Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-08, 23:01
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Jag r nybliven investerare och det min mage sger r lgg dina pengar i framtiden. Det lter vldigt logiskt att AI och eneriproduktion kommer n astronomiska hjder framver. Speciellt arbetsuppgiftautomariseringen som du nmnde.

Du ska ha ett enormt tack fr dina fina upplysningar och jag ska trippla ner p att studera inom de omrdena du nmnde!

S, ja ditt inlgg hjlpte mig! Tack igen och hoppas du har en supertrevlig helg!

Toppen. Detsamma.
Kolla ocks p vilka fretag som de absolut bsta p sina omrden vill jobba fr. En gng i tiden var Apple och Google dr alla programmeraren och ingenjrer ville vara. Google r fortfarande hett, medan Apple r mer av en kyrkogrd fr avdankade och utbrnda. En verdrift, men med lite sanning i.
Citera
2022-04-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att Musk gr in som strste gare i Twitter kan vara fr att cementera mediets funktion som reklamkanal fr Tesla. Musk r en oligark som str fr plutokrati. Den som har pengarna bestmmer. Fackfreningar och myndigheter r av ondo i hans vrld. Han vill skta fretaget efter eget godfinnande. Det kan han gra i Kina s lnge han fljer landets grundlggande regler, t.ex att inte kritisera deras hrda lockdown.

Twitter har vl lnge varit p glid. Skall man synas mste man betala. Det brjade vl frra ret? Jag provade att registrera ett pro-account. Det verkar som om man kan betala upp till $50.000 per dag (!) fr varje inlgg man vill skall f god exponering. Det r inte inlggets kvalitet som avgr hur det sprids utan vilka ekonomiska resurser som ligger bakom. Globala krafter skapar ett system dr pengarna styr.

"Yttrandefiheten r bra p Twitter, utom fr Trump, men det r sjlvklart. Fast de som har pengar syns naturligtvis bttre." (Och de med de rtta sikterna kanske fr rabatt och frmnscheckar s de kan f sina inlgg spridda.) Det kanske sker p samma stt som Musk vill stta lner: Alla fr samma ln fr samma arbete vid Tesla. Men Musk vill bara ge bonus till de som inte r anslutna till facket. Det skrev han p Twitter. Myndigheter sade att hans twitter r olagligt. Men han har inte tagit bort det nnu, vad jag vet. Det blir ju lttare att f det twittret kvar om han r storgare i fretaget.

Den elakartade tendensen med, i praktiken, censur baserad p ekonomiska resurser, kommer att strkas med Musk som storgare i Twitter. Det kanske grs fr att kunna baxa Teslas luftslott en bit till.

https://www.cnbc.com/2021/03/25/tesl...eted-nlrb.html

Det brjade allts med domslut 2019. Inlgget (snart 4 r gammalt) r fortfarande kvar.

https://twitter.com/elonmusk/status/...zYXhipx0qLWUng

Varfr skippade du hans tweet som bjud in UAV eller vad dom nu heter, amerikanska bilfacket, att gra en omrstning p fabriken?

Just det, fr att du... Har glmde ta av dig foliehatten.

Du fortstter prata om att vi inte vet vad en fabrik som inte startats nnu kommer producera per dag, som om det vore ngot annorlunda, det r standard.
Citera
2022-04-08, 23:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Varfr skippade du hans tweet som bjud in UAV eller vad dom nu heter, amerikanska bilfacket, att gra en omrstning p fabriken?

Just det, fr att du... Har glmde ta av dig foliehatten.

Du fortstter prata om att vi inte vet vad en fabrik som inte startats nnu kommer producera per dag, som om det vore ngot annorlunda, det r standard.
Han har en rcka konflikter med myndigheter och fack bakom sig. I Kina fungerar det. Fretaget driver en agenda. Det intressanta nu r att det verkar som om fretaget hller p att ta ett steg frn bilproduktion till filmproduktion. Det r viktigt fr att bedma aktiekurs och framtida inriktning. Det r som Kulturmarxist brukar skriva - mer n en bilhandlare.
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Nya videos ute

