Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-21, 09:03
Medlem
wwrs avatar
Zelensky och rådgivarna verkar ha givit upp Mariupol. Staden verkar falla till ryssarna, som det ser ut nu. Är detta början till slutet av kriget?

Mitt intryck är att Donbas befolkning vill tilllhöra Ryssland. De omröstningar som hölls 2014 var inte oberoende men tydde på det. Det fanns även någon oberoende undersökning som tydde på att folket i Donbas röstat för självständighet.

Blir detta resultatet av kriget? Donbas blir ryskt. Krim förblir ryskt. Ryssarna kan uptropa seger där.

I resten av Ukraina, t.ex. Kiev verkar en del halvhjärtade ryska försök ha gjorts, eller kanske false flag-operationer genomförts. Ukraina kommer att utropa seger eftersom de försvarat sig mot ryssen, men förlorat Donbas och tidigare Krim.

Bara en spekulation om att kriget är på väg att ta slut. (Eller har stormakterna lyckats placera ett nytt Korea i Europa?) Vad tror ni?

Citat:
Yes. Without any conditions. We’re ready to hold a “special round of negotiations” right in Mariupol. One on one. Two on two. To save our guys, Azov, military, civilians, children, the living & the wounded. Everyone. Because they are ours. Because they are in my heart. Forever.
https://twitter.com/Podolyak_M/statu...LnCdcpoikdNWDA

Citat:
David Arakhamia, a second negotiator, said in an online post that he and Podolyak were in constant contact with Ukrainian forces in the city.

"Today, in a conversation with the city defenders, a proposal was put forward to hold direct negotiations, on site, on the evacuation of our military garrison,"

----

“The situation in Mariupol is deteriorating. Unfortunately, so far we cannot achieve a positive result there. Our warriors have hundreds of wounded. Protecting ordinary civilians with their backs, they lose their lives. Because, as far as I know, there are about a thousand civilians behind our guys in Mariupol, including children and women,” Zelenskiy said.

Citat:
Ukraine offers unconditional talks on Mariupol
Ukraina verkar kapitulera villkorslöst i Mariupol.

https://www.theguardian.com/world/li...088371a5f3f287

Senast redigerad av wwr 2022-04-21 kl. 09:34.
Citera
2022-04-21, 09:06
Medlem
Zelensky är märkbart svettig senaste dygnen. Desperat retorik - till skillnad från för bara att par veckor sedan.

Han vet att slutet är nära.

Men väst kan ju fortsätta CNN-propagandan att "Ukraina kan vinna detta - Ryssland är nere för räkning".

Man kan tycka vad man vill om invasionen - men får fanimej ta av sig PK-skygglapparna och inse att Ukraina inte har en chans jämfört med Ryssland.
Citera
2022-04-21, 09:11
Medlem
fitz-humes avatar
Sluta drömma.

Självklart kommer det inte att leda till att kriget tar slut. Ukraina kommer att strida till siste man om det behövs, i syfte att återta sitt territorium, i alla fall tills status quo innan kriget. Dessutom kommer Ryssland att fortsätta att vara paria för omvärlden tills dess att Putin personligen befinner sig i Haag (vilket inte kommer att ske förstås). Putin har grävt sin grav och det är bara en tidfråga innan det sker ett regimbyte i Kreml.

Vad gäller befolkningen, eller kanske rättare sagt ursprungsbefolkningen 2014, i Donetsk och Luhansk så har där inte funnit något folkligt stöd för pro-rysk separatism. Jag har förklarat detta för dig tidigare men du håller fast vid ryska propagandan.
Citera
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Zelensky och rådgivarna verkar ha givit upp Mariupol. Staden verkar falla till ryssarna, som det ser ut nu. Är detta början till slutet av kriget?

Mitt intryck är att Donbas befolkning vill tilllhöra Ryssland. De omröstningar som hölls 2014 var inte oberoende men tydde på det. Det fanns även någon oberoende undersökning som tydde på att folket i Donbas röstat för självständighet.

Blir detta resultatet av kriget? Donbas blir ryskt. Krim förblir ryskt. Ryssarna kan uptropa seger där.

I resten av Ukraina, t.ex. Kiev verkar en del halvhjärtade ryska försök ha gjorts, eller kanske false flag operationer genomförts. Ukraina kommer att utropa seger eftersom de försvarat sig mot ryssen, men förlorat Donbas och tidigare Krim.

Bara en spekulation om att kriget är på väg att ta slut. (Eller har stormakterna lyckats placera ett nytt Korea i Europa?) Vad tror ni?

https://twitter.com/Podolyak_M/statu...LnCdcpoikdNWDA

Ukraina verkar kapitulera villkorslöst i Mariupol.

https://www.theguardian.com/world/li...088371a5f3f287

Ja hoppas att kriget snart är slut. Bevare oss väl..
Citera
Medlem
soonImhappydeads avatar
Vad folk tycker har sällan betydelse. Få är väl de ukrainare/ryssar i Ukraina som bott och haft ett liv både i Ryssland och i Väst och därför på egen hand kan välja. Folkomröstningar är inte tillförlitliga. Känns som att Ryssland bara tänker ta Mariupol och Donbass och sen utropa sig till vinnare. Det kan dom säker göra innan maj. Att därefter minera gränsen och bara hålla områdena kräver inte så stora insatser.
Citera
2022-04-21, 09:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Zelensky är märkbart svettig senaste dygnen. Desperat retorik - till skillnad från för bara att par veckor sedan.

Han vet att slutet är nära.

