Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
Jag som nd klassas som en tesla skeptiker har inget att gra med att jag tror tesla r ett luftslott. Det r tydligt att de levererade ver 900k bilar frra ret.
Problemet r just det som ex Twitter-inlgget du delade. Om Elon levererar de han lovar s kommer aktien vara vrd mycket mer, vi sitter idag med ett fretag vars enda riktiga intkt r bilar. Deras energibusiness har vrdels marginal och tynger om ngot vrderingen.
Vi har deras sjlvkrande mjukvara som folk fr 3-4 r sedan trodde var vrldsledande och att bilarna skulle kra sig sjlv 2017-2018-2019-2020-2021-2022. Utvecklingen har enligt mnga som sjlva kr FSD gtt helt i sidledes senaste ret. De lser vissa problem men med det s uppkommer nya problem den klarade frut.
Elon tappar ocks frtroende fr varje produkt han lovar men aldrig levererar p. Exempelvis har han ju nu sagt att det kommer en prototyp p humanoid robot 2022 och att den ska produceras 2023, finns inte en mnniska med iq>30 som tror att Tesla kommer ha en RW AI humanoid robot 2023 som kan erstta ngonting.
Skulle Tesla varit vrt 100B$ hade det varit intressant fr mig. Men vrderingen r absurd, under ZIRP tiden har vrderingar inte spelat ngon roll. Men med >8st rntehjningar p horisonten och amerikanska yieldkurvor som sprar ur r inte ett bilfretag med 3 siffriga P/E jtteattraktivt
Jag tror den strsta anledningen till varfr vissa undervrderar Tesla r fr att de inte frstr vad en av deras viktigaste produkter r och vad den betyder fr framtida intkter och vinstmarginaler, nmligen fabrikerna i sig. Fremont r ett vanstllt missfoster i jmfrelse med Shanghai, som r den frsta riktiga planerade fabriken, byggd frn grunden nr Tesla hade blivit mer kompetent p produktion. Att Tesla byggde 2 fabriker samtidigt i ett andra skede hintade om att de hade utvecklat sina produktionsled till nrmast perfektion, och att det var dags att brja "massproducera" sjlva fabriken. Sjlvklart finns det gott om utrymme fr innovation och frbttringar, men vrdet av att ha en blueprint till en fabrik med sn effektivitet gr helt ver huvudet p de som bara kollar p produktionssiffrorna. Folk frstr uppenbarligen inte vad det innebr fr vare sig Tesla eller konkurrenterna att Teslas frmsta kompetenser r produktion och innovation, fr om de hade frsttt det s hade kursen inte varit s lg. Aktien r billig ven om man bara ser till vad som faktiskt produceras och dess tillvxttakt.
Jag hr ofta argumenten att Tesla inte levererat som utlovat. Men det r halmstrn, och egentligen ngot som pverkar en haters skadegldje mer n tillvxten av fretaget. S jag bryr mig vldigt lite om det. Om man tror att det r argument som biter s visst, fortstt repetera det som ett mantra medan Tesla arbetar i ett tempo som fr resten av marknaden att se ut som den str still. Man fr ha sin egen uppfattning, och hur dum jag n tycker att den r s r s lovar jag det r nnu dummare att dela med sig av den till mig, d oddsen r vldigt lga att man rkar frst saken bttre n vad jag gr.
Och ja, jag vet hur arrogant jag r, men det r fr att jag ocks vet hur intelligent jag r.