med låga priser på materiell eller naturresurser till Ukraina.
Tror inte på någon ide om att man försöker beräkna en prislapp som sedan Ryssland ska betala.
Utan som sagt att man solidariskt hjälper Ukraina med lägre priser på olja, metaller osv.
Då kan man ju också bygga upp relationerna länderna i mellan.

Hade jag varit Putin så hade jag inte startat några krig utan hållit mig i bakgrunden och byggt upp ekonomiska samarbeten mellan mina grannländer så att de själva känner att vi har mera att vinna på ekonomiskt att stå Ryssland nära än säg Nato.

Man behöver inte hota och muta om man erbjuder ekonomiska fördelar genom handel, money talks som de säger.

Problemet är väl att ryska samhället bygger på just korruption, hot mm.
Det möjliggör makt och enorma ekonomiska fördelar för ett fåtal människor.
Detta gör tyvärr att det är svårt att starta och etablera företag i Ryssland, speciellt inhemska företag då någon ska ha en del av kakan, jävlas med dig för att du är konkurrent, tillväxt för investeringar hamnar i fickor hos snyltare med makt osv.
Även för större internationella bolag är det inte helt enkelt att bedriva en verksamhet i Ryssland.

Nu svävar jag iväg men min poäng är att jag har svårt att se att Ryssland skulle ta något ansvar eller kunna axla rollen som de som solidariskt hjälper Ukraina.
Systemtet är helt enkelt för syniskt, det är den starkes rätt som gäller och svaga finns till för att utnyttjas även om det i längden försvagar nationen.
Senast redigerad av Regnpojken 2022-03-31 kl. 19:51.
Citera
2022-03-31, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ja kamrat! Det är Ukrainas "fel" att putain invaderade Ukraina! Förlåt kamrat, putain har ju inte startat något krig överhuvudtaget, utan endast genomfört en liten "defensiv fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina, eller hur?

Vidare var det i rättan tid som putain invaderade (förlåt, "befriade") Ukraina, ty det låg ju i farans riktning att Ukraina hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"? Stämmer det med det kontemporära narrativet?
Jag vill bara fästa uppmärksamhet på det faktum att bl.a. Sverige har en del av ansvaret för den uppkomna situationen. Det var, med facit i hand, närmast elakt att invagga Ukraina i tron att deras rustning och krigsträning som svensk militär varit behjälplig med inte skulle kunna få de konsekvenser vi nu bevittnar. Jag konstaterar vidare att svenska politiker arbetar hårt för att pränta in att Rysslands angrepp skedde helt oprovocerat, t.ex. öppnade Lena Hallengren ett av sina otaliga tal till nationen med detta, alltså har svensk militär ingen skuld 😇.
Till vad behövde Ukraina alla vapen och stridsträning? Var det till att försvara sig mot Ryssland så blev dom ju börnhörda, lika trösterikt som att bli överkörd och trösta sig med att det var den andres fel.
Citera
2022-03-31, 21:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag vill bara fästa uppmärksamhet på det faktum att bl.a. Sverige har en del av ansvaret för den uppkomna situationen. Det var, med facit i hand, närmast elakt att invagga Ukraina i tron att deras rustning och krigsträning som svensk militär varit behjälplig med inte skulle kunna få de konsekvenser vi nu bevittnar. Jag konstaterar vidare att svenska politiker arbetar hårt för att pränta in att Rysslands angrepp skedde helt oprovocerat, t.ex. öppnade Lena Hallengren ett av sina otaliga tal till nationen med detta, alltså har svensk militär ingen skuld 😇.
Till vad behövde Ukraina alla vapen och stridsträning? Var det till att försvara sig mot Ryssland så blev dom ju börnhörda, lika trösterikt som att bli överkörd och trösta sig med att det var den andres fel.
Ja. kriget är nog vårt fel. Vi betalar allt. Vi var ju skyldiga till utsläppen och att inte ta emot fler flyktingar så hela Europas nedgång beror nog på svenskarna. Vi viftade med våra flaggor ibland och provocerade invandrarna så de sköt på oss. EU sade just att vi smiter från skatten. Vi har högst dieselpris i världen och Magdalena Andersson har bett om lov att få sänka dieselskatten men EU sade nej.