https://youtu.be/fiwUE_2JhvY

https://youtu.be/oBWmijC09Y4

Citat:
Fretaget utan reklambudget attackerar som vanligt de f platser som fortfarande str upp, nu med glassiga produktioner. Den fniga CyberTrucken driver med texanernas F 150. Cowboyen som driver Teslorna verkar vara tjej. Det jttelika bltesspnnet hon br driver med texanernas kldsel och r sk-tdyrt p Teslshop. Den slappe broder Kimbal som fick tjej av Epstein brukar g i cowboyhatt liksom Evil Overlord Bezos som dock r fdd i New Mexico. Texaner bor i ranch houses men Musk sljer sina stora hus i Californien och skaffar ett kyffe i Austin. (Att orden Texas och Tesla ljuder liknande skadar inte.) Giga-begreppet kopplar till "Everything is bigger in Texas." (Men det verkar sluta i micro-produktion.) Austin-invigningens CyberRodeo r nstan en oxymoron.

Det finns skert fler kopplingar fr den som grver i texansk kultur.

Det produceras inga strre mngder bilar. Musk har flyttat dit fr att delta i att snka staten i kaoset.

Det man kan lra av detta vad gller TSLA r att fretaget r ett rent PR-fretag. Man skall inte titta p bristande produktion eller dliga fundamenta. Det finns krafter bakom som garanterar en viss niv p aktien. Som det ser ut nu kommer inte TSLA-kursen att dyka till sitt verkliga, usla vrde inom den nrmaste framtiden.
Citera
2022-04-08, 23:53
Medlem
Citat:
Han har en rcka konflikter med myndigheter och fack bakom sig. I Kina fungerar det. Fretaget driver en agenda. Det intressanta nu r att det verkar som om fretaget hller p att ta ett steg frn bilproduktion till filmproduktion. Det r viktigt fr att bedma aktiekurs och framtida inriktning. Det r som Kulturmarxist brukar skriva - mer n en bilhandlare.

Det lter generellt som att du tror Tesla r ett luftslott, r det rtt?

Hur lngt mste dom g fr dig fr att du ska se att det inte r ett luftslott?
Citera
2022-04-08, 23:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Det fr vi se d. Men det intressanta nu r de nya videona som just kommit efter premiren p Austinfabriken i frrgr, tycker jag.

(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)
Senast redigerad av wwr 2022-04-09 kl. 00:09.
Citera
2022-04-09, 08:54
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

Allt finns ju dr att se, s det handlar mer om TeslaQ mnniskor som bestmt sig. Knslor stller till det och avund r en kletig srja som r svr att ta sig ur, men hr r en som vaknade upp.

https://twitter.com/ATX_fight_club/s...uPmTL3VOA&s=19

Man fr vlja. Vill man ha rtt, eller vill man tjna pengar.
Citera
2022-04-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Allt finns ju dr att se, s det handlar mer om TeslaQ mnniskor som bestmt sig. Knslor stller till det och avund r en kletig srja som r svr att ta sig ur, men hr r en som vaknade upp.

https://twitter.com/ATX_fight_club/s...uPmTL3VOA&s=19

Man fr vlja. Vill man ha rtt, eller vill man tjna pengar.

Jag som nd klassas som en tesla skeptiker har inget att gra med att jag tror tesla r ett luftslott. Det r tydligt att de levererade ver 900k bilar frra ret.

Problemet r just det som ex Twitter-inlgget du delade. Om Elon levererar de han lovar s kommer aktien vara vrd mycket mer, vi sitter idag med ett fretag vars enda riktiga intkt r bilar. Deras energibusiness har vrdels marginal och tynger om ngot vrderingen.

Vi har deras sjlvkrande mjukvara som folk fr 3-4 r sedan trodde var vrldsledande och att bilarna skulle kra sig sjlv 2017-2018-2019-2020-2021-2022. Utvecklingen har enligt mnga som sjlva kr FSD gtt helt i sidledes senaste ret. De lser vissa problem men med det s uppkommer nya problem den klarade frut.

Elon tappar ocks frtroende fr varje produkt han lovar men aldrig levererar p. Exempelvis har han ju nu sagt att det kommer en prototyp p humanoid robot 2022 och att den ska produceras 2023, finns inte en mnniska med iq>30 som tror att Tesla kommer ha en RW AI humanoid robot 2023 som kan erstta ngonting.

