Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-15, 23:13
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Men tänker du aldrig på hur universum uppstod, begynnelsen osv? Syftet på jorden osv? Du lär väl ha begrundat dessa existensfrågor, kan man då rationellt komma till en annan slutsats?

Jo absolut det är mycket intressanta och tänkvärda frågeställningar. Jag tror på någonting men det är till största delen annat än det som står i bibeln eller koranen. Därmed inte sagt att religion också är intressant och att vissa delar äger relevans. Jag tror tex att Jesus var en verklig person som existerat.
Citera
2022-04-15, 23:14
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Hur skulle det se ut tror du om någon svartmuskig person åkte till helylle svensk område och gjorde det? Tror du att dem skulle stå där i en ring, applådera och berömma yttrandefriheten tror du?

Tror folk skulle hålla sig undan.

Skulle svenska ungdomar ge sig på polisen och försöka misshandla den som bränner flaggor etc hoppas jag de straffas.
Citera
2022-04-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är Socialdemokraternas lagstiftning. Vill du gå tillbaka till svenska Kungens lagstiftning får du nog tänka på att den kanske inte var lika tolerant mot avvikande trosuppfattningar.

Detta är egentligen ett naivt experiment. Religös frihet fungerar bara så länge det finns en ömsesidig respekt. Vi har ingen tradition på detta i Sverige då vi är ett land som bara har haft en religion att förhålla oss till i historien.

Precis. Ni tror att alla religioner tyvärr är fabler som tror på en skäggig gubbe som skicka sin son?! till jorden.. så är det ju inte.
Citera
2022-04-15, 23:15
Medlem
Citat:
Återigen, tror inte du som svensk kan förstå vad känslor är.. jag menar, som nihilist, ni värderar ju inte ens sådana aspekter? Jag slår vad om att du dumpade din mamma på något äldreboende och hälsar på henne varannan jul.

Poängen är att ett så sociopatisk folk som Svenskar, som återigen är känslomässigt avtrubbade och dyrkar alkohol, kan förstå den kärleken man har för den boken. Förstår du mig nu?
Förstår att du har en agenda, men du vet inte hur alla svenskar firar jul eller umgås med sina mammor. Och alla är inte nihilister eller sociopater, då skulle vi aldrig ha kunnat skapa ett samhälle. Jag förstår dock att vi är ett konstigt folk och att kontrasten mot dig är enorm. Men det i sig är inte ett brott.
Citera
2022-04-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jo absolut det är mycket intressanta och tänkvärda frågeställningar. Jag tror på någonting men det är till största delen annat än det som står i bibeln eller koranen. Därmed inte sagt att religion också är intressant och att vissa delar äger relevans. Jag tror tex att Jesus var en verklig person som existerat.

Har du läst Koranen då? Mitt förslag är att ge det en chans, försök att läsa orden och föreställ dig att det Gud som talar till dig...
Citera
2022-04-15, 23:18
Medlem
Citat:
Hur skulle det se ut tror du om någon svartmuskig person åkte till helylle svensk område och gjorde det? Tror du att dem skulle stå där i en ring, applådera och berömma yttrandefriheten tror du?
De skulle skaka på huvudet och le. Det betyder absolut ingenting alls. Det är som när svenskar blir kallade hundar. Budskapet går inte fram. Vi älskar ju hundar!
Citera
2022-04-15, 23:19
Medlem
bulletproofsouls avatar
[quote=firechromenorr|79889765]
Citat:

Mjo men dem förstår ömsesidig gagn.. det gör inte den vite mannen, som vill skapa kaos och vara hegemonisk.. the jig is up, förstår du det uttrycket?

Jag tror inte det ligger på det planet. Det är industrialismen och kapitalismen parat med kristendomen som skapar hegemoni. Det ligger i kapitalismens natur helt enkelt. Alla tre byggstenar är skapade av västvärlden dvs vita människor. Men utan industrialism eller kapitalism inga framsteg eller utveckling och då hade alla levt kvar i det gamla bondesamhället. Alla har fått ett bättre liv med industrialismen och kapitalismen oavsett var i världen du bor. Bättre utbildning, bättre bostäder, bättre sjukvård, bättre mat, ett fysiskt lättare liv, osv.
Citera
2022-04-15, 23:21
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Har du läst Koranen då? Mitt förslag är att ge det en chans, försök att läsa orden och föreställ dig att det Gud som talar till dig...

Jag har läst delar av koranen inte hela. Kanske gör det någon gång. Men som sagt jag är inte direkt intresserad. Dessutom blir man inte mer sugen efter av att se de ovärdiga reaktionerna som sker nu i Örebro
Senast redigerad av bulletproofsoul 2022-04-15 kl. 23:34.
Citera
2022-04-15, 23:33
Medlem
[quote=bulletproofsoul|79889943]
Citat:

Jag tror inte det ligger på det planet. Det är industrialismen och kapitalismen parat med kristendomen som skapar hegemoni. Det ligger i kapitalismens natur helt enkelt. Alla tre byggstenar är skapade av västvärlden dvs vita människor. Men utan industrialism eller kapitalism inga framsteg eller utveckling och då hade alla levt kvar i det gamla bondesamhället. Alla har fått ett bättre liv med industrialismen och kapitalismen oavsett var i världen du bor. Bättre utbildning, bättre bostäder, bättre sjukvård, bättre mat, ett fysiskt lättare liv, osv.

