Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jaså? Förut var det ju så FANTASTISKT bra att det var vanliga H4or på din lika fantastiska Zoe...

Det sitter H7 i Zoe (samma på både halv och helljus). Ingen bra lösning med projektorlampor. Jag har bytt till LED i min Zoe vilket har gjort åtminstone halvljuset bättre. Hade en gång en skoda med projektorlampor och de var lika dåliga.
Citera
2022-04-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
36 kWh netto kvar.
41 kWh när det var nytt.
Har alltså förlorat 5 kWh på 20.000 mil.

I räckvidd betyder det att jag har ca 2 mil kortare räckvidd nu jämfört med när bilen var ny.

Helt okej tycker jag.

Knappt 13% degradering på 20 000mil får anses vara jättebra!
Citera
2022-04-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Hallå, vi pratar om en fransk småbil! 100k i reparationer, är inte det fakta/facit nog att sälja illa kvickt och ta de få slantar man kan få? Han kommer (baserat på fakta i tråden) få byta motor inom 10000 mil igen. Snart böjer sig väl hela bottenplattan så han får byta den också.

Har ni helt förlorat förståndet?

Jag litar inte på elbilar än, men jag älskar dom och vill ha en. Därför valde jag att leasa en elbil som jag ska hämta nästa vecka.

Inga oväntade utgifter utan på förhand bestämd månadsavgift och begränsad tid för leasinging. Känns tryggt, kan köra elbil utan att vara med om någon liknande som BAB7.

Sen om 3 år dumpar jag bilen och skiter i vad som händer sen.
Citera
2022-04-01, 20:26
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:

Du måste ta tag i ditt liv och sälja bilen nu.

Haha
Citera
2022-04-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Att det kan röra sig om trollande har även jag tänkt.
Då med tanke på mängden fel som bilen har haft.
Har varit fler och dyrare fel på den än på alla mina bilar sammantaget.

Vore intressant med input från andra ägare av modellen.

Här har du en stolt ägare av en Zoe Intens 41kwh 2019. Bilen har bara rullat 3700mil i skrivande stund och har nyligen fått ny krämningshämmare. I övrigt så rullar den på. Hoppas den får gära det länge, planerar att ha bilen i 6år.
Citera
2022-04-01, 20:29
Medlem
Citat:
Bara ett fåtal LIDL i Danmark.
Här kan du kolla:https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
- klicka på "optionen" till höger och kryssa sedan i "kostenlos laden" sen kan du zooma in var du vill på kartan, så ser du alla ställen där du kan ladda gratis.

Fantastiskt, tack!
Av ren princip vill jag vägra registrera mig och mina bankkort hos dessa skojarbolag.

För övrigt tycker jag du gott kan lägga 50papp på att fixa till en bil du tycker om. Bilägande är alltid ett ekonomiskt vågspel.
Citera
2022-04-01, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Men enligt alla så är det ju så himla billigt med service på elbilar för det finns ingen motor att serva. Men nu har alltså hela elmotorn gått sönder? Då byter man hellre kamrem en gång eller två.

Billigt, nej! Service år4 kostar 8000kr på min Zoe från 2019. Service år5 kostar 9000kr. Hos Hedin bil. jag klippte till på ett serviceavtal så jag betalar 3000kr per år istället.
Citera
2022-04-01, 20:34
Medlem
Citat:
Hallå, vi pratar om en fransk småbil! 100k i reparationer, är inte det fakta/facit nog att sälja illa kvickt och ta de få slantar man kan få? Han kommer (baserat på fakta i tråden) få byta motor inom 10000 mil igen. Snart böjer sig väl hela bottenplattan så han får byta den också.

Ja, jag själv skulle nog inte kört på en fransk bil utan Tesla eller tyska bilar är mer i min smak. Men oavsett så verkar han ju gilla bilen.
Citera
2022-04-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Billigt, nej! Service år4 kostar 8000kr på min Zoe från 2019. Service år5 kostar 9000kr. Hos Hedin bil. jag klippte till på ett serviceavtal så jag betalar 3000kr per år istället.

Minns när min gamla e-up var rykande färsk 2013, lämnade in den på första service hos VAG 2014.
Servicechefen berättade stolt att detta var bland de första kund-elbilarna de servat, och att jag kunde se fram emot exakt halva servicepriset mot vanliga up.
Frågade killen vad de gjort på denna servicen, han började bläddra i en service manual och kom fram till, lite harklande "att jo vi kontrollerar ju viktiga vätskor samt smörjer ibland lås och så.. och så läser vi ju ut felkoder på batteriet, det kan ju uppstå elektriska fel i bilen *mer harkling*". Kändes som att de tog ganska hutlöst betalt, trots att servicen bara kostade runt 1500kr.
Senast redigerad av Gullpotet 2022-04-01 kl. 20:46.
Citera
2022-04-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ja, motorlager.

Motor R90 5AQ
Vilken motor har du?

Men man ska inte överdriva problematiken heller, de flesta ZOE får inga motorproblem alls, det har sålts flera hundratusen ZOE med denna motor och de flesta rullar på utan bekymmer.

Jag har en R110 i min Zoe.
Senast redigerad av flat7 2022-04-01 kl. 21:45.
Citera
2022-04-01, 20:54
Medlem
Citat:
Men snälla,, försök se till helheten.
Jag har redan investerat i en helrenovering av växellådan nyss, dessutom är bromsarna både bak och fram bytta, jag håller bilen i ett absolut toppskick såväl in-som-utvändigt.

Med en ny motor är bilen tipp-topp, då är både motor-låda nytt, och bilen är i topptrim.

Alternativet skulle vara att byta, men då är det i princip bara en ny ZOE eller VW ID.3 som skulle komma på fråga, och då snackar vi om över 300.000 kr i mellanpris.
Det skulle alltså bli över 250.000 kr dyrare..

Dessutom finns det ingen anledning för mig att byta bil nu, jag trivs ju med bilen och den går bra annars.
Jag kör gärna ytterligare 10.000 mil med denna innan jag byter.

52.000 kr är inte så farligt heller tycker jag, jag får en ny motor och allting.
Vad hade det kostat om kamkedjan gått av på mercan tror du...?
- det hade iaf inte blivit billigare, det kan jag snacka om för dig!

Du är en sån som investerar i skräpaktier, för att få ner gaven och att aktierna är så "billiga".

Belöningen kommer i framtiden. Åsså kallar du det en investering...
Citera
2022-04-01, 21:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Vi talar om en elbil av årsmodell 2018 i absolut toppskick, med ett nypris på 364.000 kr.

Självklart är det värt att investera 52.000 kr i en sådan bil.

Dessutom gillar jag min bil, den är väldigt trevlig att köra och jag gillar modellen, färgen, inredningen etc,,
Jag skrev ju till dig innan att 52.000 kr inte är så mycket om man jämför med alternativen!
Alternativet är en ny elbil och då snackar vi om helt andra summor!

Varför skulle jag ge 300.000 kr i mellan på en ny bil, när jag trivs med den jag har och kan få den fixad för 52.000 kr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in