Skulle Tesla varit vrt 100B$ hade det varit intressant fr mig. Men vrderingen r absurd, under ZIRP tiden har vrderingar inte spelat ngon roll. Men med >8st rntehjningar p horisonten och amerikanska yieldkurvor som sprar ur r inte ett bilfretag med 3 siffriga P/E jtteattraktivt
Citera
2022-04-09, 11:05
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag som nd klassas som en tesla skeptiker har inget att gra med att jag tror tesla r ett luftslott. Det r tydligt att de levererade ver 900k bilar frra ret.

Problemet r just det som ex Twitter-inlgget du delade. Om Elon levererar de han lovar s kommer aktien vara vrd mycket mer, vi sitter idag med ett fretag vars enda riktiga intkt r bilar. Deras energibusiness har vrdels marginal och tynger om ngot vrderingen.

Vi har deras sjlvkrande mjukvara som folk fr 3-4 r sedan trodde var vrldsledande och att bilarna skulle kra sig sjlv 2017-2018-2019-2020-2021-2022. Utvecklingen har enligt mnga som sjlva kr FSD gtt helt i sidledes senaste ret. De lser vissa problem men med det s uppkommer nya problem den klarade frut.

Elon tappar ocks frtroende fr varje produkt han lovar men aldrig levererar p. Exempelvis har han ju nu sagt att det kommer en prototyp p humanoid robot 2022 och att den ska produceras 2023, finns inte en mnniska med iq>30 som tror att Tesla kommer ha en RW AI humanoid robot 2023 som kan erstta ngonting.

Skulle Tesla varit vrt 100B$ hade det varit intressant fr mig. Men vrderingen r absurd, under ZIRP tiden har vrderingar inte spelat ngon roll. Men med >8st rntehjningar p horisonten och amerikanska yieldkurvor som sprar ur r inte ett bilfretag med 3 siffriga P/E jtteattraktivt

Jag tror den strsta anledningen till varfr vissa undervrderar Tesla r fr att de inte frstr vad en av deras viktigaste produkter r och vad den betyder fr framtida intkter och vinstmarginaler, nmligen fabrikerna i sig. Fremont r ett vanstllt missfoster i jmfrelse med Shanghai, som r den frsta riktiga planerade fabriken, byggd frn grunden nr Tesla hade blivit mer kompetent p produktion. Att Tesla byggde 2 fabriker samtidigt i ett andra skede hintade om att de hade utvecklat sina produktionsled till nrmast perfektion, och att det var dags att brja "massproducera" sjlva fabriken. Sjlvklart finns det gott om utrymme fr innovation och frbttringar, men vrdet av att ha en blueprint till en fabrik med sn effektivitet gr helt ver huvudet p de som bara kollar p produktionssiffrorna. Folk frstr uppenbarligen inte vad det innebr fr vare sig Tesla eller konkurrenterna att Teslas frmsta kompetenser r produktion och innovation, fr om de hade frsttt det s hade kursen inte varit s lg. Aktien r billig ven om man bara ser till vad som faktiskt produceras och dess tillvxttakt.

Jag hr ofta argumenten att Tesla inte levererat som utlovat. Men det r halmstrn, och egentligen ngot som pverkar en haters skadegldje mer n tillvxten av fretaget. S jag bryr mig vldigt lite om det. Om man tror att det r argument som biter s visst, fortstt repetera det som ett mantra medan Tesla arbetar i ett tempo som fr resten av marknaden att se ut som den str still. Man fr ha sin egen uppfattning, och hur dum jag n tycker att den r s r s lovar jag det r nnu dummare att dela med sig av den till mig, d oddsen r vldigt lga att man rkar frst saken bttre n vad jag gr.

Och ja, jag vet hur arrogant jag r, men det r fr att jag ocks vet hur intelligent jag r.
Citera
2022-04-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tror den strsta anledningen till varfr vissa undervrderar Tesla r fr att de inte frstr vad en av deras viktigaste produkter r och vad den betyder fr framtida intkter och vinstmarginaler, nmligen fabrikerna i sig. Fremont r ett vanstllt missfoster i jmfrelse med Shanghai, som r den frsta riktiga planerade fabriken, byggd frn grunden nr Tesla hade blivit mer kompetent p produktion. Att Tesla byggde 2 fabriker samtidigt i ett andra skede hintade om att de hade utvecklat sina produktionsled till nrmast perfektion, och att det var dags att brja "massproducera" sjlva fabriken. Sjlvklart finns det gott om utrymme fr innovation och frbttringar, men vrdet av att ha en blueprint till en fabrik med sn effektivitet gr helt ver huvudet p de som bara kollar p produktionssiffrorna. Folk frstr uppenbarligen inte vad det innebr fr vare sig Tesla eller konkurrenterna att Teslas frmsta kompetenser r produktion och innovation, fr om de hade frsttt det s hade kursen inte varit s lg. Aktien r billig ven om man bara ser till vad som faktiskt produceras och dess tillvxttakt.

