2022-04-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
För att Zelensky nekade Anti-NATO avtalet.

Jag har ingen tidsmaskin så jag kan resa tillbaka till 19 februari o sen tvinga Zelensky att skriva på avtalet, och sedan se om det blir något krig 24 februari.

Således kan vi inte veta om avtalet hade hjälpt eller inte. Hade han skrivit på avtalet (vilket ändå inte gjorde någon skillnad då han inte fick komma med i NATO ändå) och Ryssland ändå attackerat, så hade vi 100% vetat att avtalet var falskt och lögn.

Nej, jag har inte heller någon tidsmaskin men om vi inte förmår lära av historien är vi dömda att upprepa den.

Som tidigare sagt; 2014 gällde the Russian–Ukrainian Friendship Treaty, genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.

Då putain inte hade några problem med att bryta mot det tidigare avtalet så finns det väl ingen anledning att tro att han skulle hållit sig till ett nytt, eller hur?
Citera
2022-04-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Kort svar. Vi har lämnat neutraliteten för länge sedan officiellt. Är det så svårt att fatta?

Det kommer inte nåt eu-försvar eftersom alla som är med i Nato säger att detta går först. Detta snack är bara en dimridå skapad av Kreml.

Varför ska vår vapenindustri bli amerikansk? Vi bygger materiel som är anpassad till köparen redan. Om köparen sedan är Nato så är den anpassad till deras behov.

Se på tex Gripen som är anpassad för Nato för de kunderna och för Sydafrika och Brasilien för deras krav.

Btr. JAS så har det väl inte gått alltid så bra att sälja, ta vårt kära grannland Finland som valde bort JAS
ett av flera misslyckade affärer med Nato allierade länder!
Oavsett vilken bestyckning & utrustning som erbjuds!
Citera
2022-04-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det går ju inte att säga om försvaret hjälpt Sverige att inte bli indraget i krig, så så långt skulle jag inte gå. Men jag anser nog att Sverige inte behöver ett så stort försvar som 2% av BNP. Tanken är absurd att Ryssland skulle invadera Sverige.
Och de som brukar kunna sånt här säger att utan Nato bör vi vara på 5%. Och då klarar vi oss ändå bara en kort stund om det blir allvar. Se bara på de mängder av materiel som förbrukas dagligen i Ukraina,

Logistiken för bara artilleripjäser är sanslös.
Citera
2022-04-08, 14:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det går ju inte att säga om försvaret hjälpt Sverige att inte bli indraget i krig, så så långt skulle jag inte gå. Men jag anser nog att Sverige inte behöver ett så stort försvar som 2% av BNP. Tanken är absurd att Ryssland skulle invadera Sverige.
Man får se försvaret som en försäkring. Det är inte troligt att det börjar brinna, men man måste ändå betala för ett skydd om det mot förmodan skulle göra det. Och har man inte en tillräckligt bra försäkring själv, får man ansluta sig till en bättre brandkår...
Citera
2022-04-08, 14:42
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Man får se försvaret som en försäkring. Det är inte troligt att det börjar brinna, men man måste ändå betala för ett skydd om det mot förmodan skulle göra det. Och har man inte en tillräckligt bra försäkring själv, får man ansluta sig till en bättre brandkår...
Jo, fast man behöver inte betala 2% av sin lön i premie om det inte brunnit i huset på 200 år.
Citera
2022-04-08, 14:44
Medlem
Citat:
För att Zelensky nekade Anti-NATO avtalet.

Jag har ingen tidsmaskin så jag kan resa tillbaka till 19 februari o sen tvinga Zelensky att skriva på avtalet, och sedan se om det blir något krig 24 februari.

Således kan vi inte veta om avtalet hade hjälpt eller inte. Hade han skrivit på avtalet (vilket ändå inte gjorde någon skillnad då han inte fick komma med i NATO ändå) och Ryssland ändå attackerat, så hade vi 100% vetat att avtalet var falskt och lögn.
Vad ger Ryssland rätten att bomba sönder ett land som vägrar skriva avtal med dem? Är det den sortens säkerhet du vill ha?

”Gör exakt som jag säger, annars slår jag ihjäl dig, din fru och dina barn (men först ska jag våldta dem)”.
Citera
2022-04-08, 14:45
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och de som brukar kunna sånt här säger att utan Nato bör vi vara på 5%. Och då klarar vi oss ändå bara en kort stund om det blir allvar. Se bara på de mängder av materiel som förbrukas dagligen i Ukraina,

Logistiken för bara artilleripjäser är sanslös.
Om vi hade varit tvungna att spendera 5% av bnp på försvaret, i ett land som inte anfallits på 200 år, så låter det faktiskt mer attraktivt med Inget försvar.