Vi har mycket att sona. Vi börjar med att betala kriget som helt klart är vårt fel.
Senast redigerad av wwr 2022-03-31 kl. 21:23.
Citera
2022-03-31, 21:12
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Öppnat helgflaskan för tidigt?

Nästintill obegripligt inlägg. Sverige har inget ansvar för vad Ryssland gör.

Självklart kan Sverige sälja vapen eller träna andra länders militär när det är i enlighet med Sveriges lagar. Det har inget med Ryssland att göra. Om Ryssland är missnöjt, och de är de alltid, då är det deras attitydsproblem.

Ryssland är och förblir grunden till detta. De är extremt nationalistiska (antaglien mer nationalistiskt än nazi-tryskland då ryssar är mer nationalistiska är tyskarna var). Ryssland är extremt aggressivt och söker konflikt.

Ryssar tycks vara en invasiv art.

Fram med Ros-1 eller Radar eller motsvarande bekämpningsmedel mot den invasiva arten.
Citera
2022-03-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. kriget är nog vårt fel. Vi betalar allt. Vi var ju skyldiga till utsläppen och att inte ta emot fler flyktingar så hela Europas nedgång beror nog på svenskarna. Vi viftade med våra flaggor ibland och provocerade invandrarna så de sköt på oss. EU sade just att vi smiter från skatten. Vi har högst dieselpris i världen och Magdalena Andersson har bett om lov att få sänka dieselskatten men EU sade nej.

Vi har mycket att sona. Vi börjar med att betala kriget som helt klart är vårt fel.
Europas nedgång beror i första hand på EU, imo. Svenska politiker bara jamsar med.
Citera
2022-03-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Öppnat helgflaskan för tidigt?

Nästintill obegripligt inlägg. Sverige har inget ansvar för vad Ryssland gör.

Självklart kan Sverige sälja vapen eller träna andra länders militär när det är i enlighet med Sveriges lagar. Det har inget med Ryssland att göra. Om Ryssland är missnöjt, och de är de alltid, då är det deras attitydsproblem.

Ryssland är och förblir grunden till detta. De är extremt nationalistiska (antaglien mer nationalistiskt än nazi-tryskland då ryssar är mer nationalistiska är tyskarna var). Ryssland är extremt aggressivt och söker konflikt.

Ryssar tycks vara en invasiv art.

Fram med Ros-1 eller Radar eller motsvarande bekämpningsmedel mot den invasiva arten.

Är det bekvämt att luta sig tillbaka och två sina händer samtidigt som i första hand Ukrainas folk lider och Europa går mot synnerligen bistra tider? Jag anser att Ukraina blivit lurade att ta strid mot Ryssland, man kunde önska att någon haft den överblick som krävdes för att förutse hur konsekvenserna skulle kunna bli av Ukrainas och omvärldens agerande.
Nu är vi där vi är och får trösta oss med att våra politiker säger att allt är Putins fel.
Citera
2022-03-31, 21:44
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Är det bekvämt att luta sig tillbaka och två sina händer samtidigt som i första hand Ukrainas folk lider och Europa går mot synnerligen bistra tider? Jag anser att Ukraina blivit lurade att ta strid mot Ryssland, man kunde önska att någon haft den överblick som krävdes för att förutse hur konsekvenserna skulle kunna bli av Ukrainas och omvärldens agerande.
Nu är vi där vi är och får trösta oss med att våra politiker säger att allt är Putins fel.
Lurade att ta strid? De blev invaderade!
Citera
2022-03-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Lurade att ta strid? De blev invaderade!
Ryssland valde att mota Olle i grind. De ville inte att problemet med Ukrainas upprustning understödd av väst skulle växa sig större, något som säkerligen många militärstrateger kunde förutse men som väst valde att bortse ifrån.
Citera
2022-03-31, 22:04
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ryssland valde att mota Olle i grind. De ville inte att problemet med Ukrainas upprustning understödd av väst skulle växa sig större, något som säkerligen många militärstrateger kunde förutse men som väst valde att bortse ifrån.
Var Ryssland oroligt för att Ukraina skulle attackera Ryssland?

Ryssland har den största kärnvapenarsenelan i världen. Varför skulle de känna sig hotade att Ukraina skaffar sig ett försvar i nivå med t.ex. Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in