Jag hr ofta argumenten att Tesla inte levererat som utlovat. Men det r halmstrn, och egentligen ngot som pverkar en haters skadegldje mer n tillvxten av fretaget. S jag bryr mig vldigt lite om det. Om man tror att det r argument som biter s visst, fortstt repetera det som ett mantra medan Tesla arbetar i ett tempo som fr resten av marknaden att se ut som den str still. Man fr ha sin egen uppfattning, och hur dum jag n tycker att den r s r s lovar jag det r nnu dummare att dela med sig av den till mig, d oddsen r vldigt lga att man rkar frst saken bttre n vad jag gr.

Och ja, jag vet hur arrogant jag r, men det r fr att jag ocks vet hur intelligent jag r.
Ja du, sjlvfrtroende besitter du iaf. Enligt mig knns det ganska fragilt att ett 1000 miljarder dollar bolags strsta USP r tron om att de gr betydligt bttre fabriken n andra ven fast deras bilar r knda inom industrin som vrdels kvalitet.

Jag tror mer t andra hllet att majoriteten av Teslas aktiegare aldrig i hela deras liv varit inne i en annan bilfabrik och har drfr ftt fr sig att alla andra str och bankar med stenar p plt medans tesla har automatiserat sin produktion.

Handlar inget om "Argumentet som biter" eller "det r nnu dummare att dela med sig av den till mig" detta r ett aktieforum men de visar ganska tydligt att du r hr fr att frsvara "bolaget?" och inget annat.
Citera
2022-04-09, 12:40
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ja du, sjlvfrtroende besitter du iaf. Enligt mig knns det ganska fragilt att ett 1000 miljarder dollar bolags strsta USP r tron om att de gr betydligt bttre fabriken n andra ven fast deras bilar r knda inom industrin som vrdels kvalitet.

Jag tror mer t andra hllet att majoriteten av Teslas aktiegare aldrig i hela deras liv varit inne i en annan bilfabrik och har drfr ftt fr sig att alla andra str och bankar med stenar p plt medans tesla har automatiserat sin produktion.

Handlar inget om "Argumentet som biter" eller "det r nnu dummare att dela med sig av den till mig" detta r ett aktieforum men de visar ganska tydligt att du r hr fr att frsvara "bolaget?" och inget annat.

Lyssna p ngra av Sandys klipp. Du hittar nog ingen med mer insyn i alla andra fabrikers tillverkningsprocess och som hyllar tesla samt rankar ner ibland p vissa punkter. Overall s r Tesla enligt Sandy way above alla andra. Mycket av det har att gra med att Tesla r skapat i nutid och utvecklar nya metoder som r frbttrade flera iterationer p fabriksgolvet under samma modell fas t.om.

Det rcker med att lyssna p de som uppenbart r insatta i processen fr att frstr hur lngt fre Tesla ligger alla andra.
Citera
2022-04-09, 12:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det kan du ha rtt i. De senaste (frmodligen i stora delar frfalskade) videos visar otroligt glnsande maskiner som bygger bilar utan mnsklig nrvaro. Undrar vad en operatr/fabriksarbetare skulle sga om videorna.

Tesla hller kursen uppe med mrkliga videos av "drmfabriker".
Citera
2022-04-09, 12:46
Medlem
libbens avatar
Fr vrigt s avvaktar jag sjlv med att kpa mer aktier. Vrldslget och frmst d USA med sin inverterad yeild curve samt rntekningarna osv och nu Sverige som ven r med p tget med att brja ka rntorna snabbare ocks.

Tror jag sitter utanfr ngra veckor till altentivt till sommaren. Shanghai r vl fortfarande covid lst osv. S lnge detta existerar s kommer just tesla troligen ligga platt i kursen eller blda sakta ner under 1000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in