• 2
  • 3
2022-04-13, 18:28
Medlem
Kan offren varit agenter i en eller annan form åt nazisterna under kriget och mördaren ville hämnas?

En av offren hade ju gjort stora pengar med affärer med tyskarna men hur vad det med de andra offren?
Citera
2022-04-13, 20:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla dessa personer hade haft kontakt med tyskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Kan offren varit agenter i en eller annan form åt nazisterna under kriget och mördaren ville hämnas?

En av offren hade ju gjort stora pengar med affärer med tyskarna men hur vad det med de andra offren?

Gällande "Rudi" Nicolai gör jag ett citat från inlägg # 6: "Under kriget var han tysk kollaboratör av stora mått och var dödsdömd redan under kriget. Han gjorde jättevinster på sina affärer med tyskarna.". Han var född i Hamburg.

När det gäller hans kumpan Hjalmar Olsen så var även han säkert också inblandad med tyskarna. Kontorschefen Jacobsen på English House vet vi att denna firma sydde bl. a. uniformer åt tyskarna och tjänade stora pengar. Det har framhållits att Jacobsen var inblandad i dessa "dubbelrutter" mellan Danmark och Sverige. Povl V. Meyer var gulduppköpare och tyskarnas störste gulduppköpare.

Redan i maj 1945 mördades Meyer. Det går snabbt undan mellan morden 1948 i Köpenhamn. Precis som det skulle ha funnits ett "schema". Den 19 februari mördades paret Jacobsen, den 22 april Nicolai och Olsen samt slutligen den 19 november Pinski. Under exakt nio månaders tid under 1948 begicks två dubbelmord samt ytterligare ett enkelmord. Om den sistnämnde hade något med tyskarna att göra vet vi inte men det skulle inte förvåna mig om han också hade haft samröre med dem.

När det gäller Svend Aage Hasselström och kretsen kring denne så kom ingen av dessa att bli mördade. Hasselström och "Spindelligan" var troligen de allra största gällande svartabörsaffärer.

För att hålla på med svartabörsaffärer under de fem år tyskarna ockuperade Danmark så var man säkert tvungen att i mångt och mycket ha kontakt med dem.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-04-13 kl. 20:53.
Citera
2022-04-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Gällande "Rudi" Nicolai gör jag ett citat från inlägg # 6: "Under kriget var han tysk kollaboratör av stora mått och var dödsdömd redan under kriget. Han gjorde jättevinster på sina affärer med tyskarna.". Han var född i Hamburg.

När det gäller hans kumpan Hjalmar Olsen så var även han säkert också inblandad med tyskarna. Kontorschefen Jacobsen på English House vet vi att denna firma sydde bl. a. uniformer åt tyskarna och tjänade stora pengar. Det har framhållits att Jacobsen var inblandad i dessa "dubbelrutter" mellan Danmark och Sverige. Povl V. Meyer var gulduppköpare och tyskarnas störste gulduppköpare.

Redan i maj 1945 mördades Meyer. Det går snabbt undan mellan morden 1948 i Köpenhamn. Precis som det skulle ha funnits ett "schema". Den 19 februari mördades paret Jacobsen, den 22 april Nicolai och Olsen samt slutligen den 19 november Pinski. Under exakt nio månaders tid under 1948 begicks två dubbelmord samt ytterligare ett enkelmord. Om den sistnämnde hade något med tyskarna att göra vet vi inte men det skulle inte förvåna mig om han också hade haft samröre med dem.

När det gäller Svend Aage Hasselström och kretsen kring denne så kom ingen av dessa att bli mördade. Hasselström och "Spindelligan" var troligen de allra största gällande svartabörsaffärer.

För att hålla på med svartabörsaffärer under de fem år tyskarna ockuperade Danmark så var man säkert tvungen att i mångt och mycket ha kontakt med dem.

Då är det mycket sannolikt att morden hade med detta att göra iomed närheten till krigsslutet, samt i första mordet redan strax innan krigsslutet.
Citera
2022-04-14, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket våldsamt i Köpenhamn 1948.

Citat:
Då är det mycket sannolikt att morden hade med detta att göra iomed närheten till krigsslutet, samt i första mordet redan strax innan krigsslutet.

Ja i samband med att ockupationen av Danmark tog slut så var det s. a. s. "fritt fram".