Det går inte ens att fatta vad de krigsrädda är rädd för. Putin är ju inte precis Hitler och placerar oss som slavar i norra Tyskland, utan Sverige finns ju kvar även efter ett anfall. Möjligen bestämmer de vilka kompisar vi får ha. Men även detta är kortsiktigt och försvinner när Ryssland byter maktledare.
Citera
2022-04-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Btr. JAS så har det väl inte gått alltid så bra att sälja, ta vårt kära grannland Finland som valde bort JAS
ett av flera misslyckade affärer med Nato allierade länder!
Oavsett vilken bestyckning & utrustning som erbjuds!
Köp av flygplan är storpolitik.
Det som köps är stöd från en stormakt som kan skicka in massor av materiel.

Norge ställde tex krav på att kunna flyga in stort antal av samma flygplan från flera håll. Ett krav baserat på bitter erfarenhet från tidigare krig inte bara för Norge.

Nederländerna var intresserade, men när inte svenska staten ställde upp med de garantier de krävde la Saab ner vidare offertarbete.

Tekniskt och ekonomiskt anses det toppklass, men det räcker inte när Sverige är ett lilleputtland som inte är med i Nato.
Citera
2022-04-08, 14:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jo visst gillar jag fred. Därför jag säger att Zelensky borde skrivit på avtalet så hade kriget aldrig hänt.
Väldigt märkligt att beskylla den som blir attackerad, i stället för den som startar kriget.
Du verkar var mer vän av "den starkes fred", än av fred.
Citera
2022-04-08, 14:56
Medlem
Citat:
Om vi hade varit tvungna att spendera 5% av bnp på försvaret, i ett land som inte anfallits på 200 år, så låter det faktiskt mer attraktivt med Inget försvar.

Det går inte ens att fatta vad de krigsrädda är rädd för. Putin är ju inte precis Hitler och placerar oss som slavar i norra Tyskland, utan Sverige finns ju kvar även efter ett anfall. Möjligen bestämmer de vilka kompisar vi får ha. Men även detta är kortsiktigt och försvinner när Ryssland byter maktledare.
Jo han är den nya hitler. Det är uttalat att rensa Ukraina på alla som inte är proryssar. Finns artiklar från ria novostny eller vad tidningen heter.

Det har ingen betydelse om Putin byts ut, det är Kreml all over.

Varför är de gamla Warszawa länderna så emot ryssarna? De vet exakt vad som väntar om de får bestämma. Mord, tortyr, våldtäkter är bara början.

Inget försvar? Då tycker jag du ska åka hem till din polare Putin istället för att vara här.
För mig är det värt nästan hur mycket som helst att slippa de ryska mördarbanden på svensk mark.
Citera
2022-04-08, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Nog bra att ha USA bakom ryggen, men för hur länge? Trump eller någon annan MAGA förespråkare kanske sitter i Vita Huset och med en republikansk kongress o senat om några år kan det bli America First som gäller, då blir NATO i sin nuvarande form ett minne blott. Inte ett helt osannolikt scenarie!
Jag är Trumpsupporter. Tror inte det är någon fara. Han bara pratar mycket den gode Trump.
Citera
2022-04-08, 15:04
Medlem
svartsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Ryssarna har alltid haft sin egen stil när det gäller att spela tennis.
Ryssens motståndare ställer upp med racket och boll.
Så fort motståndaren får in en poäng slänger ryssen sin racket i marken och hämtar en rustning och ett svärd.

Har säkert hänt kanske en gång.
Mer normalt är att man flexar sin storlek. Men 2022 med ett trött folk och år utan användning är utrustningen även för tennis ganska rutten. Strängarna på lyran går av en för en.
Man står där på planen och skickar boll men alla ser/vet att kvalitén suger. Vodka, korruption och förtryck i 22 år har även gjort tävlingarna rätt enkla att spela på. Om man inte flyttar och/eller tar kuk i tex. Monaco etc.
Men sedan 1984 så lyckas ju Ryska irottsmän/kvinnor/them när de flytt och får andra pedofiler/tränare/torterare. Tävlingar går bättre och leenden ses ibland så vi glömmer allt innan. Duh!
I denna soppa våldtar dvärgen en fd. gymnast och fler usla människor var skapade. Tada!!
Sälj alla beslagtagna "små" pråmar i världen och sätt vinsten i en fond för uppbyggnad av Ukraine!!! Var ju från Rysslands rikedomar det hela kom ifrån från början.
Red. Usel meningsbyggnad och satsdel.
Senast redigerad av svartsoppa 2022-04-08 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in