Fast det är ju det man frågar, är det verkligen så? Du säger "alla har fått bättre liv", utveckla detta? Om något så pekar ju markörerna på att mental ohälsa ökar och att människor, framför allt Svenskar, förbrukar mer o mer psykofarmaka?
Citera
2022-04-15, 23:36
Medlem
Citat:
Jag har läst delar av koranen inte hela. Kanske gör det någon gång. Men som sagt jag är inte direkt intresserad. Dessutom blir man inte mer sugen efter av att se de ovärdiga reaktionerna som sker nu i Örebro

Glöm ej att du inte ska se individers handling utan försök att förstå doktrinen. Det sägs i och med att budskapet är från Gud, som vet ens natur, kommer det att de ge resonans hos dig oavsett hur mycket du indoktrinerats av annat. Testa, det skadar dig inte. Jag menar Joram gick från en Islamofob till en konvertit, det säger ju en hel del.
Citera
2022-04-15, 23:43
Medlem
bulletproofsouls avatar
[quote=firechromenorr|79890185]
Citat:

Fast det är ju det man frågar, är det verkligen så? Du säger "alla har fått bättre liv", utveckla detta? Om något så pekar ju markörerna på att mental ohälsa ökar och att människor, framför allt Svenskar, förbrukar mer o mer psykofarmaka?

i Sverige är det otvetydigt så att alla har ett oändligt bättre liv än i det gamla förindustriella samhället. I ett varmare land där man kunnat skörda flera gånger om året och aldrig haft hungersnöd kan det vara mindre skillnad mellan bondesamhället och industrisamhället än i Sverige. Ju kallare ett land är desto högre levnadsstandard måste det ha för att befolkningen ska leva gott. Du pratar om psykisk ohälsa i all ära men det hör ju ihop med det här sambanden. I ett fattigare men varmare land där man kan sitta ute på en uteservering och spela backgammon hela dagen är det naturligtvis lättare att umgås, ta dagen som den kommer utan stress och filosofera under stjärnorna i den ljumma natten än vad det är i Sverige där du har ett inrutat, genomorganiserat och genom strukturerat liv i ett kallt klimat. Men Det är därför så många svenskar vill bo i tex Spanien eller Thailand när de gått i pension dvs slippa stress och krav och bara koppla av och chilla.

Men utan detta effektiva genomorganiserade informationssamhälle ingen levnadsstandard, ingen generell skattefinansierad välfärd. Och utan dessa skulle tex inte du eller någon annan muslim befinna dig i Sverige. Hela invandringen till Sverige är egentligen beroende av endast två saker, hög levnadsstandard och skattefinansierad generell välfärd. Utan dessa två komponenter är Sverige ett fullständigt ointressant land för de allra flesta. Och det är där någonstans också som jag grundar min invandringskritiska hållning. Jag tror nämligen att många invandrare blir förstörda i Sverige. Tex hur mycket bättre skulle inte de gängkriminella unga killarna haft det om de varit hemma i sin egen kultur och bland sitt eget folk. Fattigare, ja troligtvis men de hade med stor sannolikhet haft ett bättre liv, varit skötsamma och vettiga individer rotade i sin egen identitet och inte identitetslösa som i mångkulturens Sverige. Sverige är ett mycket knepigt land som sticker ut på de flesta kulturella och mänskliga områden tvärsemot vad många sossar och andra PK individer vill få oss att tro. Allting har ett pris, välfärd och levnadsstandard har också ett pris. Någonstans får man panta upp det. Kan du inte från början navigera och se designen i systemet ungefär som Neo gör i Matrix blir det jävligt knepigt att skaffa sig en vettig tillvaro i Sverige. Visst du kan få på ytan soft kravlös drönar tillvaro styrd i bakgrunden av myndigheter som tex socialförvaltningen eller arbetsförmedlingen men har du ett gott liv egentligen. Svar nej. Den som är infödd och kan koderna och vad som döljer sig bortom systemet har en fördel men det krävs ändå att du är vaken och kan åka slalom mellan alla blindskär.

Sedan är allt relativt med psykisk ohälsa. I många undersökningar om människors upplevelse lycka eller allmänna välbefinnande i vardagen hittar vi alltid de skandinaviska länderna inklusive Sverige i topp i världen.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2022-04-16 kl. 00:10.
Citera
2022-04-15, 23:45
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Glöm ej att du inte ska se individers handling utan försök att förstå doktrinen. Det sägs i och med att budskapet är från Gud, som vet ens natur, kommer det att de ge resonans hos dig oavsett hur mycket du indoktrinerats av annat. Testa, det skadar dig inte. Jag menar Joram gick från en Islamofob till en konvertit, det säger ju en hel del.

Jag vet inte vem Joram är. Varför är det så viktigt att få alla att tro på islam? Bara acceptera att människor är olika och att alla gör olika livsval. Jag har aldrig försökt pracka på någon annan min personliga tro eller övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in