Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Nej det är inget jag känner till. Min frus systerbarn som lever med oss sedan några veckor har distansundervisning från Ukraina enbart på ryska, utom när de studerar Ukrainska som ämne. Zelensky kommer inte från östra utan från centrala Ukraina, och är därför rysktalande. Eftersom man pratar mest ryska även i de centrala delarna. Förstod du poängen att det inte är så enkelt som rysktalande = rysksympatiserande. De flesta rysktalande Ukrainare sympatiserar inte med Ryssland utan vill vara en självständig nation. De är en bra bit mer nationalistiska än oss svenskar t.o.m.
Ja, jag förstår att det är svårt att dra en gräns. Men gränsen där Donbass och Krim hamnade i Ukraina, är som att be om bråk. Sovjet var en styggelse, och eftersom det var ett enda land, så har folk flyttat omkring (och även blivit tvångsförflyttade). Så ja, självklart är det svårt att dra gränser.
Jag har inga personliga kopplingar till Ukraina, som du, men har sett språkkartor över Ukraina, och vet att det är komplicerat med nya, raka gränser. Och det finns inga som helst tvivel om att Krim ville återgå till Ryssland, efter USA-statskuppen mot Janukovytj. Janukovytj som valdes i det sista fria valet i Ukraina, med rimligt stort valdeltagande. Även om korruptionen i Ukraina varit allmänt känd, och ett stort samtalsämne i västmedia, före helgonförklaringen av allt ukrainskt nu efter invasionen.
Såg f ö ett intressant klipp från ett franskt debattprogram, från strax efter invasionen. Bokmärkte tyvärr inte. De intervjuade en ukrainsk kvinna som flyttat till Frankrike, och hon berättade om IMF-skandalen och hur energipriserna som IMF krävde som motprestation för lånen, gjorde ukrainska folket utfattiga. Precis som Agenda 2030 vill ha det. Hon stödde Putin, vilket fick debattledarna att nästan svimma.