Kriget hann inte mer än ta slut så blev Meyer mördad. Har inte det exakta datumet men det var i maj 1945. Jag tror att alla dessa mord/avrättningar berodde till en mycket stor del på svartabörshandeln både under kriget och åren efter. Gällande "Rudi" Nicolai berodde detta också på att han var tysk kollaboratör av stora mått.
Citera
2022-04-16, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gick mycket våldsamt till i den danska huvudstaden efter kriget.

Publicerat 2016-07-31:

Citat:

"Det var tydligen ett vanligt par som brutalt dödades under mystiska omständigheter i lägenheten på Peter Bangs Vej. Men kanske herr och fru Jacobsen gömde hemligheter som kostade dem livet?"

Citat:

"Den 20 februari 1948 anlände pigan Asta Hansen till Peter Bangs Vej 74, där hon som vanligt fick städa tillsammans med paret Jacobsen, som bodde på tredje våningen. Klockan var 7.55 när hon ringde på köksdörren, men den här dagen gick den inte upp. Förvånat valde Asta Hansen att gå över taket och ner till lägenhetens ytterdörr, där hon kunde låsa in sig."

Hur var det t. ex. i Oslo? Norge hade ju också varit ockuperat under fem års tid. Gick det lika våldsamt till i den norska huvudstaden som i den danska när väl kriget hade tagit slut?
Citera
2022-04-20, 19:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar och kvinnan med Cocker Spanieln.

Svend Aage Hasselström lär ha varit den person som levde längst efter de mycket våldsamma åren under 1940-talet. Hans hustru hette Erna Hasselström och hon kallades för "Bobby".

Den 19 februari sågs kontorschefen Jackobsen gå omkring, efter kontorstid, i Botaniska trädgården. Han var då sällskap med en yngre välklädd dam som hade en Cocker Spaniel i koppel. Den här hunden kom sedan att hittas springande omkring herrelös. Vem ägde den här Cocker Spanieln? Vem var denna dam? Två frågor som det aldrig kunde komma att bli besvarade.

Publicerat 2018-10-25:

Här kan man 54:55 och 58:35 in i programmet bl. a. se hur Svend Aage Hasselström, Erna Hasselström. Johannes Linde, Anders Jörgensen, Hjalmar Olsen och Rudolf Nicolai såg ut.
Citera
2022-04-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Hur var det t. ex. i Oslo? Norge hade ju också varit ockuperat under fem års tid. Gick det lika våldsamt till i den norska huvudstaden som i den danska när väl kriget hade tagit slut?

Vi har väl ett eller ett par olösta mord här i Sverige som kan ha kopplingar till kriget och nazistiska medlöpare vill jag minnas? Så jag kan mycket väl tänka mig att det har mördats folk även i Norge av den anledningen.
Citera
2022-04-22, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika fall från Norge och Sverige.

Citat:
Vi har väl ett eller ett par olösta mord här i Sverige som kan ha kopplingar till kriget och nazistiska medlöpare vill jag minnas? Så jag kan mycket väl tänka mig att det har mördats folk även i Norge av den anledningen.

Ja det finns några fall och det mest kända är Jane Horney som försvann i januari 1945.

I Sverige finns också det misstänkta mordet på norrmannen Kai Holt 1945.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kai_Holst

(FB) Vad hände på Rindögatan 42 den 27/6 1945 i Stockholm?

Även detta:

(FB) "Gestaposkepparen" som försvann, Kungälv, 1945.

I Norge har vi åtminstone följande fall som på ett eller annat sätt hade kopplingar till kriget och nazistiska medlöpare.

(FB) Olöst försvinnande: Paula Andersen, Norge, 1944.

(FB) Sjökaptenen som försvann: Anton Karlsson, Norge/Sverige, 1944.

(FB) Taxichauffören som försvann: Einar Aarholdt, Drammen, Norge, 1947

Den sistnämnda tråden handlar om tre ouppklarade fall. Alla riktade mot norska taxichaufförer. De förblev alla ouppklarade.
Citera
2022-05-02, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fabriksgatan i Haparanda - Sveriges eget Peter Bangs Vej.

Hela två mord och ett dubbelmord på Peter Bangs Vej begångna 1944, 1948 och 1966.

Publicerat 2019-10-17:

Precis som Fabriksgatan i Haparanda där tre mord begicks 1957, 1964 och 1966.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-05-02 kl. 19:22.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in