Men väst kan ju fortsätta CNN-propagandan att "Ukraina kan vinna detta - Ryssland är nere för räkning".

Man kan tycka vad man vill om invasionen - men får fanimej ta av sig PK-skygglapparna och inse att Ukraina inte har en chans jämfört med Ryssland.

Jag menar att den enda lösningen är nog att man tillslut gör en överenskommelse (vilket borde gjorts mycket tidigare). Även om jag anser att Rysslands storskaliga invasion är obefogad så kan vi inte lösa detta krig med ännu ett/eller fortsatt krig i evighet. Stolthet måste sväljas, det borde finnas en gräns för hur mycket Ukrainska krigsherrar är beredda att offra i form av människor och materiella ting/kukturella byggader etc.

Jag hoppas för Guds skull att detta tillslut löses diplomatiskt, även om allt har gått för långt.
Citera
2022-04-21, 09:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Sluta drömma.

Självklart kommer det inte att leda till att kriget tar slut. Ukraina kommer att strida till siste man om det behövs, i syfte att återta sitt territorium, i alla fall tills status quo innan kriget. Dessutom kommer Ryssland att fortsätta att vara paria för omvärlden tills dess att Putin personligen befinner sig i Haag (vilket inte kommer att ske förstås). Putin har grävt sin grav och det är bara en tidfråga innan det sker ett regimbyte i Kreml.

Vad gäller befolkningen, eller kanske rättare sagt ursprungsbefolkningen 2014, i Donetsk och Luhansk så har där inte funnit något folkligt stöd för pro-rysk separatism. Jag har förklarat detta för dig tidigare men du håller fast vid ryska propagandan.
Det här kom ju faktiskt från Zelensky, hans rådgivare och Guardian.

Kriget är inte över, det stämmer. Men just nu ser det ut som om Mariupol faller.

Jag håller på Sverige till skillnad från många andra. Ryssland har begått ett fruktansvärt övergrepp. men landet har gjort detta i samarbete med USA och EU.
Senast redigerad av wwr 2022-04-21 kl. 09:22.
Citera
2022-04-21, 09:21
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag menar att den enda lösningen är nog att man tillslut gör en överenskommelse (vilket borde gjorts mycket tidigare). Även om jag anser att Rysslands storskaliga invasion är obefogad så kan vi inte lösa detta krig med ännu ett/eller fortsatt krig i evighet. Stolthet måste sväljas, det borde finnas en gräns för hur mycket Ukrainska krigsherrar är beredda att offra i form av människor och materiella ting/kukturella byggader etc.

Jag hoppas för Guds skull att detta tillslut löses diplomatiskt, även om allt har gått för långt.

Diplomati gentemot en nation som begår folkmord? Nej, kommer inte att ske längre.

Det finns bara ett sätt att lösa det hela och det är genom att kasta ut slöddren från ukrainskt territorium eller eliminera dem. Ryssland har startat detta och vill inte avsluta förrän Ukraina ger upp, vilket aldrig kommer att ske. Rysslands (Putins) stolthet är det stora problemet och där finns ingen bättring.
Citera
2022-04-21, 09:23
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Diplomati gentemot en nation som begår folkmord? Nej, kommer inte att ske längre.

Det finns bara ett sätt att lösa det hela och det är genom att kasta ut slöddren från ukrainskt territorium eller eliminera dem. Ryssland har startat detta och vill inte avsluta förrän Ukraina ger upp, vilket aldrig kommer att ske. Rysslands (Putins) stolthet är det stora problemet och där finns ingen bättring.

Då så, då finns inga lösningar- förutom att hela Ukraina mals ned till pulver, eller ett ingripande av NATO som leder till WW3, kul framtidsvy!
Citera
2022-04-21, 09:23
Avstängd
Citat:

Den ukrainska regeringen och de som backar upp dem anser i praktiken att NATO är skyldiga att starta WW3 för deras skull. Zelenskys viktigaste talking points ända sedan starten har varit

1) Ukraina måste få alla vapen de pekar på, gratis och nu genast - och helst även aktiv intervention i Ukraina av NATO.
2) Ukrainas folk är hjältar och de slåss för att försvara hela Europa
'3) Om en konflikt bryter ut så ska den normalt lösas genom att ösa in en massa vapen.

Jag hävdar att han har fel på alla de här punkterna, och att de som tjänar på det här kriget i första hand är USA och amerikansk militärindustri.
Citera
2022-04-21, 09:26
Medlem
Tror inte ryssen nöjer sig med Donbass, i dagsläget kontrollerar de hela Kherson oblast och halva Zaporizhzhia oblast, dessa områden lär den vilja behålla i någon form för att ha en landbrygga till Krim.

Lyckas ryssen ta kontroll över Dobass så är det också stor sannolikhet att de går vidare med att anfalla Zaporizhzhia och/eller Kharkiv. Visst, ryssen har lämnat dörren öppen för förhandlngar, men den kan alltid hitta på ursäkter för att fortsätta kriga lite till så länge det går deras väg.
Citera
2022-04-21, 09:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Då så, då finns inga lösningar- förutom att hela Ukraina mals ned till pulver, eller ett ingripande av NATO som leder till WW3, kul framtidsvy!
Det handlar bara om att pressa in världen i terrorbalans igen så stormakterna kan ta kontroll över oss.

Det borde ske beydligt kraftigare diplomatisk påtryckning.

Dessutom borde andra änder inklusive USA sända marktrupper. Man kan inte bara sitta och rulla tummarna och säga att man inte vågar angripa Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in